گرامی‌داشت متفاوت از شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 19 سنبله 1396 - ۱۸ سنبله ۱۳۹۶

با فرارسیدن ۱۸ سنبله، روز شهادت قهرمان ملی کشور که از آن به عنوان هفتۀ شهید نیز یاد می‌شود، انتظارها مبنی بر متفاوت و متنوع تجلیل کردن از این روز بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود.
mandegar-3اعضای رهبری بنیاد شهید احمدشاه مسعود و نهادهای دیگرِ علاقه‌مند گرامی‌داشت از این روز، همه‌ساله در تلاش آن بوده اند که از این هفته متفاوت تجلیل شود. به همین مناسبت، در تقسیم اوقات برنامه‌های همیشه‌گی امسال چندین برنامه اضافه شده بود.
برنامه‌های دعاخوانی، اهدای خون، حشر برای پاک‌کاری شهر، نمایشگاه کتاب و نقاشی چهرۀ قهرمان ملی کشور از این برنامه‌ها بودند.
پیش از شروع رسمی هفتۀ شهید و گرامی‌داشت از شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، مسوولان بنیاد شهید مسعود گفته بودند که امسال تدابیر جدی و گسترده‌یی را برای بزرگ‌داشت از شانزدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی و هفتۀ شهید روی دست گرفته اند که با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است.
گفته شده بود که افزون بر مراسم رسمی در تجلیل از دهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور که توسط دولت برگزار می‌شود، زمینه‌ برای حضور همه‌گانی مردم آماده خواهد شد تا آنچنان که شایسته است، از ارزش‌های والای دینی و ملی‌شان تجلیل کرده و با گذاشتن گل بر پای منار جهاد و مقاومت در شهر کابل، بار دیگر با شهدای عزیزشان تجدید پیمان کنند.
دیروز نیز مراسم رسمی گرامی‌داشت از هفتۀ شهید با گذاشتن اکلیل گل در منار مقاومت آغاز شد و سرانجام به برنامۀ رسمی در تالار خیمۀ لویه جرگه رسید. اعضای رهبری بنیاد شهید مسعود، شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور را «احمدشاه مسعود، هفتۀ شهید و وفاق ملی» یاد کردند که بخش عمدۀ محتوای سخنان سخنرانان این مراسم، ویژۀ نگاه شهید مسعو به اتحاد، همدلی و وحدت میان شهروند و این که چگونه از این آموزه‌ها استفاده برده شود، بود.
در شانزدهمین سالروز شهادت مسعود، سال‌نامۀ «یادیار» نیز به نشر رسید که در آن به پخش مقالات، خاطرات از قهرمان ملی کشور و هم‌چنان معرفی کسانی که پیرامون کارنامۀ شهید مسعود کار کرده و بخشی از کتاب‌هایی که در این زمینه به نشر رسیده است، پرداخته شده است.
رسانه‌های افغانستان هم بخش زیادی از ساعات نشراتی خود را ویژۀ این روز کردند و به شمول روزنامۀ ماندگار، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های دیگری نیز ویژه‌نامه نشر کردند.
امسال نسبت به هر سال دیگری، حال و هوای گرامی‌داشت از این روز در فضای مجازی پُر رنگ بود که یاران و هم‌سنگران شهید مسعود به نوشتن خاطرات و برداشت‌های‌شان از کارنامۀ او پرداخته و شهروندان دیگر نیز نوارهای تصویری، گفته‌ها و تصاویر او را دست‌به‌دست می‌کردند. شماری از دانش ‌آموخته‌گان به نشر سخنان قهرمان ملی با طرحی از تصاویرش پرداختند که با استقبال بی‌پیشینۀ روبه‌رو شد.
در جریان هفتۀ گذشته، بخش بانوان انجمن اجتماعی کاروان، با راه‌اندازی برنامۀ «افکار دینی مسعود بزرگ»، از این روز گرامی‌داشت کردند و جوانانی هم با راه‌اندازی مراسم دعاخوانی در آرام‌گاه قهرمانی ملی، این روز را گرامی داشتند.
شبی به یاد قهرمان
از شانزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان با برپایی نشستی زیر عنوان «شبی به یاد قهرمان» با حضور مجاهدان، شاعران، استادان دانشگاه، اعضای پارلمان و فرهنگیان در کابل گرامی‌داشت شد.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در این برنامه گفت که راه‌اندازی شب‌های شعر به یاد تمامی شهیدان و به ویژه قهرمان ملی کشور، از کارهای رسمی و مهم گرامی‌داشت از هفتۀ شهید است که در آن، به معرفی نگاه‌های قهرمان ملی به ادبیات و احساس فرهنگیان به قهرمان ملی، پرداخته می‌شود.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در آن برنامه گفت: با گذشت هر روز جایگاه شهید احمدشاه مسعود در بین مردم محکم‌تر و با شکوه‌تر می‌شود.
به گفتۀ او، گذشته از تمام ویژ‌ه‌گی‌های انسانی و اخلاقی که در وجود او نهفته بود، نبوغ نظامی او بی‌نظیر بود و خوب می‌دانست که دشمن را چگونه و با کدام تاکتیک زمین‌گیر کند.
آقای عبدالله به این باور است که آمر مسعود نه‌تنها در عرصۀ نظامی، بلکه علاقه‌مندی او به شعر و فرهنگ ناب اسلامی و هم‌چنان برخورد انسانی و معاشرت او با مردم مثال‌زدنی است.
هم‌زمان با این، در برنامۀ شبی به یاد قهرمان، شاعران به زمزمۀ شعرهای‌شان پرداخته و شماری از هم‌رزمانِ قهرمان ملی کشور بخشی از خاطرات‌شان را در پیوند به آگاهی و توجه شهید مسعود به شعر و ادبیات پرداختند.
نمایشگاه کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت شانزدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی کشور که از نشانی انتشارات امیری و جنبش رستاخیز تغییر برگزار شده بود، از برنامه‌های متفاوت دیگر امسال بود.
برگزار کننده‌گان این نمایشگاه، با تخفیف ۴۰ درصدی، کتاب‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و هدف از این کارشان را ترویج کتاب‌خوانی و گرامی‌داشت متفاوت از هفتۀ شهید عنوان کردند.
در این نمایشگاه حدود ده هزار نسخه کتابهاى سیاسى و تاریخى به نمایش گذاشته شده بودند که با استقبال بی‌پیشینۀ شهروندان روبه‌رو شد.
اعضای جنبش رستاخیز تغییر به این باور اند که گسترش فرهنگ کتاب‌خوانى و تمرین اندیشیدن، بهترین پاس‌داشت از مبارزۀ راستین شهیدان آزادى افغانستان است.
مسوولان در انتشارات امیری گفته اند که با کمال افتخار به تمام دوست‌داران کتاب و فرهنگیان کشور وعده می‌سپارند تا پس از این، همه‌ساله در همین هفته، نمایشگاه کتاب «هفتۀ شهید» را در مقیاس بزرگ‌تر برگزار خواهد کرد.
در این حال، اعضای روند سبز هم یک روز پیش از شروع برنامه‌های رسمی گرامی‌داشت از هفتۀ شهید، در پای منار مقاومت گُل گذاشتند و با شعارِ «هرکسی که بی‌نظم است، ضد مسعود است» به بیمارستان‌ها رفتند و به نیروهای امنیتی خود اهدا کردند.
تنها موردی که در سال‌های اخیر انتقادهای را به همراه شده، گشت‌زنی کاروان هواداران شهیدان در خیابان‌ها است که گاهی سبب مزاحمت به شهروندان شده است. همه‌ساله پیش از شروع برنامه‌های رسمی، از تمامی شهروندان دعوت می‌شود تا موجبِ مزاحمت به شهروندان نشوند، حتا در برنامۀ دیروزی داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره به یکی از این اتفاقات از همه خواست تا احترام شهروندان را رعایت کنند.
گفتنی که همه‌ساله از هفتۀ شهید به گونۀ رسمی در تمامی ولایات و نماینده‌گی‌های دیپلماتیک افغانستان در بیرون از کشور نیز نکوداشت می‌شود.
شانزده سال پیش از امروز، احمدشاه مسعود توسط حملۀ تروریستی در خواجه بهاالدینِ ولایت تخار به شهادت رسید و همه‌ساله از این روز با عنوان هفتۀ شهید و سالروز شهادتش گرامی‌داشت میشود. قرار است امروز (یک‌شنبه) مراسم گُل‌گزاری در آرامگاه شهید احمدشاه مسعود در ولایت پنجشیر برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.