محمد یوسف‌ کارگر، معاون فنی فدراسیون فوتبال: دور ماندنم از تیم ملی سبب از هم‌پاشی تیم شد

گزارشگر:گفت‌وگو کننده: ابوبکر صدیق/ سه شنبه 25 میزان 1396 - ۲۴ میزان ۱۳۹۶

اشاره: کمتر از یک قرن از عمر فوتبال افغانستان می‌گذرد. در این جریان فوتبال افغانستان فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و عضویت فدراسیون بین‌المللی فوتبال ( فیفا) و آسیا (fc) را نیز به دست آورده است. اما شانزده سال اخیر در پهلوی سایر گزینه‌ها زمینه برای رشد فوتبال نیز فراهم بوده و تیم ملی فوتبال کشور دست‌‌آوردهای چشم‌گیری داشته است. این تیم در سال ۲۰۱۳ توانست در«چلنج کپ» کشورهای جنوب آسیا قهرمانی را از آن خود کند. روزنامۀ ماندگار در مورد چالش‌های موجود در فدراسیون فوتبال، برگزار نشدن انتخابات در این نهاد و دست‌آوردهای یک‌و نیم دهه اخیر فوتبال کشور، گفت‌وگوی مختصری را با محمد یوسف کارگر معاون فنی فدراسیون فوتبال کشور انجام داده‌ که اینک می‌خوانید.

۹۰ سال از فوتبال افغانستان می‌گذرد. mandegar-3در این جریان فوتبال با چه فرود و فراز‌هایی روبرو بوده و به نظر شما در یک‌ونیم دهه اخیر فوتبال کشور چقدر رشد کرده است؟
فدراسیون فوتبال افغانستان یکی از نهادهای پیشتاز در عرصۀ معرفی کردن فوتبال کشور به نهادهای بین‌المللی فوتبال بوده است. این نهاد توانسته عضویت کنفدراسیون بین‌المللی فوتبال جهان (فیفا) و کنفدریشن فوتبال آسیا(FC) را به‌دست آورد. هرچند کمتر از چهل سال عضویت فدراسیون فوتبال افغانستان در کنفدراسیون فوتبال جهان (فیفا) نظر به چالش‌ها به حالت تعلیق قرار داشت؛ اما پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ فدراسیون فوتبال کشور توانست عضویت خود را در کنفدراسیون بین‌المللی ( فیفا) دوباره به دست آورد. درحالی که دوباره روی کار آمدن عضویت فیفا برای افغانستان دشواری‌ها و چالش‌های قابل ملاحظه‌یی را به ‌همرا داشت. اما ۱۶ سال اخیر درتاریخ کشور برای رشد و ترقی فوتبال افغانستان بی‌نظیر بوده و فدراسیون فوتبال کشور توانست تیم‌های فوتبال را در رده‌های مختلف سنی ایجاد کند و تیم ملی کشور به قهرمانی در مسابقات جنوب آسیا نایل آمد.
در کمتر از شانزده‌ سال گذشته فوتبال افغانستان مسلکی شده است. تیم ملی فوتبال بانوان، تیم‌های جوانان و نوجوانان و تیم ملی فوتبال کشور ایجاد شد. هم‌چنان، فدراسیون فوتبال توانسته انکشاف در نهادهای فوتبال و معیاری سازی فدراسیون‌های فوتبال در ولایت را در اولویت‌ قرار دهد.
قهرمانی فوتبال افغانستان در سال ۲۰۱۳ – «چلنج کپ»‌ کشورهای جنوب آسیا در تاریخ افغانستان بی‌نظیر بود و چنین پیروزی در جریان ۹۰ سال که افغانستان عضویت فیفا را داشت، به دست‌ نیاورده بود. این دست آورد بزرگ در عرصۀ فوتبال برای افغانستان بود. هم‌چنان، در حال حاضر فدراسیون فوتبال کشور به یک نهاد اکادمیک ( علمی) فوتبال تبدیل شده است و کدرهای فوتبال را آموزش و تولید می‌کند. اکنون بیشتر مربیان تیم‌های فوتبال در داخل کشور به سطح لسانس فوتبال را آموزش دیده‌اند. در حالی که “پیش از سال ۲۰۱۳ هیچ مربی فوتبال به سطح لسانس در افغانستان وجود نداشت”. فدراسیون فوتبال افغانستان در حال حاضر در عرصه‌های فوتبال و فوتسال اعم از بانوان و پسران به شکل علمی بازی کن آموزش می‌دهد.
