در مراسم اعلام موجودیت «محور مردم افغانستان» مطرح شد: کارنامۀ اشرف‌غنی سیاه‌تر از عبدالرحمن‌‌خان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 26 سرطان 1396 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۶

برخی مقام‌های حکومت پیشین، نماینده‌گان پارلمان و فعالان سیاسی دیروز یک شنبه ( ۲۵ سرطان) با اعلام موجودیت جریان سیاسی تحت نام «محور مردم افغانستان» تأکید کردند که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی ۱۷ مورد قانون اساسی را نقض کرده است.
mandegar-3دکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و وزیرخارجۀ رییس‌جمهور پیشین ، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین عمومی امنیت ملی و داوود علی نجفی، وزیر پیشین ترانسپورت و شمار دیگر از مقام‌های حکومت حامد کرزی عضویت رهبری این حرکت را دارند.
آنان رویکرد حکومت غنی را در سرکوب جنبش‌های مدنی نیز سیاه‌تر از دورۀ سیاه عبدالرحمان خان قلم داد کرده، می‌گویند که افزایش اختلاف‌ها میان مردم و حکومت چالش‌زا است.
آنان می‌گویند که در حکومت وحدت ملی۹۲ مورد قانون اساسی نقض شده است که ۱۷ مورد آن توسط محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی صورت گرفته است.
آنان با اشاره به گفته‌های هفته پیش آقای غنی که حکومت داری دسپلین می‌خواهد، می‌گویند که دسپلین وقتی ایجاد می‌شود که به قانون اساسی احترام گذاشته شود.
دکتر رنگین دادفر سپنتا، در این نشست گفت: نزدیک به چهل سال می‌شود که مردم افغانستان با جنگ خانمان سوز و طاقت فرسا دست و پنجه نرم می‌کنند و برای دست‌یابی به صلح مبارزه می‌کنند.
آقای سپنتا افزود که ۱۶سال پیش مردم افغانستان سفر جدید را با آرمان‌های بزرگ آغاز کردند، اما در حال حاضر در بحرانی‌ترین و دردآورترین مرحلۀ خود رسیده است.
آقای سپنتا با بیان این‌که قربانی‌های بی‌شمار مردم و نیروهای امنیتی در برابر ترور، تریاک و دهشت هنوز به نتیجه نرسیده‌ است. گفت: به خاک خون کشانیدن بیش از ۱۰۰ تن جوانان جنبش روشنایی و رگبار کردن جوانان جنبش رستاخیز تغییر و سایر حرکت‌های مدنی از طرف حکومت و حدت ملی نشان می‌دهد که کارنامۀ حکومت اشرف غنی، در سرکوب جنبش‌های مدنی سیاه‌تر از دورۀ سیاه عبدالرحمن ‌خان است.
آقای سپنتا گفت که محول‌کردن تصمیم‌گیری‌هی سیاسی به کشورهای خارجی نخستین انحراف حکومت از هویت ملی بود و اعتماد به استخبارات پاکستان که دستان مداخله‌گر در امور ما می‌باشد، موجب شد تا حساسیت‌ها در برابر این سازمان در سطح رهبری دست‌گاه‌های امنیتی کاهش یابد.
او گفت که حکومت افغانستان در سال‌های گذشته از تحصیلات عالی و آموزش و پرورش، مشارکت زنان و رسانه‌ها و آزادی بیان دست‌آوردهای خوبی داشته است. اما با این همه کمی و کاستی‌های در پروسۀ دولت داری که ما نیز شریک آن بودیم وجود داشته است.
وزیر خارجۀ پیشین خاطر نشان کرد که در سال ۱۵ سال گذشته کمبودها در فرایند حکومت داری، مبارزه با فساد اداری و قانون شکنی به شکل گسترده وجود داشته است. اما، اشرف به سرکوب جنبش‌های مدنی روی آورد است.
