شهروندان در واکنش به حمله‌های اخیر در کشور: حکومت ارادۀ سرکوب طالبان را ندارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 29 میزان 1396 - ۲۸ میزان ۱۳۹۶

هفتۀ گذشته شماری از ولایت افغانستان شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و گروه‌ها طالبان بود. از این میان، گروهی از مهاجمان مسلحِ طالبان وارد فرماندهی پولیس ولایت پکتیا شدند و فرمانده پولیس این ولایت و ده‌ها تن از نیروهای امنیتی این فرماندهی را به شهادت رساندند.
mandegar-3هم‌چنان درگیری‌های شدیدی میان گروه‌های طالبان و نیروهای امنیتی در ولایت‌های غزنی و قندهار صورت گرفت. حملات اخیر گروه‌ها طالبان در هفتۀ گذشته، جان بیش از صد تن از شهروندان افغانستان را گرفت.
پس از این حملات، شماری از شهروندان، آگاهان سیاسی و سیاست‌مداران در شبکه‌های اجتماعی از حکومت و ضعفِ نهادهای امنیتی به شدت انتقاد کردند. آنان به این باور اند که حکومت اراده‌یی برای سرکوب طالبان ندارد.
عبدالحی خراسانی، از آگاهان سیاسی کشور در برگۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: اگر سرقومندان اعلی ارگ کابل هنوز به سوگند قانون اساسی وفادار باشد، باید محاکمۀ نظامیِ سریعِ تمام عناصر زندانی تروریست وابسته به طالبان و داعش و اعدام علنی همۀ کسانی که در ترور و انتحار و انفجار دست داشته اند، به شمول باند ‌جنایت‌کار حقانی را برگزار کند.
آقای خراسانی افزوده است: «قطع کامل امتیازات‌ پدر معنوی طالبان، حامد کرزی و بازداشت عناصری مانند سید اسحق گیلانی؛ انحلال خاکریز طالبان، نهاد فاسد و فاقد قانونی شورای نام‌نهاد صلح و انتقال مسوولیت آن به کمیتۀ مشترک (وزارت امور خارجه، وزارت داخله و شورای امنیت ملی) کشور و تصفیه ارتش، امنیت ملی و پولیس از عناصر وابسته به حامد کرزی و سایر عناصر مشکوک، وظیفۀ دیگر سران حکومت وحدت ملی می‌تواند باشد، اگر اراده‌یی برای سرکوب طالبان دارند».
همزمان با این، محمد ناطقی، از آگاهان سیاسی و رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: طالبان با قبول مسوولیتِ حملات خون‌بار در پکتیا و قندهار، فاجعه خلق کرده اند. آنان با دزدیدن موترهای «هام وی» و جاسازی مواد انفجاری از نوع بسیار پیشرفته و مرگ‌بار در آن، عملیات انتحاری انجام می‌دهند. البته نوع عملیات تهاجمی برای گرفتن مراکز ولایات را به خاطر ترس از بمباران هوایی از دست داده و حالا این شیوه را با استفاده از «ضعف نیروهای امنیتی» در پیش گرفته اند؛ درست کاری که در سال‌های گذشته ابومصعب زرقاوی و ابوبکر البغدادی در عراق انجام می‌دادند.
آقای ناطقی افزود است: «در افغانستان ما به دلیل حضور همسایۀ بد و ضعف مدیریتی حکومت، کماکان گرفتار مانده‌ایم و هر روز شاهد قتل فرزندان‌مان هستیم. حکومت ما به شدت ملامت و مقصر است و مقصرتر از آن، رییس‌جمهور پیشین که در اوج تبهکاری از جنایت‌کاران حمایت می‌کند؛ این‌گونه تقصیرها عمر جنایت و فاجعه را در افغانستان طولانی می‌کند».
در عین حال، علی شریعتی، یکی از شهروندان کابل به این باور است که سازمان‌های جاسوسی کشور فلج اند و نیز دچار پوسیده‌گی شده اند.
آقای شریغتی می‌نویسد که از دید امنیتی، اوضاع جاری به سختی قابل مدیریت است و کلان‌ترین دلیلِ آشوب جاری در کشور، نبود تعریف بنیادین و واقعی از دشمن است.
به گفتۀ این شهروندِ کابل: «به این خاطر حکومت نیاز دارد تا استراتیژی خود را در قبال دشمن تغیر بدهد و شورایی عالی صلح را لغو کند. برای اظهار ارادۀ مبارزه با دشمن، نیاز است تا همۀ تروریستان از زندان‌ها کشیده شوند و در یک محاکمۀ اختصاصی آنانی که حسب قانون در جرایم سازمان‌یافته تروریستی دست داشته اند و منجر به قتل مردم شده اند، محاکمه گردیده و اعدام شوند. این اقدام سبب می‌شود تا ارادۀ جدی مبارزه با دشمن شکل بگیرد و تروریستان راه جز فرار و تسلیمی نداشته باشند».
علی شریعتی هم‌چنان نوشته است که چون حکومت این کار را نمی‌کند، از قرایین زنجیریی بر می‌آید که حکومت خود زمینۀ حضور گستردۀ تروریستان را در کشور مساعد می‌سازد تا طالبان با یک موقف کلان وارد معاملۀ سیاسی شوند و در حکومت سهم پیدا کنند. حکومت دارد اوضاع سیاسی و اجتماعی را طوری مدیریت می‌کند تا یک اقناع همه‌گانی در میان مردم شکل بگیرد و همه قبول کنند که ما انتخاب جز تسلیمی به دشمن نداریم و باید آنان را بپذریم.
در حین حال، کمال‌الدین حامد، یکی از عالمان دینی خطاب به نیروهای امنیتی می‌نویسد که شهادت و مجروح شدن آنان، معادلِ زخم خوردن تمام ملت افغانستان است و مردم در کنار آنان است.
او در صفحۀ فیسبوکش خطاب به سربازن کشور نگاشته است: «مطمین باشید خدا و این ملت را در کنارتان دارید و نگزارید که تمام هست و بود این ملت قربانی خواسته‌ها و امیال شوم مزدوران و قاتلان ملت‌تان گردد. دستگاه دولتی بی‌کاره‌تر از آن است که فرزندان چون شما را سوق و اداره کند، اما شما در صف نخست نبرد ایستاده اید که در کنار مردم‌تان این تجاوز را پاسخ می‌دهید. نفرین به کسانی که اهلیت رهبری چون شما فرزندان دلیر و جان‌فدا را ندارند، ولی با چنگ و دندان به چوکی‌های رهبری شما چسپیده اند».
گفتنی است که حملات گستردۀ طالبان در حالی صورت می‌گیرد که هفتۀ گذشته، ششمین دور نشست چهارجانبۀ صلح میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا پس از دو سال وقفه، در مسقط، پایتخت کشور عمان برگزار شد. کشورهای اشتراک کننده در آن نشست بالای چگونه‌گی از سرگیری گفتگوهای صلح، مبارزه با هراس‌افگنی و از بین بردن لانه‌های هراس‌افگنان در خاک پاکستان، رأی‌زنی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.