اظهارات کوچی نشانگر آشفته‌‌‌گی در سیاست خارجی است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 8 سنبله 1396 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۶

عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در روسیه، خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده است.
آقای کوچی، بر خلاف موضع پیشین خود در قبال روسیه که مسکو و تا جکستان را به قاچاق مواد مخدر از افغانستان متهم کرده بود، گفته است که mandegar-3افغانستان در زمینۀ تحقق صلح و ثبات در این کشور، خواهان کمک روسیه است.
آقای کوچی گفته که برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، به امریکا و سایر کشورهای غربی ضرورت نیست.
عبدالقیوم کوچی گفته است که افغانستان خواهان روابط نیک با روسیه است، به رغم مشکلاتی‌که میان دو کشور در طول تاریخ وجود داشته، در حال حاضر، باید روابط این دو کشور بسیار خوب باشد.
آقای کوچی، با اشاره به راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور، تصریح کرده که نیروهای افغانستان، توانایی مبارزه با گروه‌های تروریستی، نظیر داعش و طالبان را بدون کمک امریکا دارند.
او افزوده که ما از مدت‌ها پیش خواستار این امر بوده‌ایم که نیروهای امریکایی و سایر کشورهای غربی مستقر در افغانستان که روابط نزدیکی با ما دارند، افغانستان را ترک کنند.
او می گوید: ما اکنون نیروهای بسیار قدرتمندی داریم. این نیروها در برابر تروریسم، طالبان و داعش مبارزه می‌کنند. ما توانایی این کار را داریم.
این درحالی است که پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان، ریکس تیلرسون، وزیر جارجۀ امریکا گفته است که آنان افغانستان را ترک نخواهند کرد.
سفیر‌ افغانستان، در مسکو در حالی این سخنان را بیان می‌کند که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، برادرزادۀ عبدالقیوم کوچی و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، از افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان رسماَ استقبال کرده‌اند.
هم‌چنان، آگاهان باور دارند که اظهارات عبدالقیوم کوچی، کاملاَ بر خلاف موضع رسمی کابل است. آنان با انتقاد از سفیر کابل در مسکو، می‌گویند که نماینده‌های سیاسی افغانستان، مسوول انتقال دیده‌گاه رسمی حکومت هستند، اما این روشن نیست که آقای کوچی به نماینده‌گی از کی صحبت می‌کند.
عبدالقیوم سجادی عضو کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نماینده‌گان، می‌گوید که در حکومت وحدت ملی، یک دید‌گاه مشترک ملی و سیاسی وجود ندارد.
آقای سجادی، بیان کرد که یکی از چالش‌های دیگر، گزینش‌ نماینده‌های سیاسی افغانستان، سفیر‌ها و دیپلومات به اساس سلیقه‌‌های شخصی است.
به گفتۀ او، عدم وفاق ملی در میان رهبران کشور، سبب مشکلات جدی در سیاست خارجی افغانستان شده است.
این عضو مجلس نماینده‌گان، با انتقاد از سخنان سفیر افغانستان در روسیه‌، می‌گوید که نماینده‌های سیاسی افغانستان در بیرون، انتقال‌دهندۀ دیدگاهی رسمی حکومت افغانستان هستند.
به گفتۀ او، گفته‌های خلاف دیدگاه افغانستان توسط نماینده‌های سیاسی این کشور نشان‌دهندۀ عدم هماهنگی، میان کابل و دیپلومات‌های آن در کشورهای بیرونی است.
آقای سجادی، تأکید کرد که ابراز نظر عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در مسکو، در تناقض با دیدگاه حکومت افغانستان و بر خلاف منافع ملی ابراز شده است.
در همین حال، ضمیر کابل‌اوف، نمایندۀ رییس جمهوری روسیه، در افغانستان در رابطه به گفت‌های آقای کوچی افزوده که اگر دولت افغانستان رسماَ از روسیه درخواست کمک کند، ولادیمیر پوتین امکان چنین کمکی را به کابل بررسی می‌کند.
آقای کابل‌اوف، در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا، چاپ مسکو گفته که تصمیم در مورد کمک به افغانستان را فقط رییس جمهوری روسیه می‌گیرد.
این درحالی است که عبدالقیوم کوچی چندی قبل در اوایل شروع به کار در سِمَت سفیر در مسکو سخنانی بر خلاف عرف دیپلماتیک ابراز کرده بود. کوچی، مقام‌های جمهوری تاجیکستان و روسیه را به قاچاق مواد مخدر متهم کرده بود و سران کشورهای آسیای میانه را دست‌ نشانده‌ روس‌‌ها خواند.
پس از آن، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، سخنان کوچی را توهین‌آمیز خواند و گفت اظهارات او کاملا بی پایه و بی اساس است. وزارت امور خارجۀ تاجیکستان نیز ادعاهای سفیر افغانستان در روسیه را نادرست خوانده بود.
به گزارش رسانه‌ها، روسیه سال گذشته از افغانستان خواسته بود فهرست نیازمندی‌های این کشور را برای مبارزه با تروریسم ارایه کند. رسانه‌های روسی در این رابطه اعلام کردند، این کمک‌ها شامل بالگردهای نظامی، تانک، موشک انداز و انواع تسلیحات سبک می‌شود.
آموزش پرسنل نظامی و پولیس افغانستان، در آموزشگاه‌های روسیه نیز عرصه مهم دیگر همکاری‌های دو کشور است که از سال ۲۰۱۲ جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.