پاسخ مجلس به غنی: به پیمانه ارگ هیچ نهادی فاسد نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 23 میزان 1396 - ۲۲ میزان ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با تأکید بر این‌‌که محمداشرف غنی نشانی فساد را اشتباه گرفته است، می‌گویند: ارگ ریاست‌جمهوری منبع فساد است.
اعضای مجلس نماینده‌گان در جلسۀ عمومی دیروزی‌شان هم‌چنان آقای غنی را متهم به توطیه علیه مجلس نماینده‌گان کردند و گفتند که حکومت mandegar-3متمرکز است و اگر وکلا فساد کنند، رییس‌جمهور نیز در فساد شریک است.
هفتۀ گذشته محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در نشست کابینه به نامزد وزیرانِ پیشنهادی به مجلس نماینده‌گان هُشدار داد که وارد معاملۀ پولی با نماینده‌گان مجلس نشوند.
آقای غنی گفته است که هر نامزد وزیری که با نماینده‌گان مجلس معاملۀ پولی انجام دهد، از فهرست نامزد وزیران کابینه حذف می‌شود.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت: «اتهام علیه نماینده‌گان مجلس از آدرس رییس‌جمهور به عنوان رییس سه قوۀ دولت، هتک حُرمت و کم‌بینی نسبت به خانۀ ملت است».
در سویی دیگر، همایون همایون، معاون دوم مجلس نماینده‌گان نیز گفت که محمداشرف غنی باید خودش مشخص کند که در دورۀ قبلی به کدام نامزد وزیران پول داده است که آنان معامله کردند و وزیر شدند و به کدام نامزدان پول نداد و آنان هم وزیر نشدند.
آقای همایون می‌گوید: «فساد گسترده‌یی‌که در چهار اطراف آقای غنی وجود دارد، در هیچ نهاد دیگر دولتی وجود ندارد».
هم‌زمان بااین، علی‌اکبر قاسمی، عضو دیگر مجلس می‌گوید که آقای غنی نشانی فساد را گُم کرده است. او می‌گوید: «باید برایش نشان داده شود که ارگ ریاست‌جمهوری آدرس فساد است؛ چشم‌های مردم کور و گوش‌های‌شان کر نیست، همه می‌دانند در حکومت وحدت ملی چه می‌گذرد».
در عین حال، شماری از اعضای مجلس اظهارات محمد اشرف غنی را در مفایرت با منافع ملی و قوانین نافذۀ کشور می‌دانند.
جعفر مهدوی، نمایندۀ مردمِ کابل در مجلس می‌گوید که گفته‌های محمداشرف غنی نشان می‌دهد که نگاه او به منافع ملی و قانون چگونه است؛ متهم کردن یک بخش نظام به فساد با هیچ منافع کشوری مطابقت ندارد.
آقای مهدوی افزود: نظام افغانستان ریاستی است و اگر قرار باشد اعضای پارلمان فساد کنند، خود رییس‌جمهور نیز مسوول این فساد است.
او هم‌چنان تأکید کرد: «مرکز فساد و تعصب ارگ ریاست‌جمهوری است، نه خانۀ ملت».
هم‌چنان، عبدالرحمان رحمانی، نمایندۀ مردم بلخ در مجلس، محمد اشرف غنی را متهم به دام‌گذاری برای به دست گرفتن کنترل وزیران کابینه می‌کند و می‌گوید: «اشرف غنی می‌خواهد وزیران آینده کارهای‌شان را به خواست او انجام دهند».
اظهارات رییس حکومت وحدت ملی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این برخی نماینده‌گان مجلس نیز برخی دیگر اعضای این مجلس را به معامله‌گری با نامزد وزیران جدید کابینه متهم کرده اند.
به گفتۀ شماری از اعضای مجلس، برخی از نماینده‌گان با نامزد وزیرانِ پیشنهادی حکومت معامله کرده اند تا در بدل پول، کرسی و یا امتیازهای دیگر، به آنان رأی اعتماد دهند.
هم‌چنان گفته می‌شود که برخی از نماینده‌گان مجلس برای نامزد وزیران جدید پیشنهادی کابینه ضیافت‌های بزرگ شام‌گاهی در هوتل‌های مجلل کابل برگزار کرده اند.
