نهادهای ناظر برانتخابات: تنش‌های سیاسی درون حکومتی برگزاری هر نوع انتخابات را ناممکن ساخته است

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 2 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

تنش‌های سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی، مشکلات امنیتی و تخنیکی، مشکلات اساسی فرا راه برگزاری انتخابات است که برگزاری هرنوع انتخابات را ناممکن می‌سازد.
شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند: تنش‌های سیاسی به اندازه مهم است که امکان دارد لشکر کشی‌های سیاسی صورت گیرد و کشور را mandegar-3با بحران مواجه بسازد؛ بنابراین در قدم نخست برای فراهم سازیی زمینه برگزاری انتخابات باید تنش‌های سیاسی حل شود.
آنان: عدم توانایی مدیران کمیسیون انتخابات را چالش دیگری فرا راه برگزاری انتخابات عنوان می‌کنند و به این باور اند که یکی از چالش‌های اساسی فرا راه برگزاری انتخابات عدم توانایی مدیران کمیسیون انتخابات است.
اما کمیسیون انتخابات ادعا دارد که توان برگزاری هردو انتخابات را دارند و زمانی‌که انتخابات پارلمانی برگزار شود؛ ۸۰ درصد کارها حل خواهد شد؛ یعنی ما ۸۰ درصد آماده‌ی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود و ۲۰ درصد باقی مانده در طول شش ماه حل خواهد شد.
به باور مسوولان کمیسیون انتخابات: نماینده‌گان به خاطر ادامه کار شان می‌خواهند با پیشنهاد برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی، انتخابات پارلمانی را به تعویق بی‌اندازند و عمر بودن خود در پارلمان را طولانی‌تر بسازند.
این واکنش‌ها در پی اظهارات اخیر نماینده‌گان مجلس ابراز می‌شود.
شماری از نماینده‌گان مجلس گفته اند که حکومت باید هردو انتخابات (ریاست‌جمهوری و پارلمانی) را همزمان برگزار کند تا هزینه کمتر شود؛ در غیر آن انتخابات ریاست جمهوری عقب خواهد افتاد.
این اعضای مجلس می گویند: اگر انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار نشود، احتمال آن وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری در زمانی‌که در قانون تذکر یافته برگزار نشود.
به باور نماینده‌گان مجلس: تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ تعیین شده؛ درحالیکه وظیفه رییس جمهور در جوزای ۱۳۹۸ ختم می شود؛ دو ماه اعلام نتایج انتخابات پارلمانی طول خواهد کشید و انتخابات ریاست جمهوری نیز باید دو ماه قبل از ختم وظیفه رییس جمهور برگزار شود، یعنی حدود شش ماه بین دو انتخابات فاصله خواهد افتاد.
آنان می‌گویند: برگزاری دو انتخابات در مدت شش ماه برای حکومت ممکن نیست؛ بنابراین کمیسیون انتخابات باید تدابیری بسنجد که انتخابات‌ پارلمانی، شورای ولایتی، ریاست جمهوری و شورای ولسوالی‌ها را همزمان برگزار کند تا هزینه کمتر گردد.
اما نعیم ایواب‌زاده رییس تیفا به این باور است که حکومت توان برگزاری هردو انتخابات را در هر زمانی‌که باشد، ندارد، زیرا سه مشکل عمده فرا راه برگزاری انتخابات وجود دارد.
ایواب‌زاده: مشکلات سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی، مشکلات امنیتی و تخنیکی را مشکلات اساسی فرا راه برگزاری انتخابات عنوان کرده می‌گوید: تنش‌ها میان رهبران حکومت وحد ملی؛ مساله امنیت و مشکلات تخنیکی مواردی اند که برگزاری انتخابات را ناممکن می‌سازد.
به گفته او: افغانستان هنوز نه تنها آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بل توان برگزاری انتخابات پارلمانی را نیز ندارد؛ یعنی چالش‌‎های سیاسی؛ امنیتی و تخنیکی مواردی اند که برگزاری هرنوع انتخابات را ناممکن می‌سازد.
او تاکید کرد: تنش‌های سیاسی به اندازه مهم است که امکان دارد لشکرکشی‌های سیاسی صورت گیرد و کشور را با بحران مواجه بسازد؛ بنابراین در قدم نخست برای فراهم سازیی زمینه برگزاری انتخابات باید تنش‌های سیاسی حل شود.
رییس تیفا: عدم توانایی مدیران کمیسیون انتخابات را چالش دیگری فرا راه برگزاری انتخابات عنوان می‌کند و به این باور است که یکی از چالش‌های اساسی عدم توانایی مدیران کمیسیون انتخابات و مساله مهم‌تراینکه حکومت وحدت ملی از طریق آرای مردم ایجاد نشده است، می‌باشد.
ایواب‌زاده می‌گوید: اما اگر کمیسیون انتخابات بتواند در قدم نخست انتخابات پارلمانی را برگزار کند و انتخابات پارلمانی را درست مدیریت کند؛ زمینه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم خواهد شد.
بااین حال کمیسیون انتخابات می‌گوید: زمانی‌که انتخابات پارلمانی برگزار شود؛ ۸۰ درصد کارها حل شده خواهد بود؛ یعنی ما ۸۰ درصد آماده‌ی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود و ۲۰ درصد باقی مانده در طول شش ماه حل خواهد شد.
عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه ماندگار می‌گوید: ثبت نامه رای‌دهنده‌گان، مشخص شدن مراکز رای‌دهی، خرید ماشین‌الات و کامپیوتر برای انتخابات در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تکمیل خواهد شد.
وی همچنان گفت: بنابراین ۸۰ درصد کار برگزاری انتخابات پیش خواهد رفت و تا شش ماه دیگر که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، ۲۰ درصد باقی مانده نیز حل خواهد شد و ما به طور کامل آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم شد.
به باور صیاد: نماینده‌گان به خاطر ادامه کار شان می‌خواهند با این گونه پیشنهادات، انتخابات پارلمانی را به تعویق بی‌اندازند و عمر بودن خود در پارلمان را طولانی‌تر سازند.
کمیسیون انتخابات ۱۶ سرطان سال آینده خورشیدی را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اعلام کرده است؛ اما مطابق قانون، انتخابات ریاست جمهوری نیز باید شش ماه بعد از این تاریخ برگزار شود.
نماینده‌گان در حالی از احتمال تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گویند که انتخابات پارلمانی بیش از دو سال به تاخیر افتاده است؛ اما رییس جمهور غنی پیش از این وعده داده است که انتخابات ریاست جمهوری مطابق به قانون در زمان معین آن برگزار خواهد شد.
برگزاری انتخابات آزمونی بزرگی در برابر حکومت وحدت ملی دانسته می شود؛ زیرا تمامی انتخابات‌ها در ۱۷ سال گذشته نسبت عدم شفافیت، جنجال‌های زیادی را به همراه داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.