رییس پیشین امنیت ملی: ملامنصور می‌خواهد ثابت کند که توانایی حفظ قابلیت بی‎رحمی و خشونت را دارد

گزارشگر:یک شنبه 1 سنبله 1394 - ۳۱ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3رییس سابق امنیت ملی افغانستان با اشاره به حملات گسترده در کابل گفت که پاکستان با حمایت از طالبان و افزایش خشونت به دنبال گسترش نفوذ در افغانستان است.
امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگو با مجله اشپیگل هدف از حملات اخیر گروه طالبان در کابل را تحکیم قدرت رهبر جدید این گروه عنوان کرد.
وی افزود که این حملات از سوی پاکستان پشتیبانی می‌شوند.
صالح در مورد اهداف دیگر حملات کابل گفت که طالبان شهرت به خشونت و بیرحمی دارند. ملا اختر منصور رهبر جدید آنها می‌خواهد ثابت کند که می‌تواند این قابلیت‌ها را حفظ کند.
این در حالی است که تمامی حملات گروه طالبان مستلزم منابع نظامی و اقتصادی فراوان است بنابراین طالبان با همکاری و کمک سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی.اس.آی) این حملات را برنامه‌ریزی و عملی کرده است و مهمترین هدف این حملات معرفی منصور به عنوان یک مرد قدرتمند است. همچنین این خشونت‌ها بیانگر این است که طالبان هنوز هم وجود دارند و متحد و قدرتمند می‌باشند.
رییس سابق امنیت ملی افغانستان در مورد مرگ مخفیانه ملاعمر رهبر سابق طالبان نیز بیان کرد که نمی‌دانیم که به طور دقیق ملا عمر ۲ یا ۵ سال قبل مرده است اما رهبر سابق طالبان تحت حمایت آی اس آی بود. هرچند که پاکستان این اتهام را رد می‌کند. چگونه می‌توان روند صلحی را با پاکستان رهبری کنیم که از رییس ارتش تا رییس جمهور آن دروغ می‌گویند؟
امرالله در ادامه در مورد دلیل این که رهبر جدید طالبان افغانستانی است و اما با پاکستان همکاری می‌کند، تصریح کرد که طالبان تنها می‌تواند با جنگیدن در این راه با کمک سازمان اطلاعاتی پاکستان پیش برود. منابع ضروری برای ملا منصور فراهم خواهد شد تا مقام خود را تثبیت کند و نظر مخالفان خود را جلب نماید.
وی همچنین در مورد چرایی پاکستان برای تسلط به افغانستان گفت که پاکستان از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۷ میلادی یک دولت نمادین باقی مانده‌ است که نسبت به خود نامطمین است.. این کشور تحت فشارهای ژئوپولیتیکی بسیاری قرار دارد که بیشتر به دلیل رقابت با هند می‌باشد.
بنابراین گسترش نفوذ این کشور در افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است و به این کشور «احساس قدرت» می‌دهد. البته پاکستان تا حدودی به هدف خود رسیده است. نیروهای ناتو خارج شدند و ماموریت امریکا به فعالیت‌های سفارتی کاهش یافته است.
رییس سابق امنیت ملی افغانستان در پاسخ به احتمال برگشت نظامیان ناتو به این کشور نیز اظهار داشت: خواستار بازگشت نیروهای غربی نیستیم بلکه خواهان حمایت سیاسی و شناخت کافی اتفاقات در افغانستان هستیم: هدف از جنگ پاکستان با کمک مزدوران خود در مقابل دولت کابل و مردم کشور باید شناسایی و بررسی شود.
امرالله صالح همچنین تاکید کرد که در صورت تمایل پاکستان، صلح در افغانستان نیز برقرار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.