هلمندیان در یک گردهمایی: اجـازۀ تضعیف نظـام را نمـی‌دهیـم

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 3 اسد 1396 - ۰۲ اسد ۱۳۹۶

شماری از فعال مدنی و نماینده‌گان شورای ولسوالی ولایت هلمند در یک گردهمایی حمایت‌شان را از حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده و گفتند که اجازۀ تضعیف نظام را به کسی نمی‌دهند.
آنان در این گردهمایی گفتند: ما به اشرف‌غنی احمدزی رای دادیم و از این رای دفاع می‌کنیم، ما از این جا اعلام می‌کنیم که به طور قاطع از mandegar-3رییس‌جمهورخود حمایت می‌کنیم.
آنان تاکید کردند که هلمندی‌ها بیشتر از همه در برابر دشمنان افغانستان جنگیدند و بیشتر از همۀ مردم شهید داده اند و هیچ کس حق ندارد به نام هلمندی‌ها قضاوت کند و ما این اجازه را نمی‌دهیم که از ما نماینده‌گی کنند.
شال محمد اندر فعال مدنی ولایت هلمند در این گردهمایی گفت: از حکومت وحدت ملی باید حمایت کنیم و اجازه نمی‌دهیم که وضعیت به طرف بحران برود.
شال محمد می‌گوید: ما نباید نسبت به وضعیت فعلی کشور بی‌تفاوت باشیم، اگر بی‌تفاوت باشیم، وضعیت بدتر خواهد شد؛ بنابراین باید حکومت وحدت ملی را حمایت و پشتیبانی کنیم.
به گفته او: وضعیت پیش‌آمده ناشی از بی‌تفاوتی‌های ماست؛ بنابراین دیگر نباید نسبت به اوضاع فعلی کشور و تحولات پیش آمده بی‎‌تفاوت باشیم.
الحاج عتیق‌الله رییس شورای ولسوالی ناوه این ولایت دراین گردهمایی بر حمایت از حکومت وحدت ملی و محمد اشرف‌غنی‌احمدزی رییس حکومت افغانستان تاکید کرد.
عتیق‌الله دراین گردهمایی گفت: ما آزادنه رای دادیم و از رای خود حمایت می‌کنیم و اعلام می‌داریم در کنار رییس‌جمهور خود ایستاده هستیم و از او حمایت همه جانبه می‌کنیم.
وی همچنان گفت: آن عده از کسانی‌که از چوکی برکنار می‌شوند، در صدد کودتا می‌شوند، باید بدانند که ما این اجازه را برای آنان نخواهیم داد و این اطمینان را به رییس‌جمهور می‌دهیم که از او حمایت می‌کنیم ودر کنار او خواهیم بود.
این اظهارات در حالی ابراز می‌شودکه چند روز پیش گردهمایی در ولایت‌های پکتیا و قندهار نیز به حمایت از اشرف‌غنی احمدزی برگزار شده بود.
این گردهمایی‌ها و نشست‌ها نشان می‌دهد که اشرف‌غنی احمدزی رییس حکومت وحدت ملی در صدد تقویت حمایت خود، توسط شماری از بزرگان ولایت‌های جنوب و جنوب‌شرقی افغانستان است.
باورها براین است که برگزاری این گردهمایی‌ها بدون شک در برابر ایتلاف‌های تازه شکل گرفته شده ( اتیلاف نجات برای افغانستان) برگزار می‌شود و حکومت در صدد تقویت چنین برنامه‌هایی است.
از سویی هم چند پیش حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز پس از شکل گرفتن اتیلاف نجات برای افغانستان واکنش نشان داده و با نشر اعلامیه‌ی اعضای آن‌را به جنگ طلبی متهم کرد.
این درحالی است که چندی پیش جنرال دوستم، عطا محمدنور، صلاح الدین ربانی و محمد محقق که رهبری احزاب جنبش ملی و اسلامی، جمعیت اسلامی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان را به عهده دارند و در گذشته از فرماندهان اتحاد مجاهدین در شمال کشور بودند،در ترکیه اتحاد سیاسی شان را علیه حکومت تحت نام « ایتلاف برای نجات افغانستان» اعلام کردند و در اعلامیه آنها گفته شده که این ایتلاف به طور رسمی در کابل اعلام موجودیت می‌نماید.
اعضای این ایتلاف در سطح رهبری دولت قرار دارند اما انتقاد دارند که رییس جمهورغنی صلاحیت جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و معاونان ریاست اجرایی را محدود کرده است و خواستار تطبیق توافقنامه کامل تشکیل حکومت وحدت ملی می‌باشند.
آنان براین باور اند که شکننده‌گی اوضاع شمال، مشکل‌های حکومت‌داری، گسترش ناامنی، فساد، بی‌عدالتی و خودکامه‌گی به عنوان چالش‌های بزرگ و عوامل آفرینش بحران در کشور است و آنان را واداشته تا فکری برای بیرون شدن از این چالش‌ها کنند.
اعضای این ایتلاف در اولین گام اعلام کردند که برای جلوگیری از فروپاشی نظام و هرج و مرج سیاسی در کشور، به‌زودی اجلاسی با حضور جریان‌های هم‌سو برای تصمیم‌های لازم برگزار خواهند کرد.
بازگرداندن اعتماد ملی، الزام نیروهای سیاسی و حکومت به اجرای تفاهم‌نامۀ سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی و قانون اساسی، تلاش برای تقویت نیروهای دفاعی برای مقابله با تروریسم، حمایت از روند صلح، ایجاد توازن در اجرای طرح‌های توسعه و گزینش کادرهای امنیتی و دفاعی و تأمین حقوق شهروندی و آزادی اجتماعات مدنی، بخشی از برنامه‌های این شورا اعلام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.