نماینده ملل متحد در شورای امنیت سازمان ملل: اوضاع افغانستان ناپایدار است

گزارشگر:چهارشنبه 5 میزان 1396 - ۰۴ میزان ۱۳۹۶

هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما)، گزارشی را زیر نام « وضعیت افغانستان و پیامد آن برای صلح و امنیت جهانی» به شورای امنیت این سازمان ارایه کرد.
نمایندۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به ائتلاف‌سازی‌ها برعلیه حکومت وحدت ملی، ادامۀ این روند را برای ثبات کشور زیانبار دانسته است.
در این گزارش به ایجاد «ائتلاف نجات افغانستان» که جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست رییس جمهور، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و عطامحمد نور، والی بلخ از اعضای برجستۀ آن‌اند، جریان سیاسی «محور مردم افغانستان» که متشکل از چهره‌های حکومت پیشین و «شورای حراست و ثبات افغانستان» که در آن چهره‌های جهادی حضور دارند، اشاmandegar-3ره شده است.
تدامیچی یاماموتو، اوضاع امنیتی افغانستان را ناپایدار می‌خواند و از دست‌به‌دست‌شدن برخی از بخش‌هایی کشور میان نیروهای امنیتی و طالبان و تلفات برجامانده از آن نیز سخن می‌گوید.
در گزارش یوناما به شورای امنیت آمده است که حکومت افغانستان در بخش گفت‌وگوهای صلح با مخالفان مسلح به نتایج ملموسی دست نیافته است. در این گزارش اما به تقویت و پشتیبانی این روند تأکید شده و از مخالفان دولت خواسته‌ شده تا از جنگ دست بکشند و از راه گفت‌وگو اختلافات‌شان را حل کنند.
یوناما در بخش دیگر این گزارش‌ از ثبت بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ رویداد امنیتی در ۳ ماه سوم سال جاری میلادی خبر می‌دهد و بر بنیاد یافته‌های این سازمان از پانزدهم ماه جون تا پایان ماه آگست ۵۵۳۲ رویداد امنیتی در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است.
اما در ۸ ماه گذشتۀ میلادی، ۱۶۲۹۰ رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده‌اند که افزایش ۵ درصدی را در مقایسه به ۸ ماه نخست سال پار نشان می‌دهد. مسؤول ۶۴ درصد این رویدادهای امنیتی گروه‌های مسلح مخالف دولت خوانده شده اند.
بر بنیاد گزارش یوناما، از میانه‌های ماه جون تا پانزدهم ماه آگست بیش از ۳۲ هزار و ۳۰۰ تن از ۳۰ ولایت افغانستان به علت افزایش ناامنی‌ها از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند.
در این گزارش هرچند به کاهش ۳ درصدی حمله‌های انتحاری، اختطاف‌ها و ترور اشاره‌ شده، اما آمار تلفات غیرنظامیان بلند خوانده شده است و یکی از دلایل این افزایش نیز تصمیم دولت برای حفاظت از بخش‌های پرجمعیت در برابر حمله‌های طالبان عنوان شده است.
در بخش سیاست خارجی، یوناما کارکرد حکومت وحدت ملی را مثبت ارزیابی کرده است. در این گزارش در گام نخست شرق و در گام دوم جنوب افغانستان گواه بیشترین ناامنی‌ها بوده‌ است.
هر چند گزارش یوناما نشان می‌دهد که پناهگاه‌های امن طالبان در شمال افغانستان زمینه را برای حمله‌های مکرر این گروه بر بیشتر بخش‌های شمال فراهم کرده، اما برخلاف سال ۲۰۱۶، در سال جاری طالبان حمله‌های گسترده‌یی را برای تصرف شهرهای بزرگ انجام نداده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.