وحید قاسمی لقب استادی گرفت

گزارشگر:دوشنبه 12 سرطان 1396 - ۱۱ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان لقب “استاد” را به وحید قاسمی، آوازخوان و موسیقی‌دان مشهور و پرآوازه ‌کشور داد.
شمار کسانی که لقب “استاد” را در افغانستان گرفته بسیار اندک هستند.
آقای قاسمی بیش از چهار دهه است که در عرصه موسیقی افغانستان فعالیت دارد و اخیراً تلاش کرده که به موسیقی بومی و فولکلوریک جان تازه ببخشد.
این لقب شب شنبه ۱۰ سرطان به آقای قاسمی داده شد.
آقای قاسمی مدت ۴۱ سال عمرش را صرف رشد موسیقی افغانستان کرده و در آموزش موسیقی عامیانه و فولکلور افغانستان تلاش‌های زیاد انجام داده است.
او می‌گوید که اگر در این ۴۱ سال تجارت می‌کردم اکنون پولدار بودم ولی خوشی من از این است که “مردم افغانستان به هنرم به دیده قدر می‌نگرند.”
ادامه جنگ در افغانستان باعث شده که در بیش از یک دهه اخیر تعداد انگشت شماری هنرمندان توسط دولت افغانستان تقدیر و مورد ستایش قرار گیرند. هنرمندان افغانستان نیز از این بی‌توجهی دولت ناراض هستند.
احمد ناصر سرمست، رییس انستیتوت موسیقی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که در دیگر کشورها جوایز و مراسم‌های سالانه وجود دارد، سابق در افغانستان هم بود و باید دوباره شروع شود.
آقای قاسمی که مقیم کاناد است، در سالهای اخیر سرگرم جستجو و تحقیق درباره گونه‌های موسیقی غرب افغانستان بود. او در سفری به هرات و بادغیس سراغ هنرمندان کهن و اصیل رفت، سازهای قدیمی و نوازندگان آنها را پیدا کرد و به صدای آوازخوانان فولکوریک آن سامان گوش داد و صدای آنها را ثبت کرد تا مبادا آنچه هنوز در دست است نیز روزی از دست رود و برای همیشه نابود شود.
آقای قاسمی معتقد است که موسیقی امروز “بی‌عنایت” بوده و با توجه به موسیقی دیروز افغانستان، اصلا قابل شناخت نیست. پیش از این، در سفری مشابه به بخش‌های شمال شرقی افغانستان، به گردآوری نمونه‌هایی از موسیقی بدخشان و تخار پرداخته است.
وی کار هنری خود را در سال ۱٣۵۶ خورشیدی با تشکیل گروه موسیقی به نام “شاین” در همکاری با عبدالله قاسمی، قاسم قاسمی و توریالی نواز در کابل شروع کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.