این در حالی است که قرار است هشت نامزد وزیر جدید کابینه در جریان همین هفته جهت کسب رأی اعتماد رسماً به مجلس نماینده‌گان معرفی شوند.
نگرانی از راهبرد امریکا
در عین حال، رییس مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز مجلس در پیوند به راهبردِ تازۀ امریکا برای افغانستان اظهار نگرانی کرد.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلی نماینده‌گان می‌گوید: «در شماری از ولایت‌های افغانستان پیوسته جنگ جریان دارد و از مردم قربانی می‌گیرد. دیده می‌وشود که راهبرد جدید امریکا تغییری در این زمینه به میان نیاورده است».
آقای ابراهیمی می‌گوید: با اعلام راهبرد جدید امریکا، مردم افغانستان تصور می‌کردند که شاید شاهد یک وضعیت بهتر در میدان‌های نبرد با تروریسم بین‌المللی داشته باشند، اما بازهم ما یک سلسله نگرانی‌های جدی را از طرف دشمن داریم که واقعاً قابل بازپرس و دقت از طرف نماینده‌گان است.
او خاطرنشان ساخت که سران نهادهای امنیتی را به مجلس دعوت خواهند کرد تا به پرسش‌های نماینده‌گان پاسخ ارایه کنند.
این در حالی‌ست که طالبان یک شب پیش توانستند بار دیگر درۀ میرزااولنگِ ولایت سرپل را از نیروهای امنیتی تصرف کنند. چندی پیش جنگ‌جویان مربوط به گروه داعش و طالبان مشترکاً در این دره دست به قتل عام مردم زده و ده‌ها تن به شمول زنان و کودکان را پس از کشتار، در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند.
کرزی و هم‌گرایی با طالبان
شماری از اعضای مجلس دیروز به اظهارات حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز واکنش نشان دادند و گفتند که گفته‌های آقای کرزی در تضاد با منافع ملی افغانستان است.
ظهیر سعادت، نمایندۀ مردمِ پنجشیر در مجلس در این رابطه گفت: حکومت وحدت ملی دشمنان را دشمن خطاب می‌کند و هم‌زمان دروازۀ صلح را باز گذاشته و پالیسی‌اش روشن است.
او با اشاره به گفته‌های رییس‌جمهور پیشین اظهار داشت: «کسانی که می‌خواهند به بهانه‌های مختلف هم‌گرایی و هم‌نوایی‌شان را با طالبان نشان دهند، در سیاست سیزده سال گذشتۀشان برنامه‌های طالبان را موبه‌مو تطبیق کردند و به طالبانی که در مغاره‌ها زنده‌گی می‌کردند، مشروعیت بخشیدند».
در همین رابطه، غلام حسین ناصری، عضو دیگر مجلس آقای کرزی را مخاطب قرار داده بیان داشت: هرکسی که به عنوان رییس‌جمهور به قدرت می‌رسد و بعد از آن دورۀ کاری‌اش تمام می‌شود، مصروف کارهای دیگر می‌شود و اگر در مسایل سیاسی هم مداخله کند، به منافع ملی کشور پابند است.
آقای ناصری افزود: «گفته‌های چند روز پیش آقای کرزی، خلاف تمام مصالح ملی افغانستان است. تمام زیرساخت‌های فساد، بی‌بندوباری، آدم‌کشی و قتل، مواد مخدر و به یغما رفتن خزانۀ، ملی در چارچوب ساختار حکومتی که این آدم در راسش بود، صورت گرفته است».
گفتنی است که هفتۀ گذشته حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور در یک نشست خبری گفت که طالبان دست به اعمال دهشت‌افگنی می‌زنند، اما تروریست نیستند، بلکه مردم افغانستان هستند و او به این گروه نامۀ نوشته تا به مذاکرات صلح رو بیاورند.
این اظهارات کرزی در حالی مطرح شد که به باور آگاهان، حکومت وحدت ملی موقف متفاوت‌تری دارد. چندی پیش رییس حکومت وحدت ملی اعلام کرد که طالبان مانند فساد، دشمن مردم افغانستان هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.