کمیسیون مستقل انتخابات: ۲۰ نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری برگه‌های معلوماتی دریافت کردند

گزارشگر:ناجيه نوري - ۲۳ سنبله ۱۳۹۲

برای بیست‌تن از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور برگه‌های معلوماتی توزیع گردیده است.

کمیسیون انتخابات با ابراز این مطلب می‌گوید، تاکنون بیست برگۀ معلوماتی به نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری توزیع شده؛ اما این که چه تعداد از آنان واجد شرایط برای نامزدی اند، بعداً مشخص خواهد شد.
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه ماندگار گفت، تمام شرایط در قانون ذکر شده و نامزدان احتمالی باید این شرایط را تکمیل کرده و به کمیسیون انتخابات ارایه کنند و ما براساس همان شرایط این افراد را در لیست نامزدان احتمالی ثبت می‌کنیم.
سخنگوی کمیسیون انتخابات افزود، ولی این که چه کسانی می‌توانند در لیست نهایی راه پیدا کنند، مربوط به کمیسیون شکایات انتخاباتی است و آن کمیسیون در این مورد تصمیم‌گیرنده است.
قرار است آغاز ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۵ سنبله آغاز و الی ۱۴ میزان سال روان ادامه پیدا کنید.
کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که بر اساس قانون هر افغان واجد شرایط می‌تواند خود را کاندیدا نمایند.
همچنان گفته می‌شود که کمیسیون مستقل انتخابات پیش شرط‌ها برای نامزدان ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را افزایش داده است.
براساس این شرایط افرادی که خواهان نامزدشدن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اند، باید یک میلیون افغانی به گونۀ ضمانت، و صد هزار شماره کارت رای دهی از بیست ولایت کشور برای تایید نامزدی‌شان به کمسیون مستقل انتخابات بسپارند.
براساس گفته‌های مسوولان این کمیسیون، میکانیزم اول ماده ۶۱ قانون اساسی است که هرکه خود را کاندید ریاست‌جمهوری می کند، باید افغان باشد و از والدین افغان متولد شده باشد، سن چهل ساله‌گی را تکمیل کرده باشد و از سوی محکمه به کدام جرمی متهم نباشد و عین اوصاف به معاونین ریاست‌جمهوری هم مدنظر گرفته شده است.
قرار است حدود هشت ماه بعد یعنی در ۱۶ ماه حمل سال ۱۳۹۳ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.