وزارت تحصیلات عالی آزمون موفقانۀ شفافیت در آزمون کانکور

گزارشگر:مجیـــدی/ یک شنبه 8 اسد 1396 - ۰۷ اسد ۱۳۹۶

وزارت تحصیلات عالی نتایج آزمون سراسری کانکور ۱۳۹۵ برای سال آموزشی ۱۳۹۶ را اعلام کرد که بربنیاد آن، نیمی از اشتراک کننده‌گان به دانشگاه‌های دولتی راه یافته‌اند.
عبداللطیف روشان، سرپرست وزارت تحصیلات عالی دیروز شنبه، ۷ اسد نتایج کُلی آزمون کانکور و چهار دانشجویی که بیشترین نمرات را گرفته بودند، mandegar-3اعلام کرد.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت که در این آزمون، ۱۸۷۹۰۶ نفر داوطلب شده بودند که از این تعداد، ۱۶۹۵۲۹ نفر در آزمون شرکت کردند.
به گفتۀ مسوولان در وزارت تحصیلات عالی: از این تعداد دانشجویانی که این آزمون را سپری کرده اند، ۶۰۶۲۹ نفر در موسسات تحصیلات عالی و دانشگاه‌های دولتی و ۳۱۶۲۹ تن دیگر در موسسات تحصیلات نیمه عالی دولتی راه یافته اند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت که ۵۵۲۶۶ تن دیگر در نهادهای تحصیلات عالی خصوصی جذب خواهند شد.
آقای روشان می‌گوید که در مجموع در حدود ۱۴۷۵۳۰ نفر که آزمون کانکور را سپری کرده اند، کامیاب شده اند و در نهادهای تحصیلات عالی و نیمۀ عالی دولتی و نهادهای خصوصی جذب می‌شوند.
اشتراک کننده‌گان بر پایۀ جنسیت در این آزمون ۳۳ درصد بانوان و ۶۷ درصد دیگر آن پسران بوده اند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی بیان داشت که در این آزمون از سیستم بایومتریک استفاده شده بود و در مقایسه به سال‌های گذشته، شفاف‌تر برگزار شد و تخطی‌کننده‌گان آن کمتر بودند.
او هم‌چنان گفت که در آزمونِ یاد شده شرایط اقلیمی در نظر گرفته شده بود و تمامی داوطلبان توانستند که در این آزمون شرکت کنند.
بربنیاد گفته‌های مسوولانِ وزارت تحصیلات عالی، رضا رفعت، فرزند عوض، اشتراک کنندۀ حوزۀ کابل با گرفتن ۳۴۴٫۲۴ امتیاز، اول نمرۀ عمومی این آزمون، اختر محمد، فرزند چمن علی از ولایت غزنی با گرفتن ۳۴۴٫۲۰ امتیاز، دوم نمره و ذبیح‌الله، فرزند رحمت‌الله، اشتراک کنندۀ حوزۀ کابل و فارغ لیسۀ غازی با گرفتن ۳۴۲٫۶، امتیاز سوم نمره و احمد رامین، فرزند لطف‌الله از ولایت جوزجان با گرفتن ۳۴۴٫۵۳ امتیاز، مقام چهارم را کسب کرده است.
سه برندۀ اول این آزمون رضا، ذبیح‌الله و رحمت‌الله در دانشگاه پزشکی کابل و لطف‌الله در دانشکدۀ ریاضی دانشگاه کابل جذب شده اند.
به گفتۀ آقای روشان: تغییر زمان برگزاری آزمون کانکور نیز سبب شده که داوطلبان در سراسر افغانستان بتوانند در این آزمون شرکت کنند و کسی از روند شرکت در آزمون محروم نشود.
مسوولان وزارت تحصیلات عالی پیش از این اعلام‌ کرده بودند که براساس تصویب کابینه، قرار است بعد از این، آزمونِ سراسری کانکور در کشور از ۲۵ حوت آغاز و ماه سرطان سال بعدی ختم شود و در ماه اسد نیز نتایج کنکور اعلام ‌شود که این روند به گونۀ کامل امسال در روند برگزاری این آزمون عملی شد.
پیش از این، آزمون سراسری کانکور در آخرین ماه پاییز شروع و اواخر حوت همان سال یا اول حمل سال بعد نتایج آن اعلام می‌شد.
بیکار ماندن بخش زیادی از جوانان که پس از فراگیری آموزش‌های عالی بی‌سرنوشت می‌مانند، از نگرانی‌های همشه‌گی شهروندان است. یکی از علت‌های تورم جوانان بیکار این گفته شده است که آنان متناسب به بازار کار آموزش نمی‌بینند و بعد از فراغت نمی‌توانند کاریابی کنند.
مسوولان در وزارت تحصیلات عالی نیز می‌گویند که نیاز است برای رشد متوازن در افغانستان و هم‌چنان جلوگیری از تورم دانش آموخته‌گان، متناسب به بازار کار کانکور برگزار شود. این مسوولان در نشست دیروز از وجود برنامۀ خاصی در این زمینه، چیزی نگفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.