ناتو: اجازه نمی‌دهیم افغانستان بهشت امن تروریستان شود

گزارشگر:دو شنبه 17 میزان 1396 - ۱۶ میزان ۱۳۹۶

مقامات ناتو در نشست پارلمانی پیمان نظامی ناتو نسبت به وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کردند. آن‌ها گفتند که نباید گذاشت افغانستان دوباره «بهشت تروریستان» شود و موج بزرگ مهاجران از این کشور به سوی اروپا فرار کند.
mandegar-3رییس هیات پارلمانی ناتو از رشد تروریسم در افغانستان در پی خروج نیروهای جنگی اش از افغانستان نگران است؛ چرا که در پی خروج این نیروها در ختم سال ۲۰۱۴ حملات تروریستی افزایش یافته است.
پاولو آلی رییس نشست هیات پارلمانی ناتو در بخارست پایتخت رومانیا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «ما نمی‌توانیم آنچه را که در افغانستان اتفاق می‌افتد دست کم بگیریم؛ زیرا پس از خروج نیروهای ما … ما افزایش تروریسم را شاهد بودیم.»
آلی گفت که طالبان پس از پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان، مناطق بیشتری را در این کشور تحت کنترول شان درآورده اند. هنوز هم شماری از نیروهای متحد بین المللی در چهارچوب «ماموریت حمایت قاطع» ناتو در افغانستان باقی مانده اند تا به نیروهای افغان در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت کشورشان آموزش و مشوره بدهند.
آلی این اظهارات را پس از آن در نشست ناتو در بخارست مطرح کرد که کای بیلی هاچیسن سفیر ایالات متحده در امور نیروهای متحد گفت واشنگتن از ناتو می خواهد که ۱۰۰۰ هزار سرباز اضافی اش را برای مبارزه با طالبان و جلوگیری از بازگشت شان به افغانستان اعزام کند.
مرتبط: واشنگتن خواستار اعزام ۱۰۰۰ سرباز جدید ناتو به افغانستان است
آلی همچنان افزود که وضعیت رو به وخامت امنیتی در افغانستان باعث افزایش فرار افغان ها از کشورشان شده است: «ما در دو سه سال گذشته دیدیم که مهاجران بسیار زیادی از افغانستان حتی به کشورهای اروپای شرقی آمده اند و این تاثیرش کنترول بیشتر طالبان بر بخش هایی از این کشور است».
در مورد شمار نیروهای اضافی که قرار است ناتو به افغانستان اعزام کند، توسط دولت های عضو این پیمان نظامی تصمیم گرفته می شود. چند روز پیش دنمارک اعلام کرد که ۵۵ سرباز اضافی اش را برای کمک به تامین امنیت به افغانسان اعزام می کند.
وزیر دفاع دنمارک این تصمیم را پس از آن گرفت که یک هفته قبل یک حمله کننده انتحاری قطار نیروهای این کشور را در افغانستان هدف قرار داد.
اندرس ساموئلسن وزیر خارجه دنمارک که کشورش فقط ۹۷ سرباز در افغانستان دارد، در مورد امنیت افغانستان گفت: «اگر دولت افغانستان کنترولش را از دست بدهد، افغانستان بار دیگر به بهشتی برای تروریستان تبدیل می شود و ما موج دیگری از مهاجران را به سوی اروپا شاهد خواهیم بود».
در حال حاضر ۱۳۵۰۰ نیروی ناتو در افغانستان مستقر هستند که ۸۴۰۰ تن شان نیروهای ارتش امریکا می‌باشند. ناتو یک نشست پارلمانی چهار روزه‌اش را در بخارست پایتخت رومانیا برگزار کرده تا متحدان این پیمان در مورد روابط با روسیه، امنیت دریای سیاه و همچنان وضع امنیتی افغانستان صحبت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.