آتش‌سوزی در بلخ خسارات گسترده‎یی برجا گذاشت

- ۲۶ اسد ۱۳۹۲

مقام‌های ولایت بلخ گفته‌اند که در پی وقوع آتش سوزی در یک فروشگاه بزرگ تجارتی در این ولایت، آتش به مغازهای همجوار سرایت کرده و دست کم ۲۰۰ مغازه تخریب شده است.
آتش‌سوزی ساعت شش عصر روز گذشته جمعه ۲۵ اسد به وقت محلی آغاز شد و در مدت چهار ساعت تمام ساختمان شش طبقه یک فروشگاه بزرگ تجارتی به نام «شهزاده بای» را فرا گرفت.
این فروشگاه در جادۀ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از ساحات تجارتی شهر مزارشریف است.
عبدالرازق قادری مسوول امنیت فرماندهی پولیس ولایت بلخ گفت که آتش سوزی از زیرزمین این فروشگاه که محل انبار کالای تجارتی بود شروع شد و ظرف چند ساعت به تمام نقاط ساختمان سرایت کرد.
او گفت که به دلیل تعطیلی روز جمعه، درهای مغازه‌ها بسته بود و نیروهای آتش نشانی با مشکل توانستند آتش را مهار کنند.
آقای قادری افزود که در این فروشگاه کالای پلاستیکی، پارچه‌های نخی، موبایل و وسایل برقی عرضه می‌شد که این کالاها به نفوذ آتش به طبقه‌های دیگر کمک کرده است.
هنوز دلیل اصلی این آتش سوزی روشن نیست، اما مسوولان ولایت بلخ گفته اند که ساختمان فروشگاه، به سیستم ضد حریق مجهز نبود و احتمالاً بی‌احتیاطی سبب این آتش سوزی شده باشد.
مسوول امنیت فرماندهی پولیس بلخ گفت که هنوز در مورد خسارات ناشی از این آتش سوزی جزئیاتی در اختیار نداریم اما در این رویداد به هیچ کسی آسیبی نرسیده است.
آقای قادری این را هم گفت که در اطراف ساختمانی که آتش گرفته، ساختمان‌های مهم تجارتی از جمله ساختمان مربوط به یک بانک خصوصی و چند فروشگاه بزرگ دیگر موقعیت داشت و برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی به اطراف ساختمان، از نیروهای ارتش هم کمک گرفته شده است.
آتش سوزی در فروشگاه ها افغانستان همواره خساراتی هنگفتی برای مغازه داران و تاجران به جا می گذارد.
سال گذشته در ماه جدی در آتش سوزی در یک سرای لباس و کفش در کابل به مغازه داران میلیون ها دالر خسارت مالی وارد کرد. دلیل این آتش سوزی بی‌احتیاطی در استفاده از لوازم برقی عنوان شد و مقام های افغان پس از آن از مغازه داران خواستند که موارد ایمنی را برای جلوگیری از بروز واقعات مشابه در آینده جدا مد نظر بگیرند.
حکومت همچنین از مغازه داران و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ خواسته است که برای حفظ کالا و سرمایه خود از بیمه استفاده کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.