حملات بر مراکز صحی در افغانستان افزایش یافته است

گزارشگر:دو شنبه 30 اسد 1396 - ۲۹ اسد ۱۳۹۶

نهادهای امدادرسان در روز جهانی بشردوستی، شرایط را برای ادامۀ فعالیت کارمندان امدادرسان در افغانستان دشوار می‌خوانند.
همزمان با روز جهانی بشردوستی یا امور بشردوستانه، سازمان ملل متحد شعار امسال خود را به مصوونیت افراد ملکی در جریان منازعات مسلحانه mandegar-3اختصاص داده است “غیرنظامیان هدف نیستند”.
سازمان ملل متحد می‌گوید، در هر ماه به حد اوسط بیش از دوازه حمله بالای سهولت‌های امور بشری صورت می‌گیرد و خشونت‌ها هر روز گراف صعودی را می‌پیماید.
ریک پیپرکورن، سرپرست دفتر هم‌آهنگی امور بشری سازمان ملل متحد، به می‌گوید که با گذشت هر روز شرایط کار برای نهادهای امور بشردوستانه تنگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.
او می‌افزاید: “از اول جنوری امسال تا ماه جون ۲۰۶ واقعه علیه امدادرسانان و سهولت‌های بشردوستانه ثبت شده است. تقریباً ۸۰ حمله بر سهولت‌های صحی، این یک مشکل است”.
به گفتۀ آقای پیپرکورن، شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها، امبولانس‌ها و امدادرسانان که برای جامعه خدمات عرضه می‌کنند، هدف قرار می‌گیرند.
بر اساس ارقام این دفتر، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۱۲ امدادرسان در افغانستان کشته و تقریباً به همین شمار زخمی شده اند که به باور سازمان ملل متحد پیامی منفی برای ادامه فعالیت نهادهای امدادرسان در افغانستان است.
از سویی دیگر، وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه غذایی جهان، می‌گوید که در کنار ناامنی، صعب‌العبور بودن افغانستان، موجودیت جنجال‌ها و مشکلات سیاسی – اجتماعی، امور بشردوستانه را با چالش مواجه می‌سازد.
آقای امانی، با اشاره به نبردهای مسلحانه در نقاط مختلف افغانستان، می‌افزاید: “افزایش جنگ نه تنها برای WFP من فکر می‌کنم که برای تمام ادارات بشری که در افغانستان کار می‌کنند، نگرانی همه یکسان است. برخی اوقات تأثیرات آن نظر به ما بیشتر روی کسانی زیاد است که نادار اند؛ چون به دلیل جنگ برخی جاها راه بند است، ما نمی‌توانیم که کمک‌ها را به موقع برسانیم”.
به گفتۀ سخنگوی WFB نبود امکانات ترانسپورتی زمینی در برخی مناطق از دیگر مشکلات امدادرسانان در افغانستان است.
دفتر هم‌آهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، می‌گوید، فعالان امور بشردوستانه در شرایط دشوار و بیشتر اوقات به قیمت جان شان کار می‌کنند و هر از گاهی هدف حملات عمدی قرار می‌گیرند.
نهادهای امدادرسان و سازمان ملل متحد، از طرفین درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهند که قواعد و قوانین جنگ را مراعات و به مصوونیت غیرنظامیان – به ویژه کودکان و زنان که بیشتر آسیب‌پذیر اند – امدادرسانان و فعالیت‌های نهادهای بشردوستانه توجه کنند.
آقای پیپرکورن تأکید می‌کند که نظر به قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی، طرفین منازعه در افغانستان مکلف اند که شفاخانه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها، زیرساخت‌های بشردوستانه را محافظت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.