ناتــــــو: به جای فرستادن سرباز نیروهای افغانستان را تقویت کنیم

گزارشگر:شنبه 30 ثور 1396 - ۲۹ ثور ۱۳۹۶

mandegar-3دبیرکل ناتو گفته است که این سازمان در نظر دارد تا به جای افزایش نیروهای خود در افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را تقویت و تجهیز کند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که این تغییر سیاست ناتو در افغانستان می‌تواند تاثیر مستقیم بر بهبود امنیت در این کشور داشته باشد.
استولتنبرگ تأکید کرده است که تأمین امنیت و ثبات در افغانستان وظیفه نیروهای امنیتی این کشور است و ناتو نقش همکار با آنان را ایفا می‌کند.
وی تصریح نموده است:” من واقعاً باور دارم که بهترین کاری را که در درازمدت انجام داده می‌توانیم این است که شمار زیاد سربازان ناتو را برای عملیات جنگی بزرگ نفرستیم، بلکه آنان را تقویت کنیم تا خودشان برزمند، خود‌شان ثبات را تأمین کنند و به تنهایی بجنگند. این چیزی است که ما در حال حاضر در افغانستان انجام می‌دهیم”.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده به تازه‌گی گفته است که در حالی نهایی‌سازی پیشنهادات مبنی بر ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان بوده، اما افزده است که در این راستا به تعهد و تصمیم متحدین پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو منتظر است.
انتظار می‌رود که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده، قبل از شرکت در نشست ناتو به تاریخ ٢۵می، تصمیم نهایی خود را در مورد ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان اعلام کند. اما وزیر دفاع این کشور گفته که “در اتخاذ تصامیم نهایی، این موضوع با متحدین ما شریک ساخته می‌شود. ما بدون تعهد متحدین خود، تصمیم نهایی را نخواهیم گرفت.”
وزیر دفاع ایالات متحده همچنان افزوده که ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان تحت بررسی قرار دارد، اما مهم است که در عوض عجله کردن، کار به درستی صورت گیرد.
وزارت دفاع امریکا در پلان دارد که بر اساس ستراتیژی جدید نظامی اش و برای شکستاندن بن بست طولانی در برابر طالبان، حدود سه الی پنج هزار سرباز اضافی را به افغانستان بفرستد.
تعهد ناروی
تقاضای امریکا مبنی بر کسب حمایت متحدین ناتو برای ستراتیژی جدید نظامی این کشور در حالی صورت می‌گیرد که ان مری ایرکسن سرساید، وزیر دفاع ناروی، در دیدارش با وزیر دفاع ایالات متحده، از ادامۀ تعهد درازمدت اش برای افغانستان تاکید کرد.
در دیدار که روز جمعه میان وزرای دفاع هردو کشور در واشنگتن صورت گرفت، خانم سرساید، در همسویی با آقای متیس گفت” “ما با متحدین خود یکجا به افغانستان رفته ایم و یکجا از آن کشور بیرون خواهیم شد.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.