در چهارمین نشست افغانستان و آسیای میانه مطرح شد: تـفاوت قـایل‌شـدن میـان داعـش و طالبـان اشتبـاه محـض است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 24 سرطان 1396 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۶

چهارمین نشست بین‌المللی افغانستان و آسیای میانه دیروز(جمعه ۲۳ سرطان) در ولایت بامیان برگزار شد.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت: در سال‌های گذشته در امر مبارزه با تروریسم در منطقه کوتاهی‌های زیادی mandegar-3صورت گرفته است و به همین دلیل کشورهای زیادی از این بابت متضرر شده‌اند.
آقای عبدالله افزود که افرادی از تمامی منطقه در بین گروه‌های تروریستی هستند، اما در مبارزه با تروریسم، سنگینی بار بر دوش مردم افغانستان گذاشته شده است.
رییس اجرایی گفت: “اگر کسی از قفقاز در جنگ با ما در افغانستان است. دعوایش با ما چیست؟ دعوای او در جای دیگر است.”
آقای عبدالله با بیان این‌که همکاری‌ها در جایی کم است، در جایی هم وجود ندارد و در جایی حتی با چالش مواجه است، گفت که از گروه‌های تروریستی حمایت صورت می‌گیرد.
آقای عبدالله تاکید کرد که در افغانستان با وجود سیاست صلح آمیز، میان گروه‌های تروریستی فرقی گذاشته نمی‌شود؛ اما برخی کشورها در منطقه در میان گروه‌های تروریستی تفاوت قایل شده‌اند.
آقای عبدالله خاطر نشان کرد که برخی کشورها به این اندیشه که گویا بین طالبان و داعش تفاوت نظر- آنهم بر سر منافع زودهنگام وجود دارد- برای یکی نسبت به دیگر تفاوت قایل می‌شوند که اشتباه محض و قیمتش بزرگ است.
به گفتۀ او، یک گروه تروریستی که هدفش یک کشور آسیای میانه است در افغانستان فعالیت دارد و دست به کشتار مردم افغانستان می‌زند. این زمینه چرا مساعد شده؟ چون طالبان افغانستان را ناآرام ساخته و آن هم به خاطر تحقق منافع یک کشور، این یک مسالۀ کاملاَ روشن و واضح است.
به باور آقای عبدالله، رویکرد برخی کشورها به خاطر پیگیری منافع محدود، بر این مسالۀ روشن، سایه ‌افکنده و سبب می‌شود تا کشورها دچار اشتباهات بزرگی شوند.
به تازه‌گی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز پیش در بروکسل گفت که گزارشاتی از همکاری روسیه با طالبان به آنان رسیده است، اما تاکنون مدرک در دست ندارند.
او با اشاره به تحولات جهانی در دهه‌های اخیر از جمله پایان جنگ سرد، چالش تروریسم در آغاز قرن ۲۱، وضعیت افغانستان، رشد القاعده، به میان آمدن داعش، مذاکرات هسته‌یی ایران، آغاز به کار جاده ابریشم از سوی چین و کاهش بهای نفت، گفت: باید گفت‌وگوهای کشورهای منطقه با توجه به این موضوعات برای تامین منافع همۀ منطقه، شکل بگیرد.
در چهارمین نشست بین‌المللی کشورهای آسیای میانه و افغانستان کارشناسان و مقاماتی از کشورهای منطقه گردهم آمده‌اند تا به گونه علمی، در مورد مبارزه با تروریسم مذاکره کنند. این نشست دو روزه از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده است.
داوود مرادیان رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت که هدف از برگزاری این نشست برداشتن قدمی برای پیوند دوباره کشورهای منطقه از طریق شناخت بیشتر و اعتماد بیشتر برای افزایش همکاری‌های منطقه‌یی در مبارزه با تروریسم است.
هم‌چنان، طاهر زهیر والی بامیان نیز گفت که در مسألۀ منطقه کمتر بررسی‌های عملی برای شناخت آسیب‌ها و ریشه‌ها صورت گرفته است.
آقای زهیر گفت که در جهان معاصر اهمیت امنیت مشترک و ابعاد نهانی سرنوشت مشترک مردم، در منطقه و جهان واضح است و ثابت شده که یک کشور به تنهایی نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند.
او می‌گوید همانگونه که پدیده تروریسم به گونه‌‌یی سریع در جهان گسترش یافته، پدیده‌هایی چون صلح و حقوق بشر می‌توانند الهام بخش جهانیان باشند.
برگزاری این نشست در حالی صورت می‌گیرد که حکومت وحدت ملی، به خصوص در این اواخر تلاش‌های زیادی برای بهبود و رشد روابط به خصوص در عرصه اقتصادی با کشورهای آسیای میانه صورت داده است.
پیش از این محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در سفر به کشورهای آسیایی میانه روی بهبود روابط اقتصادی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تأکید کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.