سربازان در تیر طالبان و نیروی‌های امریکایی

گزارشگر:یک شنبه 1 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

تلفات نیروهای امنیتی کشور به شدت نگران‌کننده و مایۀ اندوه و تأثر است.
به تازه‌‎‌گی شماری از سربازان پولیس محلی در ولایت بدخشان از سوی طالبان گردن زده شدند و شماری دیگر در ولایت هلمند از سوی نیروهای امریکایی کشته شدند.
mandegar-3والی بدخشان روز شنبه به اسوشتیدپرس گفت که در نتیجه درگیری شدید میان نیروهای امنیتی افغانستان و شورشیان طالبان در ولسوالی تگاب این ولایت، دست کم ۱۱ پولیس کشته شده و شش تن دیگرشان زخمی شده اند.
احمد فیصل بیگزاد گفت که ۲۰ تن دیگر از نیروهای پولیس محلی در پی این درگیری مفقود شده‌اند و هنوز اطلاعاتی به دست نیامده که آیا ربوده شده‌اند و یا از منطقه فرار کرده‌اند.

در این حال، ۱۶ تن از سربازان پولیس در ولایت ننگرهار از سوی نیروهای امریکایی کشته شده‌اند. مقامات محلی گفته‌اند که شمار تلفات حمله هوایی نیروهای امریکایی بر نیروهای افغان در هلمند به ۱۶ تن افزایش یافته است.
سلام افغان، سخنگوی فرماندهی پولیس هلمند روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این حمله هوایی ساعت پنج عصر روز جمعه زمانی رخ داد که نیروهای پولیس در حال مبارزه با شورشیان و پاکسازی یک روستا از عناصر طالبان بودند.
عمر زواک، سخنگوی والی هلمند نیر این حمله هوایی و شمار کشته شدگان را تایید کرد. وی گفت که دو تن از نیروهای پولیس افغانستان نیز در این حمله زخمی شده اند.
والی ولایت هلمند روز گذشته به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که دو تن از فرماندهان نیروهای امنیتی افغان نیز در میان کشته شدگان این رویداد هستند. وی گفت که نیروهای افغان در یک محوطه جمع شده بودند و یونیفرم به تن نداشتند. او افزود احتمالا همین امر باعث شده که نیروی هوایی ایالات متحده امریکا اشتباهاً بر آنها حمله کند.
فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان با پخش اعلامیه ای از کشته شدن “اشتباهی” شماری از نیروهای افغان در یک حمله هوایی شان خبر داده و گفته اند که تحقیقات در زمینه چگونگی وقوع رویداد آغاز شده است.
در خبرنامه نیروهای امریکایی آمده است: «ما مراتب همدردی عمیق خود را با خانواده های قربانیان این حادثه ناگوار ابراز می داریم». نیروهای امریکایی یگانه نیروهای خارجی هستند که در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو، با حملات هوایی شان از نیروهای افغان در عملیات های جنگی پشتیبانی می‌کنند.
تلفات نیروهای امریکایی به گونۀ روزافزون افزایش می‌یابد.
بر بنیاد گزارش‌ها، دست‌کم ۷۰ تن از نیروهای امنیتی هر هفته در سراسر کشور جان می‌بازند. این رقم به نیروی ۳۰۰ هزار نفری افغانستان فاجعه‌بار است. ضعف رهبری، نبود فرماندهی و مدیریت مناسب و حیف‌ومیل امکانات و منابع، عامل اصلی قتل عام سربازان مظلوم کشور محسوب می‌شود. حکومت وحدت ملی، هیچ‌گونه برنامه‌یی برای جلوگیری از تلفات سربازان و نظامیان ندارد.
عده‌یی از مسوولان امنیتی در حکومت در تلاش تصفیۀ قومی و گروهی از صفوف نیروهای امنیتی هستند تا جلوگیری از تلفات نظامیان و غلبه بر تروریسم که دشمن مشترک همۀ مردم افغانستان محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.