باشنده‌گان شیندند هرات: دولت از گروه‌های مسلح غیرمسوول حمایت می‌کند

گزارشگر:حمید فرهادی-ماندگار/ شنبه 27 جوزا 1396 - ۲۶ جوزا ۱۳۹۶

شماری از باشنده‌گان روستای «چهارمحل» ولسوالی شیندند ولایت هرات می‌گویند که درگیری‌ها میان دو جناح طالبان و نیروهای امنیتی، برای آنان مشکلات فراوانی خلق کرده و از مردم محل قربانی می‌گیرد.
آنان می‌گویند که عصر روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، دولت نزدیک به ۳۰ تن از باشنده‌گان بیگناه این محل را به اتهام همکاری با مخالفان دولت بازداشت mandegar-3کرده است، در حالی که جناح‌های درگیری‌ افراد مسلح غیر مسوول هستند که دولت خود از آنان حمایت نظامی و مادی می‌کند.
یک‌تن از باشنده‌گان این روستا که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: دولت از مدتی به اینسو یک شخص مسلح غیر مسوول به اسم «ننگیالی» را در ولسوالی شیندند تجهیز و تمویل می‌کند تا در برابر گروه طالبان بجنگد، اما این شخص خود عضو گروه طالبان شاخۀ ملاهیبت‌الله است و مردم محل را کشته و زندانی می‌کند.
او با بیان این که دولت سر و صدای مردم را خفه می‌کند، تا ننگیالی حمایت شود، می‌گوید: “اگر دولت به دنبال طالب‌کشی است، برود ننگیالی را در مناطقی که طالب وجود دارد در مناطق زیرکوه حمایت کند، چه نیاز است که آورده او را در منطقۀ چهارمحل که هیچ مخالف دولتی وجود ندارد، پوسته می‌دهد؟”
این باشندۀ چهارمحل ولسوالی شیندند می‌افزاید که در پانزده سال گذشته، سابقه نداشته است که مردم این منطقه در برابر نیروهای امنیتی ایستاده شوند، بلکه همواره از دولت حمایت کرده‌اند.
در همین حال، فرمانده پولیس ولسوالی شیندند این ادعاها را رد می‌کند و به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: یک شماری تلاش می‌کنند که میان دولت و مردم فاصله ایجاد کنند.
مسوولان در فرماندهی پولیس شیندند می‌گویند: “به هیچ صورت دولت کسی را بازداشت نکرده؛ ما فقط چهار نفر را شک داشتیم که با مخالفان دولت دست دارند بازداشت کرده‌ایم.”
به گفتۀ آنان: این چهارتن به اتهام جمع‌آوری پول از مردم محل، رهنمایی و دادن اطلاعات به دشمن بازداشت شده‌اند.
اما باشندۀ روستای چهارمحل می‌گوید: مسوولان امنیتی صادق نیستند، زیرا همۀ مردم محل شاهد هستند که عصر پنج‌شنبه{هفتۀ گذشته} شمار زیادی از مردم محل را از دکان‌ها و بازار به ظن همکاری با مخالفان دولت بازداشت کرده‌اند.
او می‌گوید: “فرمانده پلیس، آمر امنیت و ولسوالاین محل در تبانی با ننیگالی قرار دارند و او را رسماً حمایت می کنند.”
اما فرمانده پولیس شیندند در گفت‌وگو با روزمۀ ناماندگار در حالی که از دادن اطلاعات به ننگیالی خودداری می‌کند، اما می‌گوید: “مردمی که چنین ادعای را مطرح می‌کنند، طرف‌داران سپاه‌پاسداران ایران و آی‌اس‌‌آی پاکستان هستند و می‌خواهند بین مردم و دولت فاصله ایجاد کنند.”
جنگ قومی
باشنده‌گان محل می‌گویند که یک شماری از افراد اعم از مخالفان و مسوولان دولتی در روستای چهارمحل جنگ قومی را به راه‌ انداخته‌اند و می‌خواهند که مردم، این محل را ترک کنند.
یک منبع دیگر نیز که نمی‌خواهد اسمش فاش شود و دلیل فاش نشدن اسمش را تهدید امنیتی عنوان می‌کند، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: “دولت عملاً از ننگیالی که خود یک طالب است حمایت می‌کند و ننگیالی نیز مشخصاٌ مردم چهارمحل که عموماً تاجیک‌ها می‌باشند را می‌کشد و اذیت و آزار می‌رساند.”
او می‌گوید: ننگیالی که به عنوان پولیس محلی در شیندند فعالیت می‌کند، جز درگیری با مردم محل، زورگیری و باج‌گیری کار دیگری ندارد.
