جنبش روشنایی: دوم اسد به خیابان می‌آییم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 19 سرطان 1396 - ۱۸ سرطان ۱۳۹۶

اعضای جنبش روشنایی می‌گویند که این جنبش اعتراضات گسترده‌یی را در دوم ماه اسد امسال که برابر به نخستین سال قربانیان اعضای این جنبش است، برگزار می‌کنند.
آنان می‌گویند که به حرکت دادخواهانۀ خود برای تحقق مطالبات برحق، به مبارزات عقلانی و اخلاقی، ادامه خواهند داد و با تهدید و ماشین کشتار mandegar-3آدم‌کشی به هیچ‌وجه از مطالبات خود دست بر نمی‌دارند.
اعضای جنبش روشنایی دیروز یک‌شبنه، ۱۸ سرطان در یک نشست خبری گفتند که تظاهرات در روز دوم اسد از سوی اعضای جنبش روشنایی راه‌اندازی می‌گردد و مسیر آن مصلای مزاری الی دفتر هیأت نماینده‌گی سازمان ملل محتد می‌باشد.
جنبش روشنایی از دولت افغانستان خواست تا بربنیاد احکام قانون اساسی و قانون تظاهرات، تدابیر لازم امنیتی را برای برگزاری تظاهرات مدنی دوم اسد اتخاذ کند.
در عین حال، این جنبش از نماینده‌گان جامعۀ جهانی در کابل می‌خواهد تا حکومت افغانستان را برای تأمین مطالبات شهروندان و تأمین امنیت معترضان وادار سازند.
بصیر بیگزاد، عضو این جنبش همزمان باخوانش اعلامیۀ جنبش روشنایی گفت که اعتراض تا تحقق مطالبات یاران شهیدشان که همانا تطبیق برنامۀ بزرگ برق کشور و امتداد لین برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان-میدن وردک و رفع تبعیض سامان‌مند در کشور است، ادامه خواهد داشت.
آقای بیگزاد افزود: “جنبش روشنایی به تعقیب خروش شبانۀ مردم در برابر ستم تبعیض و خفقان در کشور و پس از برگزاری تظاهرات در سال‌یاد فاجعۀ دوم اسد، از نماینده‌گان جامعۀ جهانی، فعالان مدنی، استادان دانشگاه‌ها، روحانیون و چهره‌های مطرح سیاسی و اجتماعی در یک نشست بزرگ دعوت کرده و برنامه‌های خود را برای ضرورت انسجام نیروهای عدالت‌خواه و اصلاح‌طلب اعلام خواهد کرد”.
هم‌چنان، شورای مردمی جنبش روشنایی گفته است که به منظور انعکاس موج تازۀ خیزش بزرگ و عدالت‌خواهانۀ شهروندان کشور به جهانیان، اعضای این جنبش میزهای مدوری را در کشورهای مختلف خارجی ایجاد خواهند کرد.
در همین راستا، ستادهای مردمی جنبش روشنایی در سطح جهان از هفتۀ آینده به منظور انعکاس موج تازۀ خیزش بزرگ و عدالتخواهانۀ جنبش روشنایی در کابل به جهانیان، میزهای خبری خود را ایجاد خواهند کرد.
در این حال، محمدعارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: جنبش مردمی افغانستان به حرکت دادخواهانۀ خود برای تحقق مطالبات برحق، به مبارزات عقلانی و اخلاقی، ادامه خواهد داد، با تهدید و ماشین کشتار آدم‌کشی به هیچ‌وجه از مطالبات خود دست بر نمی‌دارد.
به گفتۀ آقای رحمانی: حکومت وحدت ملی به‌جای استقبال خواسته‌های مشروع شهروندان دست به روش خشن و سرکوب جنبش‌های مدنی ‌می‌زند.
او می‌گوید: “نزدیک به یک‌سال است که سفارت امریکا منحیث حامی بزرگ افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم و تحقق دموکراسی، سفارت انگلیس و اتحادیۀ اروپا به گونۀ خاموشانه نگاه می‌کند که چگونه دموکراسی و مدنیت قربانی می‌شود و این خاموشی برای شهروندان افغانستان پرسش‌برانگیز و غیر قابل قبول است.”
آقای رحمانی خاطر نشان کرد: “هر چند جامعۀ جهانی تاکنون از یک نظام قبیله‌یی و یک باند مافیایی که عمدتاً در ارگ متمرکز شده است، هزینه و حمایت کرده، اما جامعۀ جهانی وظیفه دارد و باید از عظیم‌ترین جنبش افغانستان جنبش روشنایی و رستاخیر تغییر حمایت کند”.
اعضای این جنبش از شهروندان کشور خواستند تا برای زنده نگه‌داشتن خاطرات شهدای میدان روشنایی و شهیدان حملات اخیر در کابل، در شامگاۀ اول اسد از ساعت ۹ شب با فریاد تکبیر و شعارهای عدالت‌خواهانه از پشت بام‌های منازل‌شان به آنچه از سوی آنان سیاست‌های تروریست‌پرورانۀ حکومت گفته می‌شود، اعتراض کنند.
شورای مردمی جنبش روشنایی می‌گوید، دولت باید بداند که انکشاف در کشور بدون حمایت مردم امکان‌پذیر نیست و پروژه‌هایی که منافع ملی را نقض کنند و حمایت مردم را نداشته باشند، به مرحلۀ اجرا گذاشته نخواهند شد.
گفتنی‌ است که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی سال گذشته بعد از آنکه حکومت وحدت ملی تصمیم گرفت تا مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت را از مسیر بامیان-میدان وردک تغییر دهد، با اشتراک شماری از نماینده‌گان مردم در شورای ملی، مجلس سنا و شماری از مردم ایجاد شد.
البته در حملۀ انتحاریی که سال گذشته بالای معترضان مربوط به این جنبش در چوک دهمزنگ کابل رخ داد، دست کم ۸۰ تن کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر نیز زخمی گردیدند.
اعضای این جنبش می‌گویند که بعد از راه‌اندازی تظاهرات، برنامۀ بعدی‌شان را طی یک نشست خبری اعلام خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.