هشدار وزارت داخله به ایتلاف بزرگ ملی: از زور کـار مـی‌گیـریـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 26 سنبله 1397 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۷

وزارت امور داخله کشور در واکنش به بسته‌شدن دفترهای ولایتی کمیسیون‌ انتخابات از سوی ایتلاف بزرگ ملی، گفته است که در صورت لزوم از قوۀ قهریه در برابر این ایتلاف استفاده می‌کند.
اختر محمد ابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله در یک نوار تصویری با هشدار به ایتلاف بزرگ ملی می‌گوید: در صورتی‌که این روند ادامه یابد از قوت‌های امنیتی – دفاعی برای بازکردن دروازه‌های کمیسیون انتخابات استفاده خواهند کرد.
mandegar-23آقای ابراهیمی می‌گوید که بستن دروازه‌‎های کمیسیون‌های انتخاباتی در ولایت‌ها، خلاف قانون اساسی می‌باشد و هیچ‌کس حق بستن دروازه‌های نهادهای اجتماعی را ندارند.
معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله می‌گوید: نیروهای امنیتی مکلف‌اند که امنیت دفترهای کمیسیون انتخابات را در سراسر افغانستان تامین نمایند و در صورت ضرورت، از زور نیز استفاده کنند.
در عین زمان، او از مردم افغانستان خواسته در برگزاری انتخابات در کشور سهم شان را ایفا نمایند.
این درحالی‌ست که روز گذشته، ایتلاف بزرگ ملی اعلام نموده، دفترهای کمیسیون انتخابات را در سه – چهار ولایت افغانستان بسته‌اند.
به اساس ادعای این ایتلاف، دفترهای کمیسیون انتخابات در ولایت‌های هرات، بلخ، هلمند و کندز از سوی برخی شهروندان کشور بسته شدند. این جریان سیاسی تاکید کردند که اگر خواست‌های شان برآورده نشود، دروازه‌های کمیسیون انتخابات در سایر ولایت‌های نیز مسدود خواهند شد.
در همین حال، عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیروز یک‌شنبه (۲۵ سنبله) در نشست علنی این کمیسیون از احزاب و جریان‌های سیاسی معترض خواست تا روند بستن دروازه‌های این کمیسیون را متوقف سازند و برای برگزاری انتخابات شفاف هم‌کاری کنند.
رییس کمیسیون انتخابات گفت که بستن دروازه‌های کمیسیون یک فرهنگ بد است و باید به این فرهنگ بد پایان داده شود.
آقای صیاد می‌گوید که کمیسیون مصمم است انتخابات را طبق تقسیم اوقات تعیین شده برگزار کند، اما بستن دروازه‌های این کمیسیون ممکن است انتخابات را با تاخیر مواجه سازد. آقای صیاد از عدم هم‌کاری حکومت و احزاب با کمیسیون انتخابات انتقاد کرده گفت: احزاب، جریان‌های سیاسی، فعالان مدنی و شهروندان هر نظری که در مورد روند کار کمیسیون انتخابات دارند، باید با این نهاد شریک سازند تا راه‌ حل برای مشکلات پیدا شود.
رییس کمیسیون انتخابات از حکومت نیز می‌خواهد که به مسوولان در ولایات‌ و ولسوالی‌ها هدایت دهد که کارمندان کمیسیون انتخابات را تحت فشار قرار ندهند تا شفافیت انتخابات زیر پرسش نرود.
آقای صیاد هم‌چنان گفت که تاکنون مشخصات ۸ میلیون تن از رای‌دهنده‌گان وارد سیستم شده و بیش از یک میلیون دیگر آن به زودی وارد سیستم خواهند شد. او افزود مشخصات رای‌دهنده‌گان ولایات سرپل، پنجشیر، زابل و فراه به‌صورت کامل درج سیستم شده‌اند و این روند ادامه دارد.
از سویی هم، پولیس ولایت هرات گفته است که افراد معترضی که درب کمیسیون انتخابات این ولایت را بسته بودند، متواری شده و این نهاد مجددا به فعالیت آغاز کرده است. امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس هرات به رسانه‌ها‌ گفته است که به هیچ شخص و یا گروهی اجازه نمی‌دهد که مانع فعالیت نهاد انتخاباتی شود.
به گفتۀاو، پولیس موظف است تا حافظ امنیت و فعالیت کمیسیون انتخابات باشد و به همین منظور امروز قوت‌های لازم را برای تامین امنیت این نهاد به محل اعزام کرده است. از سویی دیگر جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات می‌گوید: هدف اصلی این اقدام پولیس، رسیده‌گی مسوولان و کارمندان کمیسیون انتخابات به امور نامزدان پارلمانی بوده است. او هم گفته که در حال حاضر درب این نهاد باز است و فعالیت دارد. این درحالی‌ست که هواداران ایتلاف بزرگ ملی، دیروز دروازهۀ دفترهای چهار ولایت را بسته کردند. آنان ادعا دارند که اثری از سلامت و شفافیت در انتخابات پیش رو دیده نمی‌شود و زمینه‌سازی‌های تقلب در حد بالایی انجام شده است. پشتیبان این اعتراض، سران سیاسی کشور از جمله محمداسماعیل خان، وزیر پیشین آب و برق در غرب افغانستان است. اسماعیل خان در آخرین سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت از هفتۀ شهید و شهادت قهرمان ملی، گفته بود که ۵۰ درصد انتخابات پیش رو، تقلب است. او خواهان سیستم رای‌‎دهی از طریق بایومتریک شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.