اکنون فوتبال افغانستان در میان کشورهای منطقه از چه جایگاهی برخوردار است؟
از سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ فوتبال افغانستان در ردۀ ۱۹۰ در فیفا قرار داشت، اما پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال در «چلنج کپ» کشورهای جنوب آسیا (هند)، تیم ملی کشور در جنوب آسیا ردۀ اول، در کشورهای آسیایی ردۀ هشتم و کنفدراسیون بین‌المللی فوتبال که بیش از ۲۰۰ کشور در آن عضویت دارند، در ردۀ ۱۳۹ قرار گرفت. اما پس از آن‌که افراد مشکوک مرا مورد حمله قرار دادند و مدتی از این تیم دور ماندم، چالش‌های عجیب و غریبی در تیم ملی به وجود آمد و سبب از هم پاشی این تیم شد.
در حال حاضر، چقدر امکانات برای آموزش مسلکی بازیکنان در فدراسیون فوتبال افغانستان وجود دارد؟
یکی اولویت‌های فدراسیون فوتبال کشور بالابردن سطح آموزش مربی‌های فوتبال است، بلند رفتن سطح آگاهی مربی‌ها در مرکز و ولایت‌ها سبب تغییرات در کیفت بازیکنان می‌شود. خوشبختانه در جریان ۴- ۵ سال اخیر تغییرات چشم‌گیری در عرصه‌های ظرفیت سازی مربی‌ها و کلپ‌های فوتبال صورت گرفته است. تیم‌های «لیگ ‌برتر» گروپ‌های “الف و ب” در تمام ولایت‌های ایجاد شده است. هم‌چنان، لیگ‌ سرتاسری در رده‌های سنی ۱۲، ۱۳ و ۱۴ در تمام ولایت‌ها برگزار می‌شود و چهره‌های برتر از میان این بازی‌کنان به تیم ملی انتخاب می‌شوند.
لیک‌برتر افغانستان از طرف کنفدراسیون بین‌المللی فوتبال جهان (فیفا) و «FC» بهترین لیگ شناخته شد و تیم شاهین آسمایی که در سال گذشته قهرمان لیگ‌برتر کشور بود، در لیگ‌ کشورهای آسیایی راه ‌یافت.
با این همه شکایت‌هایی از برگزار نشدن انتخابات در فدراسیون فوتبال افغانستان از طرف روسای فدراسیون فوتبال در ولایت‌ها و برخی از مسوولان در مرکز بلند شده است و قرار بود انتخابات در هفتم حمل سال روان برگزار شود. دلیل این‌که انتخابات به تعویق افتاد، در چی بود؟
برگزاری انتخابات در تمام کشورهایی که عضویت کنفدراسیون فوتبال جهان (فیفا) را دارند، طبق اساس‌نامۀ کشور عضو و اساس‌نامۀ فیفا برگزار می‌شود. فدراسیون فوتبال کشور تاریخ برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را در ماه حمل سال روان اعلام کرده بود، اما نسبت مداخله‌های که از طرف برخی نماینده‌گان مجلس و مسوولان ارشد برخی نهادهای دولتی در جریان ثبت نام نامزدها صورت گرفت، این انتخابات از طرف کنفدراسیون‌های «آسیا و فیفا» به حالت تعلیق در آمد. زمانی‌که تاریخ برگزاری انتخابات از طرف فدراسیون فوتبال کشور اعلام شد و نامزدها برای گرفتن فورمه کاندیداتوری‌ به فدراسیون فوتبال مراجعه ‌کردند، برخی از نماینده‌گان مجلس با افراد مسلح وارد فدراسیون شده به «زور» ورق‌های نامزدها را امضأ کردند و هشدار دادند که انتخابات باید تحت نظر نماینده‌گان مجلس برگزار شود”، اما وارد شدن افراد با اسلحه به فدراسیون و امضأ ورق‌های نامزدان به‌شکل اجباری، خلاف اصول و پرنسیپ فیفا و فدراسیون فوتبال افغانستان است. زمانی فدراسیون فوتبال کشور این جریان را برای مسوولان کنفدراسیون بین‌ا‌لمللی فوتبال( فیفا) در میان گذاشت، مسوولان فیفا برگزاری انتخابات را به تعویق انداختند.
