استقبال گسترده از تیم روبات‌سازان

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 1 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

ریاست جمهوری و ریاست اجرایی دیروز شنبه ۳۱ سرطان از گروه بانوانِ روبات‌سازان افغانستان در قصر سپیدار پذیرایی کرده و آنان را ستایش کرد.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این دیدار گفت، کاری را که بانوانِ روبات‌ساز کردند، تنها یک نمایش نبود، بلکه گامی بزرگ بود mandegar-3برای تغییر زنده‌گی بانوان افغانستان.
از سویی هم، گروه روبات‌سازان کشور با تأکید بر حمایت حکومت از آنان گفتند که نگران امنیت جان‌شان هستند.
فاطمه قادریان، یکی از اعضای گروه بانوانِ روبات‌ساز گفت: افتخاری که ما به آن دست یافته‌ایم، متعلق به کدام سمت و سوی خاصی نیست، این افتخار به تمام مردم افغانستان تعلق دارد.
بانو قادریان می‌گوید که اگر حکومت از آنان را پشتیبانی و حمایت کند، می‌توانند در آینده افتخارات بیشتری به کشور کسب کنند.
این عضو گروه بانوانِ روبات‌ساز هم‌چنان بیان داشت، پس از این‌که در مقابل دوربین رسانه‌های داخلی و خارجی ظاهر شدند، احساس خطر می‌کنند و حکومت باید امنیت‌شان را تأمین کند.
قادریان با بیان اشاره به این‌که حکومت باید ترانسپورت نیز برای‌شان فراهم کند، خاطرنشان ساخت: “ما نیاز به حمایت مادی و معنوی داریم. ما می‌خواهیم تحصیلات عالی خود را در خارج از افغانستان ادامه بدهیم؛ زیرا رشتۀ روباتیک در دانشگاه‌های افغانستان تدریس نمی‌شود”.
هم‌زمان با این، دکتر عبدالله گفت که دولت از ادامۀ تحصیلات این بانوان حمایت می‌کند.
رییس اجرایی حکومت گفت که دست‌آورد گروه بانوانِ روبات‌ساز افغانستان نشان داد که بانوان کشور می‌توانند در سطح جهان بدرخشند و افتخار بیافرینند.
دکتر عبدالله عبدالله، خطاب به بانوانِ روبات‌ساز گفت: این دست‌آورد نشان دهندۀ تلاش، زحمت‌کشی و شجاعت شما می‌باشد.
رییس اجرایی از استادان و مربیان تیم روبات‌سازان کشور و هم‌چنان از ایالات متحدۀ امریکا به خاطر فراهم‌آوری تسهیلات و صدور ویزا در زمان کم به بانوان روبات‌ساز افغانستان قدردانی کرد.
رییس اجرایی حکومت گفت که مرحلۀ بعدی را برای‌شان در مواقع دیگر زمینه‌سازی خواهند کرد تا این آنان دست‌آوردهای بزرگ‌تر داشته باشند.
دکتر عبدالله گفت: “با عزم و شهامت و شجاعتی که مدالش را گروه روباتیک افغانستان گرفته اند، دیده می‌شود که آیندۀ خوبی در پیش دارند و این موضوع در تغییر زنده‌گی مردم نیز تأثیر مثبت دارد”.
در این مراسم، شماری از اعضای کابینه، نماینده‌گان هرات در پارلمان و فعالان حقوق زنان و جامعۀ مدنی نیز حضور داشتند.
در عین حال، شام دیروز گروه بانوانِ روبات‌ساز با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی نیز دیدار کردند.
در صفحۀ رسمی فیسبوک ارگ نوشته شده است: “رییس حکومت وحدت ملی و بانوی اول در پذیرایی از تیم رباتیک دختران افغانستانی، افتخارآفرینی آنان را ستایش و از آنان به عنوان الگو برای دختران یاد کردند”.
گفتنی است که در رقابت‌های بین‌المللی روباتیک که هفتۀ گذشته در واشنگتن‌دی‌سی ایالات متحدۀ امریکا برگزار گردیده بود، یک گروه شش نفری از بانوان افغانستان در آن مسابقات مدال نقره را به از بین بیش از ۱۶۰ کشور جهان به دست آوردند.
استقبال گسترده از بانوان روبات‌ساز
بانوانِ روبات‌ساز بعد از بازگشت با دستاورد بزرگ از مسابقات جهانی روباتیک در واشنگتن، با استقبال مقام‌های حکومتی، اعضای پارلمان و شهروندان کابل روبه‌رو شدند.
افغانستان با اشتراک این بانوان در مسابقات جهانی روبات‌ها توانست در بخش «دست‌آوردهای شجاعانه» جایگاه دوم و شاگردان سودان جنوبی، مقام اول را به دست آوردند.
بانوانِ روبات‌ساز افغانستان، برای نخستین‌بار به نماینده‌گی از این افغانستان در رقابت جهانی روباتیک در واشنگتن شرکت کرده بودند. در این رقابت‌ها که نماینده‌گان بیش از ۱۶۰ کشور اشتراک داشتند، روبات‌سازان جوان افغانستان توانستند در بخش خود جایگاه دوم را به دست آورند.
بانوانِ روبات‌ساز افغانستان، در ابتدا زمانی خبرساز شدند که خبر رد درخواست ویزای آنان از سوی سفارت امریکا در افغانستان پخش شد. در عین حال، آنان حتا حاضر شدند در شرایطی که خودشان نمی‌توانستند شرکت کنند، روبات‌های‌شان را برای مسابقات غیر حضوری به امریکا بفرستند.
دخالت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و شماری از سناتوران این کشور، با چراغ سبز وزارت خارجه آن کشور، زمینه‌ساز ورود ده‌ روزۀ بدون ویزای این بانوان را به امریکا فراهم ساخت.
رسانه‌ها سفر آنان را از هرات تا کابل و بعد تا واشنگتن و برگشت آنان به کابل، به صورت گسترده پوشش دادند و در یک ماه اخیر این بانوانِ افغانستانی، یکی از خبرسازترین گروه‌ها، در سطح جهان بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.