تحلیل‌گران رسانه‌یی: شماری از رسانه‌ها تنش‌زایی می‌کنند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 9 عقرب 1394 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۴

mnandegar-3شماری از مسوولان رسانه‌ها و تحلیل‌گران رسانه‌یی، در نشستی روز پنجشنبه (۷ آبان) در دفتر مرکزی مدیوتیک افغانستان با ابراز نگرانی از تبدیل‌شدن رسانه‌های کشور به‌تربیون گروه‌های خاص گفتند که بازتاب بعضی از گزارش‌ها توسط این رسانه‌ها سبب تنش‌های قومی، از دست دادن روحیه نیروهای امنیتی و فرار باشنده‌گان از کشور شده است.
این تحلیل‌گران براین باور اند که بسیاری از رسانه‌ها در کشور وسیلۀ تبلیغات احزاب سیاسی، گروه‌های قومی، چهره‌های جهادی و کشورهای منطقه شده اند و به‌جای انجام رسالت اصلی خود که همانا بازتاب واقعیت‌ها است، مسایل قومی را دامن‌زده و حتا کشور را با بحران روبرو کرده‌اند.
دانش کروخیل رییس خبرگزاری پژواک، حکومت را در امر اجرای قوانین ضعیف دانسته می‌گوید: «وزارت اطلاعات و فرهنگ در امر اجرای قانون رسانه‌های همگانی ضعیف عمل کرده است».
آقای کروخیل افزود: رسانه‌ها باید با نشر گزارش‌های‌شان در امر منازعه، دشمنان کشور را به‌مردم بشناساند و آن‌ها را روحیه دهند.
به‌گفتۀ او: «رسانه‌ها در حال حاضر با نشر گزارش‌های جانب‌دارانه، مردم را نا امید کرده و باعث می‌شوند که بیشتر از ۱۲۰هزار هموطن ما به‌کشور‌های غربی مهاجرت کنند».
به‌باور کروخیل، راه‌حل این معضل رسانه‌یی، تشکیل کمیسیون‌های رسانه‌یی و ساختن موازین اخلاقی است، تا رسانه‌ها از این موازین پیروی کنند.
او بیان می‌کند: بر اجرای این موازین نیز باید خود رسانه‌ها نظارت کنند تا رسانه‌یی از آن تخطی نکنند.
در عین حال،شاه حسین مرتضوی روزنامه‌نگار، رسانه‌های افغانستان را به‌چهار دسته، رسانه‌های دولتی، رسانه‌های حزبی و قومی، رسانه‌های تمویلی خارجی و رسانه‌های نسبتاً مستقل دسته‌بندی کرده گفت: شماری از رسانه‌ها در افغانستان رویدادها را جناحی بازتاب می‌دهند.
به گفتۀ او: این رسانه‌ها اصول ژورنالیزم را زیر پا گذاشته و با هیجان و احساسات گزارش‌های‌شان را نشر می‌کنند که این کار، برای افراد استفاده‌جو فرصت می‌دهد تا کشور را با بحران مواجه سازند.
آقای مرتضوی، رسانه‌ها را در امر رشد حسِ وطن دوستی و ملت‌سازی ناکام دانسته می‌گوید، بیشتر رسانه‌ها، به‌قوم‌گرایی پرداخته و با رویداد‌ها برخورد‌های دوگانه داشته اند.
به‌باور آقای مرتضوی، راه‌حل این معضل،رعایت قوانین نافذۀ کشور و رعایت کدهای اخلاقی مکتب ژورنالیزم است.
اشتراک کننده‌های این محفل به‌این باور بودندکهایننشستوبحثیکهدرآنصورت گرفت،زمینه رافراهم خواهدکرد تارسانه‌ها،بربرخورد‌های مسلکی،تخصصی ونیز معیاری نسبت به‌مسایل کشور ومنجمله موضوع منازعه وحساسیت‌های آن تمرکز بیشتر کند.
در اخیر برگزارکننده‌گان این نشست، با پخش اعلامیه‌یی گفتند: رسانه‌ها به‌دلیل این‌که همیشه مخاطب فعال دارند، می‌توانند تأثیری به‌مراتب بیشتر داشته باشند، به‌همین جهت، باید ظرافت‌های حرفوی و محتوایی زیادی را همیشه چه در بخش ظرفیت‌سازی و چه در بخش اطلاع‌رسانی در نظر بگیرند.
تهیۀ راهبرد امنیتی برای مصونیت خبرنگاران
در سوی دیگر، در نشستی خبریی که از سوی شماری از مسؤولان رسانه‌ها و نهادِ حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) برگزار شده بود، قرار شد تا راهبردی امنیتی برای مصونیت جانی خبرنگاران تهیه شود.
صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌ها نهاد نی، در این نشست گفت، بر بنیاد این بستۀ راهبردی، دولت مکلف است تا مصونیت جانی خبرنگاران را تأمین کند.
توحیدی افزود: رییس جمهور به‌گونۀ رسمی قدم‌شاه شهیم، رییس کل ارتش کشور را برای‌شان معرفی کرد تا رسانه‌ها در صورت بروز مشکلی به‌وی مراجعه کنند. او می‌گوید که در نخستین نشست‌شان با رییس کل ارتش قرار شد تا راهبردی برای مصونیت جانی خبرنگاران تهیه شده و از سوی نهادهای امنیتی تطبیق شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.