استقبـال هندی‌ها از انگـور افغـانستان

گزارشگر:یک شنبه 5 سنبله 1396 - ۰۴ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3مسوولان اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که اولین محموله انگور افغانستان به هند رسید و با استقبال گرم هندی‌ها مواجه شده است.
چند ماه پیش در یک سفر رییس جمهور غنی به دهلی نو، دولت‌های افغانستان و هند تفاهمنامه ایجاد دهلیز هوایی امضا کردند؛ زیرا پاکستان بر مسیر زمینی در خاک خودش محدودیت‌های زیادی برای تاجران دو کشور ایجاد کرده است ولی افغانستان و هند روابط خوبی دارند.
افغانستان و هند برای انتقال میوه‌های تازه و خشک دو دهلیز هوایی ایجاد کرده است. اولین پرواز کارگو حدود دو ماه پیش از کابل به دهلی نو انجام شد و یک خط دیگر هم از قندهار به شهر امرتسر هند ایجاد شده است.
در همین حال، خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع کشور روز شنبه (۴سنبله) گفت که اولین محموله انگور افغانستان روز گذشته از طریق هوا به هند رسیده و با استقبال گرم هندی‌ها موجه شده است.
آقای الکوزی گفت: “مردم هند برای دریافت انگور افغانستان در میدان هوایی صف بسته بودند و هر کدام یک تا دو کریت/ بسته انگور را دریافت کردند”.
به گفته وی، انگور افغانستان کیفیت عالی دارد و به همین خاطر مشتری زیادی در کشورهای بیرونی به ویژه هندوستان دارد.
معاون اتاق تجارت و صنایع کشور از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان انتقاد کرد که در زمان محصولات باغداری افغانستان، محدودیت‌های زیادتری را بر تاجران افغان و محصولات زراعتی افغانستان وضع می کند و به همین دلیل بسیاری از محصولات افغانستان از صدور به خارج از کشور باز می مانند.
آقای الکوزی از دولت افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت، دولت افغانستان آنطوری که لازم است، تسهیلات را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نکرده است.
الکوزی گفت: “فساد در ادارات دولتی چالش بزرگی برای تاجران و سرمایه گذاران ایجاد کرده است. قوانین دوران‌های داوود خان و ظاهر شاه هنوز نافذ است و دولت هیچ گونه تسهیلاتی را برای تاجران فراهم نکرده است”.
او تاکید کرد، دولت باید مکلفیت های خود را انجام دهد و تعهداتی را که در راستای تسهیل قوانین و کاهش تعرفه های گمرکی به تاجران داده است باید عملی کند؛ در غیر آن کمتر کسانی حاضر خواهند شد که با وجود نا‌امنی‌های روز افزون در کشور سرمایه گذاری کنند.
به گفته او، هم اکنون تاجران افغان با مشکلات زیاد در داخل کشور سرمایه گذاری می کنند؛ در حالی که با محدودیت‌های زیادی از سوی دولت افغانستان و کشورهای همسایه مواجه اند.
این در حالی است که کارشناسان امور اقتصادی و حتا نهادهای زیربط دولتی در افغانستان می گویند که در نتیجه نا امنی و عدم تسهیلات، سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در کشور در دو تا سه سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
به گفته کارشناسنان، عدم سرمایه گذاری در داخل کشور سبب شده که سالانه هزاران جوان از روی ناچاری و نبود کار مجبور به ترک افغانستان شوند و نیز میلیون ها تن دیگر در داخل کشور در بیکاری مطلق یا مقطعه ای به سر می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.