کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح: اجماع داخلی برای آوردن صلح به میان نیامده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۴ حمل ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح می‌گویند که در جرگۀ مشورتی صلح راه‌کار مذاکره با طالبان ترسیم می‌گردد.
آنان با اشاره به چالش‌های موجود در سطح رهبری حکومت وحدت ملی می‌گویند که جرگۀ در صدد ایجاد صدای واحد میان طرف‌های مختلف برای گفت‌وگو با گروه طالبان است.
mandegarسید علی کاظمی، سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: جرگۀ مشورتی صلح که قرار است در ۹ ثور برگزار شود، روی ایجاد صدای واحد و نزدیکی دیدگاه‌های متفاوت طرف‌های مختلف در داخل کشور تمرکز می‌کند.
آقای کاظمی با اشاره به کنش‌ها و واکنش‌های کشورهای منطقه در قبال روند صلح افغانستان می‌گوید: ما چالش‌های زیاد را در بیش از چهل سال گذشته سپری کرده‌ایم و اکنون به این نتیجۀ رسیده‌ایم که نیاز به تأمین صلح است، تمام شهروندان افغانستان به ویژه خانواده‌های شهدای – نیروهای امنیتی و دفاعی – صلح می‌خواهند.
آقای کاظمی می‌گوید: تا زمانی که ما در داخل کشور به اجماع داخلی در مورد روند صلح دست نیابیم، شکل‌گیری اجماع منطقه‌یی در مورد صلح افغانستان دشوار است؛ ما در قدم نخست نیاز به تشکیل اجماع داخلی داریم تا پیام واحد را به منطقه و طالبان بدهیم، در حالی که تلاش‌های بین‌المللی و جهانی نیز در این مورد جریان دارد.
آقای کاظمی از تمام طرف‌ها در داخل افغانستان – اعضای جامعه مدنی، اجزاب و جریان‌های سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری – خواست تا در مورد تشکیل جرگۀ مشورتی صلح همکاری داشته باشند.
آقای کاظمی در پاسخ به این پرسش: در حالی که در چهار سال گذشته ارگ و سپیدار مصروف چالش بودند و نتوانستند به تفاهم برسند، چگونه امیداوری وجود دارد که در آخر عمر این دو نهاد دولتی در مورد صلح صدای واحد و تشریک مساعی را شکل دهند؟ گفت: تفاوت دیدگا‌ه وجود داشته است، اما برای زدودن چالش‌ها و نزدیک‌سازی دیدگاه‌های متفاوت در رابطه به صلح، دولت دست تشکیل شورای مصالحه زده است و در این شورای نماینده‌گان طرف‌های مختلف حضور دارند، در حالی که مشکلات هم وجود دارد و تلاش‌های برای رفع آن نیز جریان دارد.
آقای کاظمی می‌گوید که شمار زیاد از اعضای جرگۀ مشورتی صلح از ولایت با انتخابات آزاد برگزیده شده‌اند و اشتراک جوانان در این روند چشم‌گیر بوده است. نماینده‌گانی از میان مهاجران افغانستانی در پاکستان و ایران نیز در این جرگۀ اشتراک می‌کنند.
سخنگوی کمیسیون تشکیل جرگۀ مشورتی صلح گفت: چالش‌های در مورد گزینش اعضای جرگۀ مشورتی صلح در برخی از ولایت‌های وجود داشته است، شماری به اساس روابط گزینش شده‌اند، اما شکایت‌های رسیده از این روند‌ها به کمیسیون تشکیل جرگۀ مشورتی صلح به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
آقای کاظمی گفت که ما از تمام مردم به ویژه جوانان خواسته بودیم که در این روند اشترک کنند، اما برخی سهل‌انگاری کردند و پس از اتمام روند گزینش صدای خود بلند کردند که فرصت گذشته بود.
این در حالی که باشنده‌گان ولایت‌های هرات، تخار و سمنگان از روند گزینش اعضای جرگۀ مشورتی صلح شکایت کرده‌اند. آنان ادعا می‌کنند که گزینش اعضای جرگۀ مشورتی صلح به اساس روابط و خویش‌خواری بوده است.
همچنان، برخی نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری کشور که جریانی را زیر نام «جرگۀ مشورتی و میانجی‌گری صلح» ایجاد کرده‌اند، می‌گویند که حکومت روند صلح را تخریب می‌کند و ایالات متحده نیز در این گفت وگوها به دنبال منافع جهانی خودش بوده‌است.
آنان هم‌چنان تأکید دارند که طالبان نیز اراده‌یی برای صلح ندارند.
اما، سید علی کاظمی سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح می‌گوید: تلاش جرگۀ مشورتی صلح برای ایجاد تفاهم میان دیدگاه‌های متفاوت و ایجاد گفت‌وگوهای «میان شهروندی» است.
او گفت که تلاش جریان دارد که در نشست قطر که قرار است برخی از نماینده‌گان مردم در آن اشتراک کنند، از طالبان بخواهند تا در جرگۀ مشورتی صلح اشتراک کنند.
آقای کاظمی افزود که جرگۀ مشورتی صلح جهت ترسیم راه‌کار عملی برای مذاکرات صلح با طالبان برگزاری می‌گردد و با مردم در این مورد مشورت می‌شود.
آقای کاظمی، در پاسخ به این که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند، در چنین صورتی، تعین خطوط سرخ برای گفت‌وگو با طالبان چه معنا دارد؟ گفت: از لحاظ حقوقی ما دولت و نظام داریم، نه دولت کنونی که باید به آن تمکین کنیم و به‌خاطر این‌که نظام از هم نپاشد تلاش کنیم. حکومت در تفاهم با طرف‌های مختلف در افغانستان بتواند توافق نظر ایجاد کنند که تا هنوز افغانستان فاقد چنین توافقی است.
در همین حال، طالبان اشتراک در نشست مشورتی صلح را که قرار است در ۹ ثور برگزار شود رد کرده‌اند.
گروه طالبان در اعلامیه با اشاره به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح گفته‌اند که دولت کابل برای بقای نامشروع خود تلاش می‌کند تا لویه جرگه مشورتی را دایر کند و در آن در مورد آینده افغانستان تصمیم می‌گیرد.
آنان در این اعلامیه، دولت افغانستان را نامشروع و دست‌نشانده کشورهای غربی دانسته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.