باشنده‌گان ولایت پروان: اجـازۀ فـروش «موزیـم جهـاد» را نمی‌دهیـم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۱ سرطان ۱۳۹۸

قهرمان ملی کشور تجهیزات پشتۀ سرخ جبل‌السراج را به‌نام «موزیم جهاد» نام‌گذاری کرده‌است، اما حکومت پروان در تبانی با یک شرکت خصوصی در پی فروش این تجهیزات نظامی تخریب شدۀ باقی مانده از زمان جهاد است.
شماری از باشنده‌گان ولایت پروان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با تأکید براین مطلب می‌گویند، رییس حکومت وحدت ملی فرمان فروش تجهیزات نظامی تخریب شده را داده، اما برخی‌ها با استفاده از این فرمان در صدد فروش تجهیزات تخریب شده دوران جهاد که در پشتۀ سرخ mandegarولسوالی جبل‌السراج قرار دارد، هستند.
این باشنده‌گان ولایت پروان تأکید دارند که تجهیزات تخریب شدۀ باقی مانده از دوران جهاد، موزیم جهاد و مقاوت افغانستان است و اجازه فروش آن را به هیچ کس نمی‌دهیم.
باشنده‌گان ولایت پروان فروش تجهیزات نظامی تخریب شده باقی مانده از دوران جهاد را توهین به جهاد و مجاهدین افغانستان عنوان می‌کنند، اما مقامات ولایت پروان این تجهزات باقی را آهن پاره خطاب کرده و به فروش آن تأکید دارند.
شماری از فرمانده‌هان جهادی و باشنده‌گان ولایت پروان به حکومت هشدار می‌دهند که حتا اگر به قیمت جان‌شان هم تمام شود، اجازۀ فروش تجهیزات نظامی باقی مانده از دوران جهاد را به هیچ‌کس نمی‌دهند.
جنرال جمیل یکی از اعضای تظاهرکننده‌گان در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید، در دوران حکومت نجیب، زمانی ‌که وسایل و تجهیزات نظامی تخریب شده و از کار می‌افتاد، آن را به پشتۀ سرخ انتقال می‌دادند.
او گفت، در زمان حکومت استاد برهان‌الدین ربانی، قهرمان ملی کشور شهید مسعود، این منطقه را به‌نام موزیم جهاد نام‌گذاری کردند و قرار بود که طی مراحل قانونی شود.
جنرال جمیل افزود، استاد ربانی و استاد سیاف در زمان حکومت پس از طالبان تهداب این موزیم را گذاشتند، اما متاسفانه بعدها به فراموشی سپرده شد.
او همچنان گفت، اکنون که آقای غنی فرمان فروش آهن‌های باقی مانده از تجهیزات و وسایل نظامی را داده‌است، برخی‌ها با استفاده از این فرمان در صدد فروش تجهیزات نظامی این موزیم تاریخی هستند.
او تأکید کرد که حکومت پروان در تبانی با یک شرکت خصوصی تلاش دارند که این تجهیزات را انتقال بدهند، اما ما این اجازه را به هیچ کس نخواهیم داد، زیرا قهرمان ملی تجهزات پشتۀ سرخ را به نام موزیم جهاد و مقاومت نام‌گذاری کرده و استاد ربانی شهید آن را تهداب‌گذاری کرده است.
بااین حال، شورای اجتماعی جهاد و مقاومت ولایت پروان و شماری از باشنده‌گان این ولایت هشدار می‌دهند که به هیچ کس اجازه فروش و انتقال تجهیزات نظامی تخریب شده از دوران جهاد را نمی‌دهند.
نوراحمد سکندری رییس شورای اجتماعی جهاد و مقاومت ولایت پروان می‌گوید، رییس حکومت وحدت ملی دو سال پیش فرمان فروش تجهیزات نظامی تخریب شده را داده بود، اما اکنون برخی‌ها می‌خواهند با استفاده از این فرمان تجهیزات تخریب شده از دوران جهاد را که در پشتۀ سرخ ولسوالی جبل‌السراج قرار دارد را به فروش رسانیدند.
