سناتورها: نباید منطقه در پروسۀ صلح نادیده گرفته شود

گزارشگر:چهار شنبه 26 میزان 1396 - ۲۵ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3سناتورها در مجلس سنا از توافقات احتمالی در پشت پرده نشست عمان ابراز نگرانی کرده و تاکید دارند که این موضوع باید به مردم افغانستان روشن شود.
نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین روی مساله صلح افغانستان، روز گذشته در پشت درهای بسته در عمان بر گزار شد.
هیچ گزارشی از جزئیات این نشست منتشر نشد و این مساله برخی نگرانی‌ها را به وجود آورده است.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا که در نشست امروز سه شنبه (۲۵ میزان) این مجلس صحبت می‌کرد گفت: «نشست مسقط پشت پرده برگزار شد و ما در مورد آن ملاحظه داریم».
زلمی زابلی یک عضو دیگر سنا هم گفت: «مردم افغانستان باید بدانند که در پشت پرده نشست عمان چه گذشته است و پاکستان چه تعهداتی را انجام داده است؛ آیا امریکا بازهم افغانستان را فراموش می‌کند».
آقای زابلی گفت که حکومت شورای ملی را «مثل شهرداری» فکر کرده و در جریان موضوعات صلح کشور قرار نمی‌دهد.
گل‌محمد رسولی دیگر عضو سنا هم تاکید کرد که حکومت باید توافقات صلح نشست عمان را به مردم افغانستان روشن سازد.
سرانجام مجلس سنا تصمیم گرفت تا مسوولان وزارت خارجه را در مورد نشست مسقط و سایر موارد مربوط به این وزارت در یکی از نشست‌های آینده این مجلس فرا بخواند تا جزئیات لازم را با سناتورها شریک سازند.
از سوی دیگر، برخی سناتورها می‌گویند که نشست‌های چهار جانبه در مورد صلح افغانستان حساسیت بر انگیز است و باید کشورهای ایران و روسیه نیز در این نشست‌ها سهیم شوند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت: «ایران و روسیه از منافع درازمدت خود در افغانستان نگرانی دارند؛ این دو کشور در منطقه اثر گذار است و باید مسایل افغانستان با تفاهم با آنان حل گردد».
آقای ایزدیار تاکید ورزید که افغانستان باید در راستای منافع خود در منطقه و جهان گام بردارد تا راه نجات افغانستان دریافت گردد.
گل محمد رسولی نیز گفت: «روسیه و ایران از تهدید منافع خود در افغانستان هراس دارند و باید در نشست‌های چهار جانبه به شش جانبه ارتقا پیدا کند».
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا می‌گوید که دولت افغانستان باید درست فکر کرده و تصمیم بگیرد که روسیه و ایران را نیز در نشست‌های چهارجانبه صلح افغانستان سهیم می‌کند یا نه به صورت جداگانه روی مسایل افغانستان با این کشورها گفتگو می‌کند.
مسلم‌یار نیز گفت، روسیه و ایران در مسایل افغانستان دخیل است و باید با این دو کشور تفاهم شود.
در بیشتر از یک سال گذشته گزارش‌‎های از تماس روسیه با طالبان افغان به نشر رسیده و اخیراً گزارشی وجود دارد که روسیه از طریق فروش تانکرهای نفت در افغانستان ماهانه ۲٫۵ میلیون دالر به طالبان کمک می‌کند تا در برابر نیروهای ناتو در افغانستان بجنگند.
هرچند این گزارش از سوی وزارت دفاع افغانستان و گروه طالبان رد شد؛ اما نگرانی‌ها را از دخالت روسیه در افغانستان بیشتر کرده است.
شماری از سناتورها نیز در نشست امروز مجلس به این مساله اشاره کرده و از نهاد‌های امنیتی کشور توضیح خواستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.