بازداشت قیصاری؛ تضعیـف جنـرال دوستـم یا تقـویت طالبـان؟

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۶ سرطان ۱۳۹۷

به دنبال بازداشت نظام‌الدین قیصاری، فرماندۀ امنیۀ ولسوالی قیصار ولایت فاریاب و یکی از فرمانده‌هان جنرال دوستم، هزاران تن از هواداران او در فاریاب و چند ولایت دیگر به تظاهرات‌شان برای پنجمین روز ادامه دادند.
mandegar-3نظام الدین قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی فاریاب و نمایندۀ ویژۀ جنرال دوستم دراین ولایت روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته که به یک نشست امنیتی در فاریاب دعوت شده بود توسط نیروهای ویژۀ کماندو بازداشت شد و پنج تن از محافظانش کشته شد.
در اعلامیه رسمی ارتش گفته شده است که او در جریان جلسه به مقامات شرکت‌کننده اخطار داده و همه را خاین خوانده بود.
رییس دولت وحدت ملی، هقتۀ گذشته اعلام کرد که فرمان سرکوب کردن شبه نظامیان را داده است، زیرا سربازان شکایت کرده اند که در یک سردرگمی برای تشخیص دوست و دشمن قرار دارند که سبب تلفات بیشتر می‌شود.
رییس دولت وحدت ملی، پس از بازداشت قیصاری گفت که دست سه زورمند را بسته و به کابل انتقال داده است. هنوز مشخص نیست که دوتن دیگر آن کی‌ها اند که به دست بسته به کابل انتقال داده شده‌اند.
پس از بازداشت قیصاری هواداران او به جاده‌ها ریختند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند و برخی از ادارات دولتی را به آتش کشیدند. آقای غنی، برای کنترل ناآرامی‌ها در ولایت فاریاب، والی تازه‌ای فرستاده؛ ولی گماشتن والی جدید کمکی برای کنترول نارامی‌ها نکرد و دامنۀ اعتراض‌ها به شمال‌شرق هم کشیده شد. دیروز صدها نفر در ولایت تخار نارضایتی خود را از بازداشت نظام‌الدین قیصاری، نمایندۀ ویژۀ عبدالرشید دوستم ابراز کردند. جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، که در تبعید به سر میبرد، در یک اعلامیه‌ خواستار آزادی فوری نظام الدین قیصاری شد.
آقای دوستم هشدار داده است که اگر قیصاری آزاد نشود، انتخابات در ولایت فاریاب به چالش کشیده خواهد شد که در آن صورت، مسوولیت به‌دوش کسانی خواهد بود که این بحران را ایجاد کرده‌اند.
دیروز جمعه۱۵سرطان/ تیر تظاهرات درولایت فاریاب برای حمایت از قومندان نظام الدین قیصاری جریان داشت.
در پنجمین روز اعتراضات، مظاهره کنندگان خواستار رهایی نظام الدین قیصاری و برگشت جنرال عبدالرشید دوستم، معاون دوم ریاست جمهوری از ترکیه شدند.
جوره پهلوان و اکرم جنبش، دو تن از متعرضان جوزجانی می‌گویند، ما نقش مهمی در ایجاد حکومت کنونی داشتیم و حالا نیز این توانایی را داریم تا آن را ساقط کنیم و از مرگ نیز هراسی نداریم.
گفتنی‌ست که دیروز نظامیان کشور ۲۱ تن از افراد وفادار به نظام الدین قیصاری را در نزدیکی میدان هوایی فاریاب بازداشت کرده اند.
در یک خبرنامه قول اردوی شاهین آمده است که از نزد این افراد که روز گذشته در پروازهای هواپیمای ارتش اخلال ایجاد کرده بودند، یک دافع هوا و یک زیکویک نیز به دست آمده است.
بااین حال یک منبع در فاریاب به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که جمعه شب نیروهای کماندو منزل نظام الدین قیصاری را که در نزدیک شهر میمنه واقع است، تلاشی و شماری از افراد را بازداشت کرده اند.
این منبع افزود که در جریان این تلاشی، میان محافظان منزل آقای قیصاری و نیروهای امنیتی نیز درگیری کوتاه صورت گرفته که در نتیجه آن، دو تن کشته و سه تن مجروح شده اند.
گفته می‌شود که قیصاری دو سال پیش وقتی سربلند کرد و به چهره قابل توجه در فاریاب بدل شد، طالبان مناطق زیادی را در این ولایت به کنترل خود درآوردند و تا نزدیکی میمنه مرکز این ولایت پیش‌روی کرده بودند.
نظام‌الدین قیصاری با افراد مسلح خودش علیه طالبان جنگید و توانست در همکاری با نیروهای دولتی، برخی از مناطق از دست رفته را بازپس بگیرد.
نظام‌الدین قیصاری به این باور بود که مقام‌های کابل قصد دارند شمال افغانستان را به نیروهای مخالف واگذار کنند؛ اما دولت مرکزی خود او را یکی از عوامل ناامنی در فاریاب می‌داند.
اکنون این پرسش مطرح می‌شود که به راستی غنی چه هدفی را در بازداشت قیصاری دنبال می‌کرده است. برخی‌ها باور دارند که با بازداشت این فرمانده به عنوان نزدیک ترین فرد به جنرال دوستم، غنی خواسته است که معاون اول خود را که در تبعید به سر می‌برد، بیشتر تضعیف کند و افراد محلی قدرتمند نزدیک به او را به بهانه‌های مختلف بازداشت نماید و بازداشت قیصاری به همین هدف صورت گرفته است.
برخی دیگر به این باور اند که برکناری قیصاری به عنوان یک فرمانده ضد طالبان، ریشه در بازی‌هایی به نام صلح با طالبان دارد. منابع مدعی می‌گویند که تفاهماتی به عنوان شرط میان طالبان و حلقاتی در دولت صورت گرفته است که برخی از فرماندهان ضد طالبان را از قدرت کنار بزنند و آنان را زندانی سازند تا چراغی سبزی برای طالبان باشد. این دسته به این باور اند که با کنار زدن افراد وابسته به جنرال دوستم باید فاریاب به طول کامل در تصرف طالب در می‌آید. اما حالا دیده شود که غنی با این اقدام نادر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.