کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: نتایـج نهایی انتخابات پارلمـانی ۱۳ ولایت تـا سه‌شنبه اعـلام مـی‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ حمل ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی حوزه‌های باقی‌مانده، بدون کابل و کوچی‌ها در روزهای دوشنبه تا سه شنبه همین هفته اعلام می‌گردد.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات، می‌گوید که اعلام نتایج نهایی انتخابات ولایت‌های باقی مانده به دلیل کُندی کار در کمیسیون شکایات انتخابات طولانی شده است.
mandegarمسوولان در کمیسیون انتخابات با اشاره به این موضوع می‌گویند که باز شمار آرا و رسیده‌گی به شکایت‌ها، سبب کُندی اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی شده است.
از سویی هم، نهادهای ناظر انتخاباتی تأخیر در روند اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را نامعقول می‌دانند.
ذبیح‌‌الله سادات، سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کمیسیون انتخابات نتیجۀ ابتدایی را اعلام کرده و مسوولیت کمیسیون شکایات انتخاباتی است که با بررسی شکایت‌ها نتیجۀ نهایی ولایت‌های باقی‌مانده را اعلام کند.
او گفت که چالش‌های موجود در نهادهای انتخاباتی به‌ویژه در کمیسیون شکایات انتخاباتی سبب طولانی شدن اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات پارلمانی برخی از ولایت‌ها شده است.
سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون انتخابات، می‌گوید که کمیسیون انتخابات اعتمادنامۀ نماینده‌گان ۱۸ ولایت را توزیع کرده است.
در همین حال، محمدقاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که بدون حوزۀ کابل و کوچی‌ها، نتیجۀ نهایی ولایت باقی‌مانده تا روزهای دوشنبه تا سه‌شنبه همین هفته اعلام می‌گردد.
نعیم نظری نامزد نمایندۀ حوزۀ انتخاباتی کابل، در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که به‌رغم سایر چالش، تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سبب شده فلج شدن یک بخش حکومت (قوۀ مقننه) شده است.
آقای نظری می‌گوید که کمیشنران جدید مسوولیت‌ دارند با در نظرداشت وضعیت حساس در کشور به چالش‌ها رسیده‌گی نمایند و نتایج‌ نهایی انتخابات ولایت‌های باقی‌مانده را اعلام کنند.
آقای نظری می‌گوید که مردم انتظار یک انتخابات شفاف را دارند، اما کمیسیون شکایات انتخابات باید در این مورد به سرعت عمل کند.
او گفت که دست‌اندازی در انتخابات کابل به اندازه‌یی جدی و پیچیده است که جداسازی رأی ‌پاک را از ناپاک غیرممکن ساخته است.
از سویی هم، یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا)، می‌گوید که طولانی شدن روند اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی به علاوۀ این‌که پر سش‌های زیادی را نزد مردم ایجاد کرده است، یک بخش از حکومت که قوۀ مقننه (قانون‌گذاری) را نیز فلج نگهداشته است.
به گفتۀ او، تأخیر در روند انتخابات پارلمانی و اعلام نشدن نتایج تأثیر منفی روی ایجاد اجماع داخلی داشته است، به همین سبب است که حکومت نتوانسته صدای واحدی در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان ایجاد کند، اما گروه مخالف (طالبان) از این فرصت برای آشکارسازی ضعف حکومت استفاده کرده‌اند.
آقای رشید که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: این موضوع مشروعیت حکومت را در روند ایجاد «جرگۀ مشورتی صلح» و گفت‌وگوهای صلح با طالبان با چالش مواجه کرده است.
آقای رشید با اشاره به اعلام نشدن نتیجۀ انتخابات پارلمانی، گفت: در شرایط کنونی که موضوعات جرگۀ مشورتی صلح، گفت‌وگوهای صلح و انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش‌رو است، وجود پارلمان یک امر حتمی – ضروری است، اما به دلیل نامعلوم سرنوشت نتیجۀ نهایی انتخابات پارلمانی برخی از ولایت‌ها در کمیسیون شکایات انتخاباتی به گروگان گرفته شده است.
آقای رشید، نبود پارلمان را نبود صدای مردم در روند‌های بزرگ می‌داند و می‌افزاید که نبود یک اجماع سیاسی و صدای واحد در گفت‌وگوهای صلح و برنامه‌های برزگ ملی روی – سرنوشت مردم تصمیم گرفته می‌شود – یک بخش آن ناشی از نبود یک پارلمان مقتدر است و اما بخش‌های دیگر آن مربوط توافق ملی می‌شود که نظام فعلی فاقد آن است.
رییس اجرایی نهاد فیفا می‌گوید که حوزه‌های که انتخاباتی که با چالش مواجه بود، کار برای کمیشنران جدید دشوار ساخته است و برخورد محتاطانۀ کمیسیون شکایات انتخابات با این موارد سبب طولانی شدن روند اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی شده است.
او گفت که تأخیر بیشتر از این هیچ دردی را درمان نمی‌کند و قابل توجیه نیست، کمیسیون شکایات انتخاباتی نتیجۀ نهایی انتخابات باید اعلام کند.
او گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی به نهاد فیفا گفته است که بدون کابل نتایج سایر حوزه‌های انتخاباتی را تا یک دو روز دیگر اعلام می‌کنند.

نتیجۀ نهایی ولایت ننگرهار اعلام شد
کمیسیون انتخابات ناوقت روز پنج‌شنبه، ۲۲ حمل نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت ننگرهار را اعلام کرد.
بر اساس این نتیجه، عبدالکریم کریمی، فریدون مومند، ملک قیص، نورآغا ملکزی، عبدالرووف شپون، امیرمحمد یار، نبی‌الله باز، میرویس یاسینی، حضرت علی، ابرارالله مراد، نیاز ولی مسلم، آرین یون، بی‌بی حاجی لیلما ولی حکمی، سایمه خوگیانی و انیسه عمرانی افرادی اند که به نماینده‌گی از مردم ولایت ننگرهار به مجلس نماینده‌گان راه یافته‌اند.
گفتنی است که کمیسیون انتخابات پیش از این نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۱۸ ولایت کشور حوزۀ انتخاباتی سِک‌ها را کرده است. این ولایت‌ها شامل ارزگان، نیمروز، زابل، لغمان، پروان، سمنگان، جوزجان، بامیان، دایکندی، پنجشیر، کاپیسا، سرپل، غور، بلخ، پکتیکا، هرات، بادغیس و تخار است.
انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ – ۲۹ میزان سال گذشته برگزار گردید، اما به دلیل حجم بیش از انتظار شکایت‌ها و فساد و دست‌کاریی که ادعا می‌شود که در این روند وجود داشته است تا هنوز فقط نتیجۀ نهایی کمتر از ۲۰ ولایت اعلام شده است و سایر ولایت‌ها باقی‌مانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.