منبع در ادامه گفت: “کشتن مردم محل، بازداشت و لت و کوب و آزار و اذیت آنان یک پروژۀ بزرگ است که اینها به شمول مسوولان امنیتی، ولسوال و بزرگان شیندند می‌خواهند تاجیک‌ها شیندند را ترک کنند.”
او می‌گوید که این جریان مدتی خاموش بود، ولی این مسأله سه روز پیش دوباره آغاز شده است.
این باشندۀ روستای چهارمحل نیز تاکید می‌کند که فرمانده پولیس، ولسوال و آمر امنیت چهارمحل دست به دست هم داده‌اند تا مردم چهارمحل را از منطقه بیرون کنند.
اما، فرمانده پولیس ولسوالی شیندند از این موضوع اظهار بی‌خبری می‌کند و می‌گوید: “قومیتش را نمی‌دانیم که کدام قوم با کدام قوم است. می‌شود شما از ولسوال صاحب بپرسید، او نا{آنان} به شما پاسخ می‌گویند.”
ولسوال شیندند نیز این ادعای باشنده‌گان چهارمحل را بی‌بنیاد می‌خواند و می‌گوید: “این شماری از مردم محل که شکایت می‌کنند و می‌گویند دولت مردم را بازداشت کرده دروغ می‌گویند، و جاسوس ایران هستند.”
دادخواهی برای قربانیان
در همین‌حال، شماری از باشنده‌گان روستای چهارمحل ولسوالی شیندند در اعتراض به کشته‌شدن دوبرادر در برابر مقام ولایت هرات دست به تظاهرات زده‌اند.
آنان می‌گویند که دوتن از باشنده‌گان روستای چهارمحل هنگام ادای نماز تراویح توسط افراد مسلح ناشناس تیرباران شدند. یکی از این اعتراض‌کننده‌گان گفت: “هرروزه در چهارمحل و شیندند جنگ است، هرروز گلیم غم پهن است. همیشه غمگینیم و هرروز کشته می‌شویم.”
این معترض نیز بازداشت نزدیک به ۳۰ تن را توسط نیروهای امنیتی تایید می‌کند و می‌گوید که افراد بازداشت شده مردم محل بوده و هیچ نوع تبانی و همکاری با مخالفان دولت نداشته‌اند.
او گفت: “دولت به این بهانه که چرا افراد مسلح به منطقه می‌آید، روز پنج‌شنبه شماری از مردم از دکان دار تا بزرگر و کشاورز هستند را بازداشت و زندانی کردند، اما مخالفان دولت خود رسماً توسط دولت حمایت می‌شوند.”
این اعتراض کننده می‌گوید که مردم محل به تنگ آمده‌اند و واقعاً نمی‌دانند چه‌کار کنند. او می‌گوید: “از یک طرف طالبان ما را می‌کشند و از طرف دیگر دولت ما را بیگناه بازداشت و زندانی می‌کند.”
سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات هرچند درگیری‌های موجود در شیندند را تایید می‌کند، اما بازداشت مردم محل را رد می‌کند.
عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی فرماندهی پولیس هرات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: “از مدت بسیار دور جنگ میان دو جناح طالبان و نیروهای امنیتی وجود دارد، اما نیروهای امنیتی مردم بیگناه را بازداشت نکرده است.”
در سویی دیگر، اما سخنگوی والی هرات بازداشت چندتن را به اتهام همکاری با مخالفان دولت تایید می‌کند و می‌گوید اگر ثابت شوند که بیگناه هستند، دوباره رها می‌شوند.
جیلانی فرهاد در صحبت با روزنامۀ ماندگار گفت: وضعیت امنیتی شیندند از مدت‌ها به‌اینسو پیچیده و مبهم است، اما دولت از هیچ گروه و شخصی حمایت نمی‌کند. آقای فرهاد می‌گوید: “در ولسوالی شنیدند هیچ گروهی حمایت نمی‌شوند و تمام افرادی که مسلح هستند به یک چشم دیده می‌شوند و باید کشته شوند.”
سخنگوی والی هرات افزود: ننگیالی و ملاصمد دو تن از فرماندهان گروه طالبان هستند، یکی به جناح ملا هیبت‌الله و دیگر به جناح ملا رسول، اما نیروهای امنیتی در برابر هردو گروه می‌جنگد.
او حمایت نظامی دولت از ننگیالی را رد کرده و گفت: “ننگیالی مربوط دولت نیست و هر گروهی که در برابر دولت بیاستد ما با آنان می‌جنگیم.”
ولسوالی شیندند از ولسوالی‌های ناآرام ولایت هرات به‌شمار می‌رود که هرازگاهی درگیری‌های میان گروه‌های تروریستی و نیروهای امنیتی در آن انفاق می‌افتد و بعد از هر درگیری باشنده‌گان شیندند قربانیان بی‌شماری می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.