جبهۀ ملی نوینِ افغانستان: غنـی در پـی مهندسـی انتخـابات است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 1 عقرب 1396 - ۳۰ میزان ۱۳۹۶

مسوولان حزب جبهۀ ملی نوین افغانستان می‌گویند، محمد اشرف غنی در پی مهندسی انتخابات آیندۀ پارلمانی و ریاست‌جمهوری است تا زمینۀ تقلب را فراهم کند.
انورالحق احدی، رییس این حزب دیروز یک‌شنبه، ۳۰ میزان در یک نشست خبری گفت که حکومت باید رییس جدید کمیسیون انتخابات را با مشورۀ احزاب mandegar-3سیاسی تعیین کند.
آقای احدی افزود که کمیشنران کمیسیون انتخابات باید با مشورۀ سیاسیت‌مداران و جریان‌های سیاسی تعیین می‌شد که این کار نشد؛ بنابراین ما اعتمادی به بی‌طرفی حکومت و کمیسیون انتخابات نداریم.
رییس حزب جبهۀ ملی نوین افغانستان با اشاره به برکناری رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا رییس جدیدِ دبیرخانه کمیسیون انتخابات را با مشورۀ احزاب و جریان‌های سیاسی در کشور تعیین کند.
او گفت: «برکناری رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات فرصتی را برای یک شخص کارکشته و تخصصی فراهم ساخت و به رییس‌جمهور می‌گویم شخصی را در این سمت نگذارد که تنها خودش بالای او اعتماد داشته باشد، بلکه باید آن شخص به مشورۀ سیاسیون و طی یک پروسۀ شفاف انتخاب شود».
آقای احدی از سران حکومت وحدت ملی خواست تا ابهام در پروسۀ بایومتریک رأی‌دهنده‌گان را رفع کنند و هم‌چنان انتخابات آینده را با توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی و با سیستم برقی برگزار کند، هرچند او می‌گوید: «حکومت افغانستان سه سال را برای برقی‌سازی پروسۀ رأی‌دهنده‌گان در انتخابات پیش‌رو ضایع ساخت و اگر به همین روال پیش برود، تا ۱۰ سال دیگر هم این پروسه عملی نخواهد شد».
رییس حزب جبهۀ نوین در قسمتی از سخنانش بیان داشت که حکومت وحدت ملی در بسیاری از امور دولت‌داری ناکام بوده است. او تصریح کرد: وضعیت وخیم امنیتی به دلیل فقدان مدیریت درست صورت گرفته و حکومت وحدت ملی نیز همواره در این زمینه سکوت اختیار کرده است.
او در پیوند به حوادثِ اخیر در کشور اظهار داشت: «طرف مقابل ما فعلاً تروریستان هستند. این اعمال مخالفان را تقبیح می‌کنیم و خواهان مذاکرۀ دولت افغانستان با طالبان هستیم تا مشکلات حل شود».
انوالحق احدی هم‌چنان به این باور است که حکومت وحدت ملی نهادهای عمدۀ امنیتی را به کسانی داده است که تخصص در بخش امنیت ندارند و این کار سبب شده مخالفان مسلح دولت قوی‌تر از حکومت فعالیت کنند و از مردم قربانی بگیرند.
او با تأکید بر این‌که مسوولان نهادهای امنیتی باید در این باره پاسخگو باشند، افزود: انتحار و انفجاری که در این اواخر رخ داده است، نشان می‌دهد که حکومت جز عوام‌فریبی دیگر کاری ندارد.
آقای احدی هم‌چنان علاوه کرد که احزاب سیاسی به خاطر صلح در امارات متحدۀ عربی با سران طالبان گفت‌وگو می‌کنند و ما امیدوار هستیم که در این گفت‌وگوی طالبان حرف تازه‌یی برای گفتن داشته باشد.
به گفتۀ رییس حزب جبهۀ نوین، ما پیش از این نیز از نشست عمان توقعی نداشتیم. ما به مطمین هستیم که دولت برای مردم اصل موضوع را شریک نمی‌سازد و صرفاً عوام‌فریبی می‌کند.
گفتنی است که اخیراً گزارش‌هایی از فساد و اختلافات بین اعضای کمیسیون انتخابات بر سر قراردادهای تدارکاتی این کمیسیون منتشر شده بود که انتقاد نماینده‌گان مردم در پارلمان و جریان‌های سیاسی را در پی داشت.
روز شنبۀ همین هفته نیز اشرف غنی در نشست مشترکی با اعضای کمیسیون انتخابات در ارگ ریاست‌جمهوری، به اعضای این کمیسیون گفت که مردم افغانستان برای شفافیت در انتخابات، نیاز به وحدت و کار تیمی اعضای کمیسیون انتخابات دارد.
یک روز پس از برکناری رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی از برکناری پنج کارمند ارشد این سازمان خبر داد. در مکتوبی که دیروز یکشنبه، ۳۰ میزان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی صادر شد، آمده است: این کمیسیون به خاطر دلیل‌های یادشده در زیر، معاون مسلکی دبیرخانه‌، رییس تحلیل و بررسی، رییس منابع بشری، آمر اسناد و ارتباط و مدیر حاضری‌اش را برکنار کرده است.
«تزویر در دستگاه حاضری برقی، تمرد در برابر حکم رییس‌جمهور در مورد سرپرستی معاونیت مالی و اداری، ایجاد مانع‌ها در برابر برنامه‌های اصلاحاتی کمیسیون، اطاعت نکردن از امرهای قانونی آمران ارشد، مقاومت و تمرد در برابر فیصله‌ها و تصمیم‌های کمیسیون، تعلل و پای‌گریزی از وظیفه، حضور نداشتن در کارهای گروهی کمیسیون، ایجاد دوگانه‌گی در امور دبیرخانه، ممانعت از بررسی هیأت موظف کمیسیون از بخش مربوط، ارتکاب تخلف‌های اداری مکرر و موارد دیگر…» از جمله دلایل برکناری این اعضای گفته شده است.
گفته می‌شود که این کمیسیون به خاطر رسیده‌گی به «جهت‌های جرمی» این پرونده، اشخاص برکنار شده را به دادستانی کُل و دادستانی اختصاصی مبارزه با فساد راجع کرده است.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان همواره به تلاش برای مهندسی انتخابات افغانستان متهم بوده است. برخی از کارشناسان سیاسی برکناری رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات را تلاشی برای ظاهرسازی اصلاحات در این کمیسیون عنوان کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.