او گفت حکومت وحدت ملی در راس آن اشرف غنی که در داخل کشور به گونۀ سامان‌مند به سرکوب روی آورده در برابر اقدامات علیه منافع ملی افغانستان هیچ واکنشی غیر سکوت نشان نمی‌دهد.
به گفتۀ او، اگر محور مردم افغانستان رهبری حکومت را در دست گیرد، از پروسۀ صلح به عنوان یک برنامۀ ملی حمایت می‌کند وسیاست صلح را به مصابۀ سیاست جدی دولتی در پیش می‌گیرد و به نهادها و دستگاه‌های بی‌حاصل نقطۀ پایان خواهد گذاشت.
آقای سپنتا باور دارد که سیاست‌های غلط سران حکومت وحدت ملی باعث شد تا روسیه از دشمن سر سخت طالبان و پاکستان به دوست طالبان مبدل گردد واین اشتباه باعث صدمه دیدن روابط هند – افغانستان شده است. هم‌چنان، این سیاست‌های سبب شد تا افغانستان به میدان رقابت‌های منطقۀیی میان عربستان و ایران تبدیل شود.
هم‌چنان، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و یکی از اعضای ایتلاف محور مردم افغانستان، گفت که باید سران حکومت افغانستان به بی‌اعتماد سیاسی که در میان مردم و حکومت ایجاد شده، نقطۀ پایان بگذارند.
آقای نبیل گفت: با ایجاد حکومت وحدت چالش‌های افزایش یافته است و مردم در مورد آیندۀ خود نگرانی جدی دارند. برخی افراد قانون اساسی به به‌خاطر نفع شخصی خود زیر پا کرده است که این کار در میان مردم و سیاسیون کشور بی‌اعتمادی را ایجاد می‌کند.
به گفتۀ او، افغانستان بیش از ۱۴ سال می‌شود که با مشکلات زیاد دچار است که برخی از این مشکلات به دست شهروندان نبوده، اما این مشکلات در حال حاضر افزایش یافته است.
او گفت که بزرگترین مشکل اختلاف‌های، قومی، زبانی و …، است که میان رهبران حکومت وحدت ملی ایجاد شده، این مشکلات در میان توده‌های داخل نظام و بیرون از نظام نگرانی را ایجاد کرده است.
آقای نبیل به رهبران و سیاسیون صدا کرد که اختلاف‌های درونی خود را کنارگذاشته و بی‌اعتمادی که درمیان مردم ایجاد شده را رفع کنند.
از سویی هم، شکیبال هاشمی یکی از اعضای این جریان گفت: بزرگترین چالش در حال حاضر در حکومت وحدت ملی قانون شکنی و نقض قانون از طرف مسوولان حکومت است.
بانو هاشمی افزود که رییس حکومت وحدت ملی از ۲۱ موارد صلاحیت‌ قانونی که دارد به نفع شخصی خود سؤ استفاده کرده است.
به گفتۀ او، اشرف غنی که خود را دومین فرد متفکر جهان می‌داند، باید برای نجات از بحران کنونی تلاش کند و شعارهای را که در دوران کار زارهای انتخاباتی سر می‌داد باید عملی کند.
او گفت که پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، ۹۲ مورد قانون اساسی نقض شده است که ۱۷ مورد آن را شخص رییس حکومت وحدت ملی محمد اشرف غنی نقض کرده است.
بانو هاشمی تأکید کرد که اشرف غنی قانون را قربانی بازی‌های سلیقه‌یی شخصی خود کرده است و تمام نزدیکان و همکاران از وی روی گردانیده‌اند که رفتن به طرف یک بی‌ثباتی را در کشور نشان می‌دهد.
بانو هاشمی گفت که آقای غنی همواره شعار سرمی‌داد که افغانستان به گورستان داعش مبدل می‌شود، اما مردم این‌جا را به گورستان افرادی خیانت کار و قانون گریز تبدیل می‌کنند.
ایتلاف محور مردم افغانستان در حال اعلام موجودیت می‌کند که پیش از این چند ایتلاف دیگر منتقد به سیاست‌های حکومت وحدت ملی اعلان موجودیت کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :