بازارهای خریدوفروش «مواد مخدر و اسلحه» طالبان در سرپل

گزارشگر:یک شنبه 23 میزان 1396 - ۲۲ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3طالبان در مناطق کته‌قلعۀ ولسوالی سوزمه قلعه و قلعۀ‌شهر ولسوالی کوهستاناتِ سرپل بازارهای آزاد خرید و فروش جنگ‌افزار و مواد مخدر ایجاد کرده‌اند.
سیداسدالله دانش، عضو شورای ولایتی سرپل می‌گوید، نرخ فروش یک میل کلاشنیکوف در این بازارها ۵۰ تا ۸۰ هزار افغانی است و بهای فروش یک کیلو تریاک خام نیز در این بازارها به هفت هزار افغانی می‌رسد.
عبدالصمد که به تازه‌گی از زیر دودوباروت طالبان از کوهستاناتِ سرپل به جوزجان آواره شده می‌گوید، بیشتر اوزبیکستانی‌ها به رهبری پسر طاهر یولداش، رهبر تحریک اسلامی اوزبیکستان دادوستد مواد مخدر و سلاح و مهمات را در دست دارند.
بسم‌الله، نوجوان ۱۷ ساله‌یی‌ست که به جای رفتن به مکتب طالبان او را دو سال در سنگرهای داغ نبرد در ولسوالی صیاد و شاهراه شبرغان-سرپل علیه نیروهای امنیتی به وظیفه گماشته بودند. این نوجوان که به تازه‌گی به روند صلح جوزجان پیوسته می‌گوید که پاکستانی‌ها و جنگجویان اوزبیکستانی‌ در گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری در سرپل، افراد را برای حملات انتحاری آموزش می‌دهند.
ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل قاچاق مواد مخدر، خرید و فروش جنگ‌افزارها و گسترش فعالیت گروه‌های طالبان و داعش در این ولایت را نگران‌کننده می‌خواند، اما می‌گوید، به زودی عملیات برای نابودی طالبان و جنگجویان خارجی در سرپل راه‌اندازی خواهد شد.
طالبان تاکنون دربارۀ این بازارها چیزی نگفته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.