سرپرست وزارت دفاع بعد از نشست وزیران دفاع ناتو: تا ختم امسال مخالفان را مجبور به گفت‌وگو می‌سازیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهارشنبه 14 سرطان 1396 - ۱۳ سرطان ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت دفاع ملی نتایج نشست اخیر وزیران دفاع ناتو در بروکسل را مثبت ارزیابی کرده و می‌گویند، این نشست تعهدات جدی را برای افغانستان به دنبال داشت.
آنان اعلام کردند که تا چهار سال آینده، نیروهای امنیتی افغانستان بیش‌تر تجهیز خواهند شد و برعلاوه، تا ختم سال جاری، مخالفان مسلح را مجبور به mandegar-3حاضر شدن به میز گفت‌وگوهای صلح خواهیم کرد.
تعهدات ناتو به افغانستان
طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع ملی که دیروز در یک نشست خبری گزارش سفرش از نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل را ارایه می‌کرد، گفت که ناتو متعهد به تمویل و حمایت از برنامۀ چهار سالۀ آیندۀ وزارت دفاع افغانستان شده است.
آقای بهرامی هم‌چنان افزود که ۱۵ کشور عضو ناتو متعهد شدند که شمار نیروهای‌شان را در افغانستان جهت آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغانستان، افزایش دهند.
او بیان داشت: “براساس توافق افغانستان و جامعۀ جهانی، وضعیت نیروهای امنیتی افغانستان در آیندۀ نزدیک تغییر فاحش می‌کند”.
جنرال بهرامی تأکید کرد: “نتایج کنفرانس بروکسل در مجموع نشاندهندۀ تعهدات درازمدت و دوامدار جامعۀ جهانی برای دولت و مردم افغانستان می‌باشد، آنان می‎دانند که مردم افغانستان در خط مقدم نبرد و مبارزه علیه تروریسم قرار دارند و متقبل قربانیان زیاد شده اند. به همین دلیل، جامعۀ جهانی با تائید کشورهای عضو ناتو، متعهد به حمایت دوامدار سیاسی و نظامی دولت افغانستان شدند”.
تجهیز و تقویۀ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز شامل این برنامۀ چهار ساله است و بربنیاد این برنامه، تا چهارسال آینده ساحات امن در افغانستان گسترش خواهد یافت.
به گفتۀ سرپرست وزارت دفاع، برای نخستین‌بار وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، برنامۀ امنیتی چهار سالۀ افغانستان را مورد تائید قرار دادند.
او افزود که در آیندۀ نزدیک راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان و منطقه روشن خواهد شد که براساس این راهبرد، رویکرد تازه در مورد پناهگاه‌های امن تروریستان اتخاذ خواهد شد و در این مورد به افغانستان کمک بیشتری صورت خواهد گرفت.
سرپرست وزارت دفاع ملی هم‌چنان از تعویض هواپیماهای کنونی نیروهای دفاعی افغانستان در اواسط سال جاری خبر داد و گفت که هواپیماهای جدیدی وارد هوانیروی افغانستان خواهد شد.
این درحالی که ناتو در اخیرین روز نشست خود اعلام کرد که شمار سربازانش را در افغانستان افزایش می‌دهد، اما این سازمان مشخص نکرده‌است که چه تعداد سرباز به افغانستان می‌فرستد.
قابل ذکر است که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار نیرو خارجی زیر چوکات ناتو در افغانستان حضور دارند که بیش‌تر نقش آموزش و مشوره‌دهی را دارا می‌باشند.
فشار بر مخالفان
طارق‌شاه بهرامی در قسمتی از سخنانش اظهار داشت که تا ختم سال جاری نیروهای امنیتی، مخالفان مسلح را مجبور به حاضر شدن به میز گفت‌وگوهای صلح خواهند کرد.
آقای بهرانی افزود که “دشمن به کدام اهداف کلان و استراتیژیک نخواهد رسید و در ختم امسال، انشاالله من باورمند به این استم که دشمن افغانستان و حامیان آنان معتقد به این خواهند شد که راه‌حل جنگ افغانستان، از لحاظ نظامی نیست، بلاخره پروسۀ صلح افغانستان نتیجه خواهد داد”.
سرپرست وزارت دفاع ملی با آنکه می‌گوید، همین اکنون نیروهای امنیتی افغانستان در ۲۱ ولایت با گروه‌های مخالف مسلح درگیر اند، اما تأکید می‌کند که در سه ماه گذشته، نیروهای امنیتی و دفاعی، اهداف استراتیژیک مخالفان مسلح را ناکام ساخته اند.
جنرال بهرامی گفت: “اولین حملۀ مخالفان بالای بدخشان بود، در بدخشان موفق شدند که ولسوالی زیباک را سقوط دهند؛ ولی اهداف کلان و برنامۀ کلان استراتیژیک دشمن این بود که زیباک را سقوط دهند، اشکاشم را سقوط دهند و ارتفاعات شاه سلیم را با چترال وصل کنند و از آن طریق راه اکمالات را باز کنند به شمال شرق. یعنی هم کندز، تخار و بدخشان هر سه ولایت را سقوط دهند و یا ناامنی را ایجاد کنند”.
او از تعهد کابل برای شفافیت بیشتر در سیستم تدارکاتی وزارت دفاع ملی خبر داد و گفت که با این اقدام، مراحل تصفیۀ حقوق سربازان افغانستان تسهیل می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.