فرمانده عمومی نظامیان امریکایی در افغانستان: سومین رهبر گروه داعش در افغانستان کشته شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 25 سرطان 1396 - ۲۴ سرطان ۱۳۹۶

فرمانده عمومی نظامیان امریکایی در افغانستان می‌گوید که ابو سعید سومین رهبر گروه داعش در ولایت شرقی کنر کشته شده است.
فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان گفته‌است که ابو سعید سه روز پیش در تاریخ ۱۱ جولای در یک حملۀ هوایی نظامیان امریکایی در ولایت شرقی mandegar-3کنر کشته شده‌است.
جنرال جان نکلسون، فرماندۀ عمومی نیروهای نظامی امریکا و حمایت قاطع در افغانستان کشته‌شدن ابو سعید را یک موفقیت خوانده‌است.
این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان گفته است که گروه داعش در ولایت کنر فعالیت‌های تبلیغاتی دارد.
فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان تأکید نموده که به عملیات‌ مشابه در برابر گروه تروریستی داعش در افغانستان ادامه خواهند داد.
این درحالی‌ است که به شمول سه رهبر گروه داعش در افغانستان، بیش از ۲۰ فرمانده ارشد و کلیدی این گروه نیز تا کنون در حملات جداگانه کشته شده‌اند.
در آغاز حافظ سعید، نخستین رهبر گروه داعش در افغانستان کشته شد و چندی پیش حکومت‌های افغانستان و امریکا از کشته‌شدن شیخ حسیب، دومین رهبر این گروه در ننگرهار خبر داده‌اند.
هم‌چنان، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: ابوسعید سومین رهبر ارشد گروه داعش شاخۀ خراسان است که در ولایت شرقی کنر از طرف نیروهای هوایی امریکا مورد هدف قرار گرفته است.
آقای وزیری گفت که ابوسعید در یازدهم ماه جولای در یک عملیات هوایی نظامیان امریکایی هدف قرار گرفت که در ابتدا مرگش تأیید نشده بود، اما پس از بررسی‌ها در یافته‌اند که ابوسعید با جمع از زیر دستانش کشته شده است.
آقای وزیری هدف قرار دادن سران گروه‌های تروریستی را یک موفقیت دانسته می‌گوید که هدف قرار دادن سران گرو‌ه‌های تروریستی در اولویت برنامه‌های نظامیان کشور قرار دارد.
به گفتۀ او، از آغاز فعالیت گروه داعش که در ولایت هلمند، ارزگان و زابل به شکست مواجه شد تا هنوز بیش از ۵ رهبر این گروه کشته شده‌اند.
او گفت که داعش به دنبال ایجاد مرکز در ولایت ننگرهار بود، اما در این ولایت نیز شکست خورد و افراد این گروه از هزار تن به ۱۰۰ تن کاهش یافت. حافظ سعید، شیخ حسیب، شاهد، گل زمان و ابو سعید از رهبران ارشد این گروه‌اند که هدف قرار گرفته‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع با بیان این‌که گروه تبلیعاتی داعش در ولایت کنر فعالیت آغاز کرده. گفت که این گروه اخیراَ در ولسوالی وتپور کنر عملیاتی را انجام دادند که از طرف نظامیان کشور شکست خورده‌اند.
او گفت که گروه داعش در “ولایات سر پل، جوزجان و غور حضور دارند، اما حضور این گروه در این ولایات قابل نگرانی نیست”.
از سویی، گروه داعش اخیراَ دامنۀ فعالیت خود را بیش‌تر از ولایت ننگرهار و بخش‌های شرقی افغانستان گسترش داده است که نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرده است. همچنان، در حال حاضر سر و صدای گروه داعش در ولایات جوزجان، فاریاب، کنر، زابل، فراه و غور نیز شنیده می‌شود که این گروه عملاَ به فعالیت آغاز کرده است.
با توجه به کشته‌شدن سومین رهبر گروه داعش در ولایت کنر و هم‌چنان، عملیات‌های سرکوب‌گرانه در برابر این گروه در ننگرهار، به نظر می‌رسد که تمرکز داعش بالای ولایت کنر معطوف شده‌است.
با این حال، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و مقام‌های امنیتی کشور بارها به شکست گروه داعش تاکید کرده و گفته‌اند که افغانستان به گورستان این گروه تبدیل خواهد شد.
پیش از این طارق شاه بهرامی، سر پرست وزارت دفاع ملی، گفته بود که از آغاز فعالیت داعش در افغانستان تا کنون بیش از ۲۰ فرمانده ارشد این گروه کشته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.