بیش از صـدکشته در حمله‌های روز جمعه و شنبه داعش و طالب در کابل و غور

گزارشگر:یک شنبه 30 میزان 1396 - ۲۹ میزان ۱۳۹۶

موفقیت حملات طالبان و داعشیان در کشور، به دلیل ضعف و ناتوانی مسوولان در رأس و اندام نهادهای امنیتی است و نیز کارشناسان ناتوانی و عدم درک آقای غنی را به عنوان سرقوماندان اعلای قوای ملسح در مسایل نظامی از دیگر دلایل ضعف نهادهای امنیتی می‌دانند.
mandegar-3حملات طالبان در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و در بیست‌وچهار ساعت اخیر چندین حمله موفقانه را در کابل و دیگرولایت‌های کشور انجام داده‌اند که به شدت از ضعف و ناتوانی و بی‌مدیریتی در نهادهای امنیتی کشور حکایت می‌کند.
آخرین حمله در کابل، عصر روز گذشته بود که در آن نزدیک به بیست نفر از افسران ارتش کشته شدند.
وزارت دفاع علام کرده که حمله انتحاری در ورودی دانشگاه نظامی مارشال فهیم در غرب کابل، ۱۵ افسر ارتش ملی افغانستان را کشته و ۴ نظامی دیگر را زخمی کرده است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که این افراد برای آموزش بیشتر به این دانشگاه مراجعه کرده بودند.
به گفته آقای وزیری، این حمله حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در جاده عمومی پیشروی دیدبانی نیروهای پشین ۹۹ بر یک موتر فلانکوچ که افسران در حال آموزش ارتش ملی را انتقال می‌داد، صورت گرفت.
هیچ گروهی تاکنون مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما در گذشته گروه طالبان مسئولیت حملات به نظامیان افغانستان را پذیرفته است. طالبان در گذشته نیز موترحامل افسران ارتش را در کابل هدف قرار داده است اما تدابیر احتیاطی هنوز هم از جانب این نیروها به خاطر حفظ جان افسران در حال آموزش گرفته نشده است.
پیش از این حمله داعش با حمله به یک مسجد در کابل نزدیک به شصت تن را کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد. حمله انتحاری روز جمعه، در مسجد امام زمان، در منطقه دشت برچی کابل جان ۵۶ نفر را گرفت و دست‌کم ۵۵ نفر دیگر در این حمله زخمی شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله دیروز را به عهده گرفته است.
به گفته وزارت داخله تعداد کشته‌شده‌گان حمله به مسجد امام زمان در منطقه دشت برچی کابل به ۵۶ نفر رسیده است. گروه داعش مدعی شده که یک حمله کننده انتحاری در ابتدا اقدام به تیراندازی به نمازگزاران کرده و بعد جلیقه انفجاری همراه خود را منفجر کرده است.
هم چنان دوساعت قبل از حمله به مسجد امام زمان، یک حمله انتحاری در ولایت غور در یک مسجد صورت گرفت و بیست تن به شمول شماری از فرماندهان جهادی را حین ادای نماز شهید ساخت.
به گفتۀ سخنگوی والی غور، فضل احمد خان، یکی از فرمانده‌های حزب جمعیت که از دولت حمایت می‌کرد، هدف این حمله بوده است. هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است؛ اما منابع محلی می‌گویند که این کار طالبان است؛ زیرا طالبان در این ولایت فعال شده اند؛ اگرچه گزارش‌هایی از فعالیت داعشیان هم در این ولایت وجود دارد.

چرا حملات طالبان و داعشیان افزایش یافته است؟
برخی از کارشناسان می‌گویند که موفقیت حملات طالبان و داعشیان در کشور، به دلیل ضعف و ناتوانی مسوولان در رأس و اندام نهادهای امنیتی است و نیز کارشناسان ناتوانی و عدم درک آقای غنی را به عنوان سرقوماندان اعلای قوای ملسح در مسایل نظامی از دیگر دلایل ضعف نهادهای امنیتی می‌دانند.

واکنش‌ها به اعلامیه ریاست جمهوری
ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به حمله‌های اخیر گفته است که هدف قراردادن مردم در اماکن مقدس و در هر جای دیگر، «جنایت ضد بشری و مغایر با تمام ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری محسوب می‌شود و عاملین ‌چنین جنایات، مستحق نابودی‌اند.» در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده که «گروه‌های تروریستی هرگز به اهداف شوم خود جهت تفرقه‌افکنی موفق نمی‌شوند و بزودی از میدان نامشروع مبارزه، توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سرکوب و نابود خواهند شد.»
اما اعلامیه ریاست جمهوری با واکنش‌های تندی در فضای مجازی مواجه شده است. مردم شدید ترین انتقادها را از آقای غنی و تیم امنیتی او داشته اند. همزمان با این برخی از اعضای مجلس ارگ را در تبانی با داعشیان متهم کرده اند.

انتقاد از علما
همچنان کاربران در شبکه‌های اجتماعی علمای دینی را متهم به غفلت از وظایف شان کرده اند. به باور منتقدان این علمای دینی وظایف شان را در برابر اقدامات طالبان و داعشیان انجام نمی‌دهند. اما در عوض برخی از آنان در خطبه‌های نماز جمعه به جای این مسایل مهم، به دریشی و پتلون پوشیدن جوانان و سر لچ پسران پرداخته آن را حرام قلمداد می‌کنند.
کمیسیون حقیق بشر
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته که «هدف قراردادن اماکن مقدس (مساجد) افراد غیرنظامی عمل شنیع غیرانسانی، غیرقانونی و غیرشرعی بوده که در مغایرت صریح با احکام دین مقدس اسلام، قوانین ملی و قواعد بشردوستانه بین‌المللی قرار دارد.»

.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.