به گفتۀ رییس شورای اجتماعی جهاد و مقاومت ولایت پروان، قرار است یک تُن این تجهیزات نظامی که ارزش تاریخی برای مردم افغانستان دارد را به ده هزار افغانی به فروش برسانند.
آقای سکندری، فروش این تجهیزات نظامی تخریب شده را توهین به جهاد و مجاهدین افغانستان عنوان می‌کند، اما مقامات ولایت پروان این تجهزات باقی مانده از دوران جهاد را آهن پاره خطاب کرده و به فروش آن تاکید دارند.
افضل‌الدین عیار والی ولایت پروان از آماده‌گی برای ساختِ «موزیم جهاد و مقاومت» در این ولایت خبر می‌دهد و می‌گوید که با شرکت‌های ترکی صحبت شده تا در ساخت این موزیم با آنان همکاری کنند.
آقای عیار می‌افزاید که قرار است در این موزیم بخشی از وسایل و تانک‌های باقی مانده از جهاد دوباره سازی شده و به نمایش گذاشته شود.
او که در نشستی در پروان صحبت می‌کرد از تجهیزات باقی در پشتۀ سرخ جبل‌السراج همچون «وسایل تلپت{بیکاره}» یاد کرده و می‌گوید که از این وسایل استفاده‌یی صورت نمی‌گرفت و حالا یک شرکت خصوصی داخلی با ذوب آن در ساخت سیخ گول استفاده می‌کند که این کار باعث افتخار افغانستان خواهد بود.
اما شورای اجتماعی جهاد و مقاومت پروان این سخنان را دیدگاه شخصی آقای سکندری عنوان کرده و تأکید دارند که اجازه فروش این تجهیزات را به حکومت و هیچ کس نمی‌دهند.
بااین حال، حشمت رادفر یکی از باشنده‌گان ولایت پروان در صفحۀ فیس‌بوک‌اش نگاشته است، در هنگامی آماده‌گی‌ها برای برگزاری جشن صدمین سال استقلال کشور، مردم ولایت پروان از فروش تانک‌ها و وسایط زرهی از کار افتادۀ به‌جا مانده از دو دورۀ جان‌کنی و پیکار خونین و بی‌امان برای پاسداری از استقلال و موجودیت این کشور در نقشه سیاسی جهان در چهار دهۀ پسین، در پشتۀ سرخ جبل‌سراج جلوگیری کرده‌اند.
آقای رادفر در ادامۀ یادداشت خود نوشته است: از آن‌جایی که جناب والی پروان جلوگیری از انتقال «آین‌های کهنه» را تلاش استخبارات بیگانه برای بدنام سازی ادارۀ محلی پروان عنوان کرده‌اند، تبین اهمیت این آهن پاره‌ها برای تیکه‌داران داعیه جهاد و مقاومت در شمالی دشوار است و اشرافیت با عظمت جهادی، آنان را از پرداختن به مسایل این چنینی برحذر می‌دارد. (البته اگر سهم‌گیری در قرار داد فروش این آهن پاره‌ها یا تقسیم زمینی که این تانک‌های کهنه منگیر کرده‌اند، مطرح باشد. حتماً و قطعاً در خط مقدم حضور خواهند داشت).
با این‌حال خوب است یاد دهانی شود که از سال ۱۳۸۳ خورشیدی (که سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ وقت افغانستان کار ساخت موزیمی به‌نام جهاد و مقاومت مردم افغانستان را در همین محل افتتاح کرد) تا امروز مردم این ولایت صبورانه منتظر تکمیل کار این پروژه بوده‌اند که اکنون گفته می‌شود، وزارت دفاع دست به‌کار شده تا هم مردم و هم ادارۀ محلی پروان را از شر این تانک‌های کهنه خلاص کند و همه آن‌را به‌جای فرستادن به پاکستان، به نرخ کاه ماش به «خان استیل» بفروشد که ذوب شوند و در عصری که افغانستان چهارراه اقتصاد منطقه شده‌است، سیخ و گادر آن برای ساخت بلند منزل‌ها و شهرک‌های بزرگان و بزرگ‌زاده‌گان «حوزۀ جهاد و مقاومت» به کار گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.