در مراسم گرامی‌داشت از عاشورا مطرح شد: وحدت شیعه و سنی در افغانستان مثال‌زدنی ا‌ست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 10 میزان 1396 - ۰۹ میزان ۱۳۹۶

دیروز یکشنبه، ۹ میزان برابر بود به دهم ماه محرم الحرام. هزاران تن از شهروندان کشور با برگزاری مراسم مذهبی در نقاط مختلف کشور، از این روز گرامی‌داشت کردند.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مراسمی که به همین مناسبت در مسجد امام زمان برگزار گردیده بود، گفت که وحدت شیعه و سنی mandegar-3در افغانستان مثال‌زدنی ا‌ست.
در عین حال، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح که در یکی از مساجدِ شهر کابل سخن می‌گفت، حکومت وحدت ملی را متهم به حذف و منزوی‌سازی بعضی از جریان‌های سیاسی کرد و گفت که کسی نمی‌تواند حق مشارک سیاسی در نظام را از شهروندان افغانستان بگیرد.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مسجد امام زمان گفت: هر خطری که متوجه اهل تشیع است، متوجه اهل تسنن نیز می‌باشد.
محمد اشرف غنی افزود که دشمنان ما باید بفهمند که در بین ما تفرقه انداخته نمی‌توانند. ما یک صف هستیم، یک ملت هستیم، به دین واحد عقیده داریم، هر مذهب ما موجب افتخار ما است و مسوولیت نگه‌داری‌اش مسوولیت هر افغانستانی و هر مسلمان است.
رئیس حکومت وحدت ملی با اشاره به این‌که عناصر افراطی و فرصت‌طلب که در پی دامن زدن به احساسات تنش‌آلود میان پیروان مذاهب هستند بیان داشت: دشمنان ما گاهی حتا این رفتار را در جامۀ دوستی می‌پوشانند، آنان باید بدانند که جایی در میان مردم ما ندارند.
او گفت: اگر دیروز امام حسین و یاران با وفایش در میدان کربلا در مقابل «شِمر» و «یزید» و «ابن زیاد» ایستادند و به خاطر آرمان‌های بزرگ خویش جام شهادت نوشیدند، امروز فرزندان دلیر ما در نیروهای دفاعی و امنیتی کشور با همان تعهد در مقابل تروریستان می‌رزمند و برای دفاع از مردم خود قربانی می‌دهند.
محمد اشرف غنی هم‌چنان اظهار داشت که افغانستان نمونۀ قابل تمجیدی از هم‌زیستی مذاهب اسلامی است که علی‌رغم تلاش‌های مکرر دشمنان، هیچ رخنه‌یی میان مردم آن به وجود نیامده است.
رییس حکومت خطا به شهروندان گفت: ایستادن ما در برابر توطیه‌ها و پرده برداشتن از نیت‌های شوم و تفرقه‌افگنانه، بخشی از همان اصلاحی است که امام حسین و سایر بزرگان ما در نظر داشته اند.
به گفته او: وفاداری به آرمان‌های این رهبران معنوی از ما می‌طلبد که صفوف خود را منسجم‌تر، دست‌ها را محکم‌تر و دل‌ها را عمیق‌تر از همیشه به هم پیوند بدهیم.
همزمان با این، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح گفت: وحدت و هم‌دلی، فداکاری و دفاع از حق و عدالت، وطن و کشور از پیام‌های قیام امام حسین است و ما نیاز داریم تا هم‌دلانه پیام امام حسین را همه‌گانی و عملی بسازیم.
آقای خلیلی جنگ در افغانستان را “خارجی و تحمیلی” خواند و تأکید کرد که جنگ افغانستان، جنگ داخلی میان مردم افغانستان نیست و نیاز است تا مانند دوران جهاد و مقاومت بار دیگر در برابر دشمنان افغانستان با هم‌دلی مبارزه کنیم.
رییس شورای عالی صلح می‌گوید، با آنکه اساس و مدیریت جنگ افغانستان به دست خارجی‌ها است، اما مردم افغانستان هرگز اجازه نخواهند داد تا افغانستان به سوریه دیگری تبدیل شود.
او تأکید کرد که برخی از کشورها به دنبال آن هستند که افغانستان را به میدان جنگ‌های نیابتی‌شان تبدیل کنند.
محمد کریم خلیلی حکومت وحدت ملی را ضعیف می‌داند و از جریان‌ها و احزاب سیاسی می‌‌خواهد تا کاری انجام ندهند که این حکومت از هم بپاشد که به گفتۀ او، بدیلی برای آن وجود ندارد.
رییس شورای عالی بیان داشت که حکومت وحدت ملی مردم و جریان‌های سیاسی در کشور را مدنظر داشته باشد و کاری انجام ندهد که آخرکار خودش به چاه بیفتد.
او با اشاره به این‌که اصلاحات یکی از ضرورت‌های جدی حکومت وحدت ملی است، اظهار داشت: در این حکومت فساد بیداد می‌کند، زورگویی به اوج خود رسیده است، تعیینات بیشتر بر اساس زور و زورگویی صورت می‌گیرد و انسان‌های با لیاقت از قافله عقب رانده می‌شوند، تداوم چنین وضعیتی حکومت را به سوی نابودی و سقوط می‌برد.
آقای خلیلی گفت که سران حکومت وحدت ملی در مراسم تحلیف در برابر خداوند، مردم و وطن سوگندِ اطاعت از قانون یاد کردند، اما امروزه دیده می‌شود که قانون دور زده می‌شود و زمزمه‌هایی نیز وجود دارد که کسانی در پی مهندسی انتخابات پارلمانی هستند.
رییس شورای عالی صلح هم‌چنان حکومت وحدت ملی را متهم به حذف و منزوی‌سازی جریان‌های سیاسی کرد و اظهار داشت: مشارکت سیاسی یک اصل در قانون اساسی افغانستان است، بنابر این، مردم و جریان‌های سیاسی-اجتماعی افغانستان علاقه‌مند اند متناسب با نفوذ خود، خود را در نظام سیاسی کشور ببینند. هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از آنان بستاند.
در سویی دیگر، دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در پیامی گفت که خاطرۀ جانگدازِ شهادت مظلومانۀ امام حسین و یارانش که همه‌ساله در دهم محرم تازه می‌گردد، یادآورِ حماسۀ خونین قهرمانانی است که برای حق و عدالت و آزادی تا پای جان می‌ایستند و مرگ با عزت را بر زنده‌گی ذلت‌بار در سایۀ نظام‌های فاسد و ستم‌کار ترجیح می‌دهند.
آقای عبدالله افزوده است: حرکت امام حسین و انصار و هم‌رزمانش با هدف اصلاح عملکرد حاکمان، امر به معروف و نهی از منکر، نجات امت از چنگ انحراف و بدعت و احیای سنت جد جلیل‌القدرشان حضرت رسول الله(ص) بود و برای انجام این مسوولیت عظیم و سنگین حاضر شد همۀ هستی و حیات خود را عاشقانه اهدا کند.
رییس اجرایی در پیامش از مردم خواست تا وحدت، هم‌دلی، هُشیاری و هم‌بسته‌گی‌شان را حفظ کنند که به گفتۀ او، بتوانیم دست نفاق‌افگنان و فتنه‌انگیزان زمان را از سرزمین‌مان کوتاه کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.