کمیسیون شکایات انتخاباتی: برای برگزاری انتخاباتِ قندهار آماده‌گی لازم وجود نداشته است

گزارشگر:یک شنبه 6 عقرب 1397 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۷

کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی از روند برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار انتقاد کرده و می‌گوید که گزارش‌های منتشر شده از قندهار نشان می‌دهد که برای برگزاری انتخابات در این ولایت آماده‌گی لازم وجود نداشته است.
انتخابات مجلس نماینده‌گان در ولایت قندهار از صبح دیروز شنبه ۵ عقرب، آغاز شد و قرار بود تا ۴ عصر ادامه یابد. اما به نسبت وجود مشکلات، دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در قندهار اعلام کرد که زمان رأی‌دهی در این ولایت یک ساعت دیگر تمدید شده و روند رأی‌دهی در این ولایت mandegarساعت ۵ پس از ظهر ادامه خواهد پایان یافت.
گزارش‌های منتشر شده از قندهار نشان می‌دهند که مردم، صف‌های طولانی در مراکز رأی‌دهی تشکیل داده‌ بودند، اما انتخابات قندهار نیز با مشکلات انتخابات ۲۷-۲۹ میزان روبه‌رو بوده است.
علی‌رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید: «متأسفانه باز هم، کم و کاستی‌ها و مشکلات انتخابات هفتۀ گذشته این بار در قندهار تکرار شده است».
هفتۀ گذشته انتخابات پارلمانی در ۳۲ ولایت افغانستان برگزار شد، اما شکایت‌های فراوانی از دیر باز شدن مراکز رأی‌دهی، نبودن فهرست رأی‌دهنده‌گان، فعال نبودن ماشین‌های بایومتریک و حاضر نبودن کارمندان مراکز رأی‌دهی وجود داشت.
کمیسیون انتخابات در روزهای گذشته از آماده‌گی برای برگزاری بهتر انتخابات پارلمانی در قندهار خبر داده بود، اما سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید: «تکرار مشکلات هفتۀ پیش به معنای این است که آماده‌گی کامل برای برگزاری انتخابات پارلمانی قندهار وجود نداشته است».
آقای روحانی می‌افزاید که کمیسیون مستقل انتخابات به هیچ وجه نباید تکرار مشکلات در انتخابات قندهار را توجیه کند.
با آنکه سخنگویان کمیسیون انتخابات گفته‌اند که انتخابات پارلمانی از ساعت ۷ صبح در قندهار آغاز شده بود، اما سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات و برخی از شهروندان قندهار می‌گویند که شماری از مراکز رأی‌دهی باز هم با تاخیر باز شده و نبودن فهرست رأی‌دهندگان و فعال نبودن ماشین‌های بایومتریک از دیگر مشکلات در انتخابات قندهار است.
زرغونه کاکر عضو شورای ولایتی قندهار، می‌گوید که نبود تاپه، خرابی سیستم بایومتریک، راه ندادن ناظران بر سر صندوق‌ها، مداخلۀ کارمندان کمیسیون در روند رأی‌دهی و تأخیر در برگزاری رأی‌دهی از مشکلات انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار می‌باشند.
بانو کاکر می‌افزاید: تمامی مراکز رأی‌دهی در این ولایت با این قبیل مشکلات روبه‌رو بود و کمیسیون هیچ برنامه‌یی برای حل آن نداشت و کارمندان کمیسیون حاضر در محل رأی‌دهی برای توجیه مسأله، پاسخ‌های غیر قانونی ارایه می‌کردند.
۱۵ هزار نیرو برای تأمین امنیت
مسوولان در وزارت داخله اعلام کرده اند که ۱۵ هزار نیروی امنیتی در ولایت قندهار آمادۀ تأمین امنیت‌ بودند که از آن جمله ۶ هزار نیروی امنیتی به شمول ۲۶۰ پولیس زن برای تأمین امنیت انتخابات در این ولایت موظف شده‌اند.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله دیروز در نشست خبری مشترک با کمیسیون انتخابات: «وضعیت امنیتی در قندهار در کل خوب است، حدود شش هزار نیروی دولتی بشمول ۲۶۰ بانو برای امنیت انتخابات موظف شده‌اند. یک هزار پولیس در سراسر شهر قندهار موظف شده‌اند. در کل ۱۵ هزار نیرو در ولایت قندهار موظف و آماده‌ی تامین امنیت‌اند».
سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که ۸۰۰ نفر از نیروهای امنیتی به عنوان قطعات منتظره احضار شده‌اند تا در صورت وخیم شدن شرایط امنیتی وارد عمل شوند.
در همین حال، عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که ۵۵۷ هزار رأی‌دهنده در قندهار ثبت نام کرده‌اند که از آن جمله ۷۰ هزار نفر شان را زنان تشکیل می‌دهند.
به گفتۀ او، شش هزار کارمند کمیسیون انتخابات مصروف برگزاری انتخابات در قندهار ‌اند و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر به عنوان ناظر از این انتخابات نظارت می‌کنند.
ولایت قندهار یازده کرسی در پارلمان دارد که ۱۱۲ نامزد امروز برای رسیدن به این کرسی‌ها رقابت می‌کنند.
انتخابات پارلمانی در ۳۲ ولایت کشور به استثنای ولایت‌های غزنی و قندهار به تاریخ ۲۸ میزان برگزار شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.