شما در جریان سخنان خود از مداخلۀ مقامات در جریان نامزدی افراد به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال یاد آوری کردید، چه کسانی مداخله می‌کردند و هدف آنان چه بود؟
مداخلۀ افراد نهادهای دولتی و نماینده‌گان مجلس با افراد مسلح‌ در جریان نامزدی و توزیع فورمه برای نامزدان صورت گرفت. مداخله کننده‌گان که بیشتر شان اعضای مجلس نمانیده‌گان بودند، مسوولان توزیع فورمه‌ برای نامزدان را تهدید می‌کردند و هشدار می‌دادند که انتخابات فدراسیون فوتبال باید تحت نظر آن‌ها برگزار شود.
برخی از بازکنان تیم ملی فوتبال کشور مدعی بودند که فساد در فدراسیون فوتبال کشور وجود دارد و به همین علت تیم ملی را ترک گفتند هرچند که دوباره دعوت شدند، اما وجود فساد در این نهاد چقدر می‌تواند بالای انگیزۀ بازکنان فوتبال و مسوولان این نهاد تأثیر منفی بگذارد؟
عدم مدیریت کدرفنی، بی‌ظرفیتی و برخوردهای سلیقه‌یی با بازی‌کنان تیم ملی فوتبال کشور سبب اوج‌گیری اختلافات میان برخی مسوولان و بازیکنان تیم ملی فوتبال شد. این موضوع سبب شد تا شماری از بازکنان باظرفیت، تیم ملی را ترک کنند و تیم ملی از هم بپاشد. هم‌چنان، برخی از کدرهای فنی که بابرخی از بازی‌کنان تیم ملی مشکل شخصی داشتند با توجه به همین مشکلات منافع ملی را در نظر نمی‌گرفتند. این کار سبب شد تا در سال ۲۰۱۵ تیم ملی در جام کشورهای جنوب آسیا شکست بخورد و قهرمانی سال ۲۰۱۳ را حفظ کرده نتواند.
از سویی هم، برخی از چهره‌ها طرف‌دار آمدن بازی‌کنان تیم ملی که در بیرون از کشور زنده‌گی می‌کردند به این تیم نبودند و نسبت به برخی ادعاها‌ بی‌بنیاد شماری بازی کنان با ظرفیت از ترکیب تیم ملی حذف شده بودند، اما نسبت تلاش‌های که اخیراَ مربی جدید تیم ملی فوتبال کشور انجام داده است، این بازی‌کنان دوباره وارد ترکیب تیم ملی شده‌اند.
بازی‌کنان تیم ملی افغانستان ظرفیت‌ و انگیزۀ بسیار بالا دارند و کشورهای که چند سال پیش بیش از ده گول افغانستان را زده بود، در سال‌های پسین از طرف این تیم شکست خوردند. حس وطن دوستی بازکنان سبب می‌شود تا در مسابقات فوتبال بازی‌کنان ما تلاش‌ همه جانبه را برای به‌دست آوردن پیروزی انجام دهند. ما برای آموزش مسلکی بازی‌کنان و به‌سازی تیم ملی کشور تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم و اکنون تیم ملی فوتبال افغانستان در فیفا در ردۀ ۱۶۷ قرار دارد.
در حال حاضر هیأتی که از طرف فدراسیون بین‌المللی فوتبال ( فیفا) برای بررسی مشکلات در فدراسیون فوتبال کشور آمده‌اند، این هیأت چقدر می‌توانند به رفع چالش‌های موجود و برگزاری انتخابات در فدراسیون فوتبال تأثیر مثبت داشته‌باشد؟
هیأت برای بررسی برگزار نشدن انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال افغانستان آمده‌اند و بررسی‌ها در مورد جریان دارد با نامزدهای پُست ریاست فدراسیون فوتبال و تمام اعضای فدراسیون فوتبال کشور دیدار‌های داشته‌اند، پس از بررسی‌ها این هیأت نتیجۀ کار خود را به فیفا گزارش می‌دهند و پس از آن زمان برگزاری انتخاب اعلام خواهد شد. دیدار این هیأت بدون شک که بالای فساد زدایی در نهادهای فدراسیون فوتبال و هم‌چنان، برای برگزاری انتخابات شفاف و بی‌طرف تأثیر مثبت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.