صاحب‌نظر مـرادی در پشت میـله‌های زنـدان

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 24 سرطان 1396 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۶

هفتۀ پیش خبر بازداشت دکتر صاحب‌نظر مرادی، از نویسنده‌گان و تاریخ‌نگاران برجستۀ کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سر و صداهایی زیادی را ایجاد کرد، حالا نزدیکان آقای مرادی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که نهادهای امنیتی آقای مرادی را بدون هیچ پرسش و دلیلی بازداشت mandegar-3کرده اند.
به گفتۀ آنان، آقای مرادی در پرونده‌یی بازداشت شده است که به دوازده سال پیش بر می‌گردد و هم‌چنان آقای مرادی در آن صلاحیت اجرایی نداشته است.
یکی از نزدیکان آقای مرادی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: آقای مرادی در پروندۀ قراردادِ تیل شرکت «داوی اویل» و شرکت «هوایی آریانا» که دوازده سال پیش در وزارت ترانسپورت اتفاق افتاده بود، بازداشت شده است.
او که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود هم‌چنان می‌گوید که آقای مرادی بر اساس هدایت وزیر ترانسپورت وقت در مراسم عقد این پیمان با شرکت غفار داوی اشتراک کرده بود که این هیأت مکلف بودند تا قیمتِ تیل را بر بنیاد نرخ بازار آن زمان تثبیت و تعیین کنند.
به گفتۀ منبع، آقای مرادی و هیأت همراهش قیمت را تعیین کردند که در آن، شرکت داوی اویل برنده شد و گزارش به مقام وزارت سپرده شد تا در مورد تصمیمِ نهایی را بگیرد.
منبع تأکید دارد که از یک‌سو بیش از دوازده سال از عمر این پرونده می‌گذرد و از سوی دیگر، بازداشت شده‌گان کسانی هستند که یا تقاعد کرده‌اند و یا هم سن شان از شصت سال کمتر نیست.
این منبع می‌گوید که به لحاظ قانون، مظنون و یا متهمی که کهولت سنی داشته باشد، باید در بدل ضمانت رها شود تا به بیماری و یا مشکلات دیگری که می‌داشته باشند، رسیده‌گی شود و آقای مرادی نیز از بیماری مزمنی رنج می‌برد و نیاز است تا تحت مداوای پزشکان باشد.
به گفتۀ منبع، در ماه حملِ همین سال، مرکز عدلی و قضایی آقای مرادی را به این مرکز دعوت کرده و چند پرسش را از او پرسیده بود، اما این‌بار آقای مرادی را بدون پرسش و دلیلی بازداشت کردند، به گونه‌یی که آقای مرادی از اتهامی که بالایش وارد است هم خبر ندارد.
واکنشِ فرهنگیان
در عین حال، خبر بازداشت صاحب‌نظر مرادی، موجی از واکنش‌ها را در میان فعالان سیاسی و فرهنگی کشور به دنبال داشته است، به گونه‌یی که آثارالحق حکیمی، نویسنده و شاعر در برگۀ رسمی فیسبوکش نوسته است: دکتر مرادی نویسندۀ ده‌ها جلد کتاب و پژوهشگر مبارز، یکی از آدم‌های با عزت و مردی که عمرش را در مبارزه و نوشتن سپری کرده است.
آقای حکیمی نوشته است: “او دوازده سال پیش رییس پروژه‌های توسعه‌یی وزارت ترانسپورت بوده و هنگام داوطلبی برای تهیۀ تیل به این وزارت بین شرکت‌های (داوی و عزیزی گروپ) داوی برای هر تن تیل چند صد دالر از نرخ روز پایین، پیشنهاد داده که مطابق آن در آن زمان برنده اعلام شده و آقای مرادی با جمعی دیگر به دستور وزیر آن وقت در حضور هیأت تدارکات و تفتیش امضا کرده است”.
آثار حکیمی بر این باور است که دزدان اصلی در کنارش محمد اشرف غنی نشسته اند، اما با گرفتاری شماری از آدم‌های با عزت، اما بی‌زور و بی‌واسطه، می‌خواهد در چشم مردم و جهان خاک بزند.
به نوشتۀ او: “جالب این‌جاست که مطابق قانون، افراد باید تحقیق شوند و اگر مجرم شناخته شدند، باز توسط دادگاه به زندان برده می‌شوند؛ اما نیروهای حکومت بی‌هیچ تحقیقی، جناب مرادی را که بیمار هم است، با خشونت بازداشت کرده و به زندان انداختند”.
همزمان بااین، همایون پائیز از سینماگران کشور در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: “متأسفانه، امروز دوست دانشمند، متقی، یار مسعود بزرگ، مولف بیست کتاب علمی در عرصۀ تاریخ، فرهنگ و زبان این مملکت، داکتر صاحب نظر مرادی را بابر چسپ و تهمت نابه‌جا و ناروا، به مرکز عدلی و قضایی می‌خواهند؛ و بدون هیچ پرسش و یا محکمه‌یی، به دستانش دست‌بند می‌رنند و سر راست به زندان پل چرخی می‌افگنند”.
آقای پائیز افزوده است: من همیشه تأکید کرده‌ام و این‌جا تکرار می‌کنم؛ اگر تمامیت‌خواهان بیشتر از این قدرت بگیرند، آزادی‌خواهان و حق‌طلبان، دوران هاشم خان و امین و تره‌کی را فراموش خواهند کرد.
عبید مهدی، کاربر دیگر فیسبوک نوشته است، کسى که تمام دارایى‌اش از چهل سال به این سو، یک خانۀ فقیرانه بوده و عمرش را در راه دانش و فرهنگ سپرى کرده، حالا در گوشۀ زندان است.
به گفتۀ آقای مهدی: “این در حالی است که معاش شهدا و معلولان به جیب شهداى خیالى مى‌ریزد؛ پول تیل ارتس و پولیس غارت مى‌شود؛ غاصبان املاک دولتى و زمین‌خورانِ بزرگ در جایگاه‌هاى بلند نشسته اند؛ جنایت‌کاران نامدار را بر گردن مردم سوار کرده اند و با پول ملت امنیتش را تأمین مى‌کنند و ابر دزدها را به مقام‌هاى عالى دولتى بر مى‌گزینند”.
هفتۀ گذشت دادستانی کل کشور اعلام کرد که عبدالغفار داوی، رییس شرکت «داوی آیل» را برای بار دوم بازداشت کرده اند.
به گفتۀ سخنگوی دادستانی کل، آقای داوی به فریب‌کاری، غدر و اختلاس متهم است و این پرونده، به گونۀ بسیار دقیق بررسی خواهد شد.
دادستانی کل اعلام کرده که به شمول معان آقای داوی، شش تن دیگر را نیز در ارتباط به این پرونده بازداشت کرده است که صاحب‌نظر مرادی، یکی از نویسنده‌گان و تاریخ‌نگاران برجستۀ کشور نیر در بین آنان شامل است.
از سویی هم، دادستانی کل به تازه‌گی اعلام کرده است که قرار است همین هفته دادگاه عالی کار را روی پروندۀ عبدالغفار داوی و معاونش همراه با شش مقام پیشین وزارت ترانسپورت، آغاز کند.
اما وکیل مدافع آقای داوی از مداخله و فشارهای سیاسی در بررسی این پرونده ابراز نگرانی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.