نمایندۀ روسیه در امور افغانستان: نگران تجهیز هوایی داعش هستیم

گزارشگر:یک شنبه 25 سرطان 1396 - ۲۴ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید که مسکو منتظر واکنش آمریکا و کشورهای غرب در مورد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر حمایت «هواپیماهای ناشناس» از گروه تروریستی داعش در افغانستان است و مسکو نگران این مساله است.
‎نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان افزود: پارلمان افغانستان نیز مانند روسیه در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس در مناطق مختلف کشور نگران است.
‎به گزارش افغانستان.رو، کابلوف همچنین گفت: نماینده‌گان خود پارلمان افغانستان صریح می گویند که هلیکوپترهای نظامی ناشناس متعلق به آمریکایی هاست.
‎وی خاطرنشان کرد که طرف روسیه از موضع عضو پارلمان افغانستان در این مورد حمایت می‌کند و نگرانی این عضو پارلمان را در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس کاملا موجه می داند.
‎کابلوف در ادامه گفت: موضوع پرواز هلیکوپترهای ناشناس در حریم هوایی افغانستان توسط دیپلمات‌های روسی در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده و مسکو از ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) انتظار دارد تا یک گزارش جامع را در این مورد تهیه کند.
‎نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان با انتقاد از سکوت امریکا و کشورهای غربی در مورد پشتیبانی هلیکوپترهای ناشناس به داعش گفت: ما از متحدان ناتو که در حقیقت در کنترول حریم هوایی افغانستان دخیل هستند می‌خواهیم تا در این مورد توضیح دهند.
‎ وی گفت: ما به این باور هستیم که شاهدان عینی پرواز هلیکوپترهای ناشناس تهدید می شوند تا در این مورد سکوت اختیار کنند و حاضر نشوند تا در این مورد شهادت بدهند.
‎در این حال، وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌یی گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که ادعای وزارت خارجه روسیه را در مورد “کمک رساندن هلی‌کوپترهای ناشناس به داعش در افغانستان” تایید کند.
‎محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود: در گذشته همچنین ادعاهای مطرح شده، اما تحقیقات دولت افغانستان نشان داده که این موضوع در حد شایعات است و واقعیت ندارد.
‎آقای رادمنش گفت بهتر است دولت روسیه مدارک و اسناد خود را در این مورد به دولت افغانستان ارائه کند. او گفت احتمالا دولت روسیه هم براساس گفته‌های بعضی “گروه‌ها و دستگاه‌هایی که این شایعات را پخش کرده‌اند”، این اظهارات را مطرح کرده است.
در همین حال، اعضای پارلمان افغانستان نیز مانند روسیه در مورد پرواز هلیکوپترهای ناشناس بر فراز افغانستان نگران اند.
‎ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار چندی قبل مدعی شده بود که در درگیری بین داعش و طالبان در ولسوالی چپرهار این ولایت، نیروهای ویژه آمریکایی به کمک داعش آمدند و طالبان را شبه نظامیان بمباران کردند.
‎این نماینده مردم ننگرهار در مجلس اعلام کرد که نظامیان ویژه آمریکایی با استفاده از هواپیماهای جنگی به کمک داعش شتافتند و آنان را از محاصره طالبان نجات دادند.
‎قدیر گفته بود: شمار زیادی از افراد داعش در منطقه «مسجد سفید» در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در محاصره طالبان قرار گرفتند و طالبان درصدد نابودی آنان بودند که نظامیان آمریکائی مانع این کار شدند. ‎به گفته معاون پارلمان افغانستان : با آغاز درگیری طالبان و داعش هواپیماهای آمریکایی و نیروی ویژه آنان در منطقه به پرواز درآمدند و طالبان را مورد هدف حملات هوایی قرار دادند و داعشی های محاصره شده را نجات دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.