مذاکره برای افزایش معاش

گزارشگر:دو شنبه 9 میزان 1397 - ۰۸ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3اگر خواهانِ افزایشِ معاشِ خود هستید، حاشیه‌روی نکنیـــد. اصلاً نیازی نیست ده‌ها دلیل برای اثبات لیاقت‌تان ارایه دهید. خوب فکر کنید؛ یک یا دو دلیلِ اصلی و محکم را انتخاب کرده و آن‌ها را در جلسۀ مذاکره مطرح سازید.
خودتان پا پیش بگذارید!
مذاکره در واقع یک صحبتِ دوطرفه است. نباید منتظر بمانید تا رییس‌تان تشخیص دهد شما به چه چیزی نیاز دارید یا استحقاقِ چه مقدار معاش را دارید. برای ایجاد تغییر در شرایط، باید قدمِ اول را خودتان بردارید.
سکوت و عدم پی‌گیری، فرصت‌سوزی است!
عدم پی‌گیری در مورد بحث افزایش معاش، واقعاً به شما لطمه می‌زند. به عنوان مثال دو کارمند ۳۰ ساله را در نظر می‌گیریم که کار و مسوولیت شان دقیقاً یک‌سان است. حقوقی که «احمد» با اداره‌اش سرِ آن به تفاهم رسیده، ۵۰ درصد بیشتر از «محمود» است. اگر احمد همین ۵۰ درصد را پس‌انداز کند، بعد از سه سال می‌تواند یک موتر شیک و مناسب بخرد. پس شما نیز دست روی دست نگذارید.
حاشیه نروید!
اگر خواهانِ افزایشِ معاشِ خود هستید، حاشیه‌روی نکنیـــد. اصلاً نیازی نیست ده‌ها دلیل برای اثبات لیاقت‌تان ارایه دهید. خوب فکر کنید و یک یا دو دلیلِ اصلی و محکم را انتخاب کرده و آن‌ها را در جلسۀ مذاکره مطرح سازید. مطمیناً یک یا دو دلیل قانع‌کننده خیلی بیشتر از طوماری از دلایل کوچک و بزرگ نتیجه می‌دهد.
زمان مناسب برای مذاکره را پیدا کنیـد!
گاهی وقت‌ها تلاش برای کشاندن رییس بر سر میز مذاکره واقعاً سخت می‌شود. شاید رییسی داشته باشید که هر بار موقع طرح بحث افزایش حقوق شما، سعی می‌کند از سر بازتان کند، اما فراموش نکنید که گاهی بعد از یک جلسۀ کاری موفقیت‌آمیز، بهترین فرصت برای گفت‌وگو با رییس فراهم می‌شود. شاید چند دقیقه‌یی بیشتر طول نکشد، اما اگر در جلسۀ خودی نشان داده باشید، رییس برای پذیرش پیشنهاد احتمالی شما، آماده‌گی بیشتری خواهد داشت. حتا اگر در همان زمان هم رییس‌تان علاقه‌یی به گفت‌وگو در این مورد نشان نمی‌دهد، سعی کنید وقتی از او بگیرید و بعداً سر فرصت به مذاکره بنشینید.
یادتان باشد رییس هم از مذاکره خوشش نمی‌آید!
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود رییس‌تان بیشتر از شما از مذاکره فراری باشد. شاید او دوست ندارد درخواست کسی را رد کند و شاید هم می‌ترسد که بازندۀ مذاکره باشد. اگر رییس‌تان به بهانه‌های مختلف از مذاکره شانه خالی می‌کند، احتمالاً به دلیل اول است، اما اگر برخورد تندی نشان می‌دهد، احتمالاً به این دلیل است که از واگذار کردن بازی به شما می‌ترسد. پس به عکس‌العمل‌ها دقت کنید و سیاستی را در پیش بگیرید که شرایط شیر و روباه را به حالت شیر و شیر تبدیل کنید. در این صورت، خیال رییس‌تان راحت می‌شود و می‌فهمد که نمی‌خواهید او را در جایگاه بازنده قرار بدهید.
راجع به مسایل مختلف صحبت کنید!
علاوه بر اضافه‌معاش، همواره درخواست‌های دیگری را هم می‌توان در مذاکره با روسا مطرح کرد. گاهی این درخواست‌ها موثرتر واقع می‌شوند و ترتیب اثر دادن به آن‌ها، برای برخی از روسا راحت‌تر از پرداخت معاشِ بالاتر است. می‌توانید از رییس خود بخواهید امکاناتی فراهم کند تا شما در دوره‌های آموزشیِ مشخصی شرکت کنید؛ دوره‌هایی که در آینده به پیشرفت کاری شما کمک می‌کنند. حتا می‌توانید پیشنهاد دورکاری (کار کردن از خانه) را مطرح کنید و یا خواهان تعطیلی بیشتر و یا سپردنِ کار متفاوت‌تر به خودتان شوید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.