بامیان پایتخت فرهنگی سارک شد

- ۱۵ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۱۶ جوزا ۱۳۹۴

 

بامیان رسماً به عنوان مرکز فرهنگی سازمان همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا (سارک) در سال ۲۰۱۵ برگزیده شد.
در جشنواره‎یی‌که به همین مناسبت دیروز در بامیان برگزار شده بود، در آن شماری از مقام‌های ارشد دولتی، اعضای شورای ملی و مسوولان سازمان سارک و نماینده‌گان کشورهای عضو این سازمان حضور داشتند.
mnandegar-3سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از سازمان سارک و کشورهای عضو آن خواست که در «تغییر سیمای بامیان» به این ولایت کمک اقتصادی کنند.
آقای دانش بامیان را محل زایش بخشی از فرهنگ جهانی خواند و گفت اماکنی مانند شهر غلغله، شهر ضحاک، شهر شاهی، بالاحصار و چهل‌برج و به‌ویژه پیکره‌های بودا بیانگر خلاقیت و تمدن مردم بامیان هستند.
او افزود: «دشمنان صلح و آبادانی این سرزمین در ۲۰ حوت ۱۳۷۹ بدترین و تلخ‌ترین جنایت فرهنگی را در بامیان مرتکب شدند و مجسمه‌های تاریخی و بی‌نظیر بودا را تخریب کردند و بخشی از هویت فرهنگی افغانستان را زیر آوارها دفن کردند.»
آقای دانش اما تاکید کرد: «هویت فرهنگی و تاریخی بامیان تا آنجا عمیق و ریشه‌دار است که نه تنها در افغانستان بلکه امروز در منطقه و جهان از آن تجلیل می‌شود.»
او گفت که به دلیل «حجم وسیع محرومیت» بامیان کم‌تر شاهد پیشرفت و توسعه بوده است. او از روند کند توسعه در بامیان انتقاد کرد و گفت برنامه‌های توسعه‌یی در کشور باید به صورت «متوازن» اجرا شود.
سرور دانش گفت که حکومت وحدت ملی تصمیم دارد که به این وضعیت پایان دهد.
در این حال، محمد محقق معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی طی سخنانی در محفل افتتاحیه بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سارک گفت: بامیان مرکز تلاقی تمدن‌های مشرق زمین بوده و ما شاهد تلاقی تمدن‌های زرتشتی، بودایی و تمدن اسلامی در آن بوده‌ایم.
وی مجسمه‌های بودا را از شاهکارهای تمدن بشری دانست که در دورانی از شاهکارهای جهانی به شمار می‌رفته، اما توسط جهال عصر، که جاهل تر از جاهلین صدر اسلام هستند، منفجر شدند.
وی افزود: کسانی‌که دیروز شاهکارهای تمدن بامیان را نابود کردند، امروز این ارزش‌های فرهنگی را در سایر نقاط جهان از بین می‌برند. ما از سازمان‌های بین‌المللی مخصوصاً از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که جلو رشد افراطی گری را بگیرند تا هر روز شاهد فجایع فرهنگی نباشیم.
معاون ریاست اجرایی حکومت افزود: استفاده ابزاری بعضی از کشورهای ثروتمند و زورمند از افراطیت می‌تواند ارزش‌های فرهنگی را در خطر قرار دهد و هم برای برهم زدن امنیت جهانی استفاده شود؛ همۀ کشورها دست به دست هم بدهند تا در برابر تروریسم یکدست و یکپارچه مبارزه کنند.
وی با اشاره به دوره‌های بحران معاصر در افغانستان گفت: پس از اجلاس بن، ما نتوانستیم از توجهات مالی و نظامی جهان برای امنیت خود استفاده کنیم اما امروز، کشورهای جهان، اولویت‌های دیگری پیدا کرده اند و کشورهای ناتو حق یا ناحق به جاهای دیگری مصروف شده اند. افغانستان درحال فراموش شدن است و مشکلات افغانستان زیاد می‌شود. ما اکنون نیازمند همدلی و همسویی هستیم تا امنیت تامین شود. وی با اشاره به نیاز کشور به همکاری با کشورهای منطقه و همسایه، از پاکستان خواست تا در راستای گفتگوهای صلح و مبارزه با تروریسم جدی تر عمل کند.
آقای محقق افزود: در این اواخر گروه مشکوکی به نام داعش آمده؛ اینها سرمایه خود را از کجا تامین می‌کنند؟ نفت تحت تسلط خود را کجا می‌فروشند؟ این نشان می‌دهد که برخی کشورها از تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند، من از این کشورها نام نمی‌برم اما وجدان بیدار جهانیان می‌دانند که تروریسم از کجا آب می‌خورد و تقویت می‌شود.
آقای محقق در پایان سخنانش از عزم جدی برای اصلاحات در کشور یاد کرد و گفت: تلاش‌ها برای اصلاحات جریان دارد، اکنون روی کمیسیون انتخابات کمترین اعتمادی نمانده است، اگر بخواهیم اعتماد مردم را جلب کنیم باید قوانین انتخابات و هم افرادی که در تقلب ها دست داشتند از کمیسیون دور کنیم.
قرار بود این جشنواره در آغاز سال جاری میلادی در بامیان برگزار شود، اما به دلیل سردی هوا و آماده نبودن دولت افغانستان، برگزاری آن به روز (۱۵ جوزا) به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :