امریکا به کابل و اسلام‎‌آباد: به همکاری تا رسیدن به نتیجۀ واقعی ادامه دهید

- ۱۵ جدی ۱۳۹۱

امریکا با حمایت از اقدام پاکستان در آزاد کردن شماری از رهبران طالبان و همچنین پیشرفت افغانستان در تلاش برای مذاکرات صلح با طالبان، کابل و اسلام‌آباد را تشویق کرد به همکاری با یک‌دیگر تا دستیابی به نتیجه‌یی واقعی ادامه دهند.
به گزارش اسوشیتدپرس، ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت : «ما با جدیت در تلاش برای ایجاد محیطی نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه به منظور حمایت از یک روند آشتی بین‌الافغانی هستیم . ما گفت‌وگوهای سه جانبه را میان امریکا، افغانستان و پاکستان دنبال می‌کنیم و پاکستان و افغانستان را تشویق می‌کنیم همکاری مستقیم با یکدیگر را ادامه دهند.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش امریکا به اقدام اخیر پاکستان در آزاد کردن برخی زندانیان مهم طالبان افزود : «هر زمان که افغانستان و پاکستان بتوانند در همکاری با یک‌دیگر به پیشرفت دست یابند، ما از آن حمایت می‌کنیم و تأکید داریم همکاری بین دو طرف باید برپایۀ گفت‌وگو استوار باشد.»

مذاکره‌کننده‌گان صلح نیز با استقبال از آزادی هشت زندانی طالبان که در پاکستان بازداشت بودند اعلام کردند این اقدام گامی مهم درجهت تلاش‌ها برای پایان دادن به یازده سال جنگ در افغانستان است.
شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد آزادی این هشت زندانی طالبان تأکیدی بر حمایت پاکستان از مذاکرات صلح با طالبان است آن‌هم در حالی‌که نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) تحت فرماندهی امریکا، درحال آماده شدن برای خروج از افغانستان تا پایان سال دو هزار و چهارده هستند .
حمایت پاکستان از مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان گامی مهم درجهت برقراری صلح در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از کشور به شمار می‌رود.
آگاهان سیاسی، دولت پاکستان را بزرگترین حامی سیاسی- نظامی طالبان می‌دانند و باور دارند تا هنگامی که این کشور دست از حمایت طالبان برندارند، صلح و ثبات در افغانستان تأمین نخواهد شد.
تحلیلگران می‌گویند این افراد آزاد شده نفوذ چندانی بر رهبران کنونی طالبان ندارند و بعید به نظر می‌رسد بتوانند آن‌ها را متقاعد به آغاز مذاکرات با دولت افغانستان کنند.
رحیم الله یوسفزی تحلیلگر مسایل سیاسی در پاکستان نیز درمورد تأثیرگذار بودن آزادی این اعضای طالبان بر روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان ابراز تردید کرد و هشدار داد این افراد هیچ قدرتی ندارند و افراد دیگری جای آنها را گرفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.