کی‌ها مسوول جنابت بشری در میرزا اولنگ اند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 18 اسد 1396 - ۱۷ اسد ۱۳۹۶

طالبان در منطقۀ مرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل به جنایت بشری دست زده‌اند.
این کار واکنش‌های‌تند جهانی و شخصیت‌های سیاسی کشور به دنبال داشت. برخی از نماینده‌گان مردم سرپل در مجلس، رییس حکومت وحدت ملی و mandegar-3نهادهای معتبر جهانی در واکنش به کشتار بی‌رحمانۀ افراد ملکی در ساحۀ مرزا اولنگ سرپل می‌گویند که طالبان در این ولایت دست به جنایت بشری زده‌اند.
آنان وضعیت امنیتی سرپل را نگران کننده می‌خوانند و از دولت تقاضا دارند که برای مهار این چالش برنامه‌یی را به شکل جدی روی دست گیرد.
طالبان ۱۰ روز پیش به منطقۀ استراتژیک مرزا اولنگ ولسوالی صیاد سرپل یورش بردند و بیش از ۱۵۰ خانواده را به اسارت گرفته و ۵۰ تن را به شکل فجیع شهید کردند که درمیان‌شان زنان و کودکان نیز شامل است.
این در حالی است که یکی از نماینده‌گان مردم، سرپل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که طالبان در ساحۀ مرزا اولنگ سرپل دست به جنایت بشری زده‌اند.
خیر محمد ایماق نمایندۀ مردم سرپل در مجلس می‌گوید: “طالبان در مرزا اولنگ زنان را قتل کرده ‌اند، کودکان را به رگبار بسته‌اند و مردان را سر بریده‌اند که این کار جنایت بشری است، جنایت جنگی و بشری از این کرده فجیع‌ترشده نمی‌تواند”.
این عضو مجلس نماینده‌گان تأکید کرد که طالبان اموال بیش از ۳۰۰ خانه را که از ساحه بیجا شده‌اند، به یغما برده‌اند.
آقای ایماق با بیان این‌که طالبان در منطقه مرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل، ۱۵۰ خانواده را به اسارت گرفته‌اند و کودکان زنان را به قتل رسانیده‌اند. گفت: طالبان در ساحات غور، سرپل، جوزجان حضور گسترده دارند و اگر دولت توجه نکند، ولایت سرپل به دست طالبان سقوط می‌کند.
او گفت که مردم توقع دارند که دولت در مورد مرزا اولنگ توجهی جدی کند و نیروهای کمکی برای پس‌گیری ساحه اعزام کند.
پیش از این والی سرپل نیز به حکومت مرکزی را هشدار داده بود که برای بازپس‌گیری منطقه مرزا اولنگ، توجه کند. والی سرپل گفته بود که طالبان اسران ملکی را به شکل گوسفند یکی پی دیگر به قتل می‌رسانند.
در همین حال، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در نشست خبری مبارزه با فساد اداری در نهادهای امنیتی در ارگ دایر گردیده بود، با نکوهش کشتار افراد ملکی در ولایت سرپل گفت که تروریستان با چنین اعمال نشان‌ دادند مرزی انسانیت را نمی‌شناسند.
آقای غنی می‌گوید که کشتار بی‌رحمانۀ افراد ملکی نقض حقوق انسانی است که گروه‌های تروریستی مرتکب آن می‌شوند.
به باور آقای غنی، طالبان در میدان جنگ با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور شکست خورده‌اند و به گروگان‌گیری و کشتار افراد بی‌گناه روی آورده ‌اند.
رییس حکومت وحدت ملی با بیان‌این‌که نوعیت جنگ در کشور تغییر کرده است، گفت که طالبان در تیوره، جانی‌‌خیل، هرات و اخیراَ در سرپل افراد بی‌گناه را به گلوله بسته‌اند.
این در حالی است، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، در واکنش به کشتار دسته جمعی افراد مکی در ولایت سرپل گفته است که طالبان در این ولایت دست به جنایت جنگی ‌زده‌اند.
در همین حال، سفارت امریکا در کابل کشتن ده‌ها فرد ملکی و پولیس محلی در ولایت سرپل را تقبیح کرده‌است.
سفارت امریکا با نشر خبرنامه‌یی گفته که اعدام غیر نظامیان و کسانی‌که افراد ملکی را حفاظت می‌کنند، بار دیگر ثابت ساخت که گروه‌های تروریستی انگیزۀ شریر دارند.
در خبرنامه آمده‌است که ایالات متحده در کنار مردم و حکومت افغانستان ایستاده‌است و چنین حملات وحشیانه را شدیداً محکوم می‌کند.
این درحالی است که گروه‌های طالبان و داعش در جریان هفتۀ جاری بالای منطقۀ میرزااولنگ ولسوالی صیاد سرپل حمله کردند که پس از تصرف این منطقه، دست به کشتار جمعی زده‌اند
هم‌چنان، ناتو یا سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، از جریان وضعیت ناگوار در برابر غیر نظامیان در منطقۀ میرزااولنگ ولسوالی صیاد سرپل ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که ده‌ها غیر نظامی در این ولایت به قتل رسیده‌اند.
ناتو با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که ما نگران گزارش‌های از بهر کشته شدن ده‌ها غیرنظامی هستیم که در جمع آن‌ها کودکان و زنان و مردان نیز شامل‌اند.
نمایندۀ غیرنظامی ناتو برای افغانستان، تاکید می‌کند که ناتو برای تامین صلح وثبات در افغانستان با قوت در کنار مردم و دولت افغانستان خواهد بود.
طالبان ۴۷ دختر جوان را در سرپل برده جنسی گرفتند
در این حال، شماری از باشنده‌گان میرزااولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل می‌گویند که افراد وابسته به گروه طالبان، دست‌کم ۴۷ دختر جوان این منطقه را به عنوان برده جنسی با خود برده‌اند.
محمد جعفری، باشندۀ منطقۀ میرزا اولنگ ولسوالی صیاد سرپل در صحبت با خبرگزاری افق این رویداد را تأیید کرد و گفت، امکان سؤ استفاده از این دختران وجود دارد.
اما ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل از این رویداد اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: “ما هیچ‌گونه ارتباط با اسیران نداریم، طالبان و داعش ۱۵۰ خانواده را با خود برده‌اند و طبعاً در میان آنان دختران جوان و کودکان نیز شامل اند”.
مقامات محلی سرپل می‌گویند که تاکنون نیروهای کمکی به این ولایت نرسیده‌اند و نیروهای فعلی برای بیرون راندن طالبان کافی نیست.
در کمتر از یک ماه گذشته طالبان و گروه‌های تروریستی به چندین ولایت حمله ورشدند و چند ولسوالی را در تصرف خود آوردند.
ولسوالی تیوره در ولایت غور که یک ماه پیش به دست طالبان افتاد که ده‌ها تن در آن کشته و مجروح شدند. ولسوالی کوهستانات، در ولایت سرپل نیز به دست طالبان کمتر یک ماه پیش سقوط کرد که شمار زیاد در آن کشته و مجروح شدند.
هم‌چنان، حدود سه هفته پیش گروه‌های تروریستی با حمله به یک مسجد در ولایت هرات ده‌ها تن از افراد ملکی را به قتل رسانیدند.
در واکنش به این اتفاقات وحشت‌ناک، شمار زیاد از شخصیت‌های سیاسی و نهادهای دولتی را به بی‌پروایی و کم ظرفیت در عرصۀ تأمین امنیت شهروندان متهم کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.