نماینده سازمان ملل درکابل: از انتخابات شفاف حمایت می‌کنیم

- ۰۲ عقرب ۱۳۹۱

یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، روز گذشته در اولین سفرش به ولایت بامیان در یک نشست خبری گفت که سازمان ملل، از برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان حمایت می‌کند.
او افزود:” انتخابات شفاف در افغانستان در سطح بالای اولویت‌های سازمان ملل قرار دارد و ما پیشنهادهای مردم و مقامات افغانستان را می‌پذیریم تا انتخابات به خوبی برگزار شود”.
آقای کوبیش از رییس‌جمهور و پارلمان افغانستان خواست تا برای برگزاری انتخابات شفاف در سال ۲۰۱۴، عاقلانه تصمیم بگیرند.
این درحالی است که شماری از نهادهای منتقد دولت، نسبت به برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۴ نگرانی شان را ابراز کرده اند.
به گفته آنان، عدم موافقت آقای کرزی با حضور دو ناظر خارجی در کمیسیون مستقل انتخابات، نشانگر این است که ممکن، رییس‌جمهور بخواهد دست به تقلبات گسترده‌یی در این زمینه بزند.
با این حال کوبیش تاکید کرد که سازمان ملل، بعد از برگزاری انتخابات ۲۰۱۴ و خروج نیروهای نظامی بین‌المللی از افغانستان نیز از مردم این کشور بصورت همه جانبه حمایت خواهد کرد.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، همزمان با خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شود.
پیشتر شماری از احزاب سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان برای اولین بار بسته پیشنهادیی را با ۱۵ فصل و ۵۵ ماده در مورد انتخابات ریاست جمهوری ارایه کردند که به گفته آنان اجرای آن زمینه را برای برگزاری انتخابات شفاف فراهم می‌کند.
آنان از حکومت، نهادهای قانون‌گذار و سایر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خواستند تا برای عملی شدن این بسته تلاش کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.