فعالان حقوق زنان: تقرری‌های اخیر مصرف انتخاباتی دارد

گزارشگر:محمدیونس آرین / دو شنبه 17 جدی 1397 - ۱۶ جدی ۱۳۹۷

تقرری‌ زنان در پست‌های مهم دولتی ناعادلانه، ناوقت و به هدف جمع‌آوری آرای زنان در انتخابات آینده صورت گرفته است.
شماری از فعالان حقوق زنان با انتقاد از تقرری‌های اخیر زنان می‌گویند، غنی تنها زنانی را در پست‌های مهم مدیریتی و کابینه گماشته که در تیم انتخاباتی‌اش حضور داشتند و فقط مصرف انتخاباتی دارند.
mandegarشماری از نماینده‌گان مجلس، با‌آنکه می‌پذیرند تقرری‌های اخیر بانوان مصرف انتخاباتی دارد؛ اما به این باور اند که زنان حتا می‌توانند از همین اقداماتی که تنها مصرف انتخاباتی دارد، به نفع خود استفاده کنند.
این واکنش‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که در این اواخر رییس حکومت وحدت ملی شماری از بانوان را در پست‌های مهم دولتی گماشته و کرسی شش معاونیت نواحی شهر کابل را به زنان اختصاص داده است.

محمداشرف غنی در زمان تشکیل دولت وحدت ملی در سال ۲۰۱۴ وعده حضور ۳۰ درصدی زنان در نهادهای زیر مجموعه دولت را داد؛ اما وزارت زنان می‌گوید دولت به وعده‌های خود عمل نکرده است.
اشرف غنی در سخنرانی‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ طی سخنانی گفته بود، به زنان سهم زیادی در حکومت خواهم داد و افرادی را مجازات خواهم کرد که با زنان خشونت می‌کنند. تعلیم زنان و خدمات سلامت و بهداشت برای آنان از اولویت‌های کاری‌ام خواهد بود، تنها برای زنان، یک دانشگاه بزرگ و درجۀ اول می‌سازیم تا تحصیل کنند. اگر در حکومت من کسی به زنان با چشم بد ببیند، شدیداً مجازات خواهد شد. زنان توانایی کار را در ادارات دارند؛ اما به دلیل سنتی بودن جامعه، اجازۀ کار برای‌شان داده نمی‌شود، من ظرفیت زنان را افزایش داده و زمینه کار در ادارات دولتی را برای‌شان مساعد می‌کنم.
اشرف غنی همچنین در دیدار فعالان حقوق زنان در ولایت بلخ شمال افغانستان در ماه میزان همین سال جاری گفته بود، مدیرانی که بیش از پنج‌سال در اداره‌های دولتی، کار کرده‌اند، تغییر می‌کنند و در این چارچوب برای زنان سهم بیشتری در رقابت‌های کاری در نظر گرفته خواهد شد.
فعالان حقوق زنان اما اقدامات جدید غنی را مبارزات انتخاباتی پیش‌رو عنوان می‌کنند و باور دارند که رییس حکومت وحدت ملی فقط به زنانی شانس رفتن به پست‎های مهم دولتی را داد که از تیم خودش بوده اند.
شهلا فرید استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اگر قرار بود آقای غنی به تعهدات خود مبنی بر حضور زنان در حکومت وحدت ملی عمل می‌کرد، باید در همان اوایل و زمان تشکیل کابینه اقدام می‌کرد.
بانو فرید، تقرری‌های اخیر شماری از زنان در پست‌های مهم دولتی را ناوقت و به نحوی یارگیری برای مبارزات انتخاباتی عنوان می‌کند و تأکید دارد که این اقدام غنی ناوقت و به هدف جمع‌آوری آرا در انتخابات آینده است.
او می‌گوید: از آغاز حکومت وحدت ملی محمداشرف غنی تنها زنانی را در پست‌های مهم مدیریتی و کابینه گماشت که در تیم انتخاباتی‌اش حضور داشتند و اکنون هم زنانی را در پست‌های مهم گماشته که آنان توانایی و ظرفیت پیش‌برد کار در این پست‌ها را ندارند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان می‌کند: هرچند زنان به این تقرری‌ها خوش‌بین هستند، اما اگر عمیق فکر شود، این اقدام به نحوی مانند حرکاتی است که در زمان مبارزات زنان برای گرفتن حق‌شان در اروپا صورت گرفته بود.
او افزود: در آن زمان سیاست‌مداران از زنان استفادۀ ابزاری کردند و اکنون هم چنین وضعیتی در افغانستان جریان دارد؛ زنان در پایان عمر حکومت وحدت ملی با گرفتن چند پست دولتی دل‌خوش استند، بی‌خبر از این‌که تمام این اقدامات برای گرفتن رأی آنان صورت می‌گیرد.
این فعال حقوق زنان همچنان گفت: از تقرری زنان خوشحال هستم، اما به این شکل که مبارزات چندین سالۀ زنان به هدر می‌رود و آقای غنی با تقرر چند زن که توانایی و ظرفیت هم ندارند، رأی زنان را برای خود حفظ می‌کند، به هیچ عنوان راضی نیستم.
در عین حال، داکتر فاطمه عزیز عضو مجلس نماینده‌گان با آن‌که می‌پذیرد اقدامات اخیر آقای غنی مبنی تقرر شماری از بانوان در پست‌های مهم دولتی به نحوی کمپاین می‌باشد؛ اما به این باور است که رییس حکومت وحدت ملی پس از به قدرت رسیدن پست‌های مهم دولتی زیادی را در اختیار زنان قرار داده است.
او می‌گوید: غنی شمار زیادی از وزارت‌خانه، معاونیت‌ها، ریاست و شماری از پست‌های معاونیت ولایات را در اختیار زنان قرار داد که این خود نشان‌دهندۀ عمل کردن به تعهدی است که در زمان مبارزات انتخاباتی سپرده بود.
بانو عزیز، مشارکت زنان در حکومت وحدت ملی را به مراتب چشم‌گیرتر و گسترده‌تر از حکومت کرزی می‌داند و می‌گوید که بیشترین پست‌های مهم دولتی و با صلاحیت همین اکنون در اختیار زنان قرار دارد.
او به این باور است که غنی و عبدالله در چند سال گذشته باهم درگیر بودند؛ زمانی که غنی فردی را به یک پست می‌گماشت، عبدالله آن را نمی‌پذیرفت و همین طور برعکس، اما اکنون این اختلافات از بین رفته و فرصتی برای تقرری زنان در پست‌های مهم پیش آمده است.
این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، این اقدام آقای غنی حتا اگر مبارزات انتخاباتی هم باشد یک اقدام خوب است و باید از آن به نفع زنان استفاده کرد.
او تأکید دارد که تقرری زنان به عنوان معاون نواحی شهر کابل حتا اگر به هدف مبارزات انتخاباتی هر دو طرف یعنی عبدالله و غنی صورت گرفته باشد، بازهم یک اقدام نیک در راستای حضور زنان در حکومت است و باید آن را به فال نیک گرفت.
گفتنی ا‌ست که محمد اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی چندی پیش پست معاونیت دوم تمامی ولایت را که پست ریاست جندر است به زنان واگذار کرد. در عین حال، وزارت معارف متعهد شده است که به‌زودی ریاست دارالمعلمین‌های کشور را به بانوان واگذار کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.