ترکمنستان: قرارداد فروش دایمی گاز به افغانستان به زودی امضا می‌شود

گزارشگر:26 اسد 1393 - ۲۵ اسد ۱۳۹۳

وزارت امور خارجه ترکمنستان که به زودی قرارداد فروش دایمی گاز به افغانستان را امضا می‌کند.
دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان در گزارشی ضمن تأیید توافقات نهایی خریداری گاز مورد نیاز افغانستان از ترکمنستان اعلام کرد: در جریان سفر هیأت اقتصادی افغانستان به سرپرستی محمد شاکر کارگر وزیر تجارت و صنایع این کشور و طرف ترکمنی، مسایلی در ارتباط با روند فعلی و دورنمای روابط دوجانبه در عرصه اقتصادی، حمل و نقل، ارتباطات و نیز سوخت و انرژی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.mnandegar-3
در این گزارش تصریح شده است: در این دیدار، هیأت اعزامی دولت افغانستان، از کمک‌های مستمر دولت ترکمنستان در زمینه بازسازی و احیا افغانستان قدردانی کرده و خواستار مشارکت ترکمنستان در طرح‌های انتقال انرژی و ایجاد صلح و ثبات در این کشور شد.
در همین رابطه مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کردند: کابل به زودی با ترکمنستان یک قرار داد دایمی خرید گاز (گاز مایع) را امضاء خواهد کرد.
در همین حال، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت: بر اساس این قرار داد، کشور ترکمنستان مکلف خواهد بود تا در هر فصلی که افغانستان نیاز داشته باشد به این کشور گاز بفروشد.
وی اعلام کرد: این قرارداد به منظور جلوگیری از سوء استفاده در بازار گاز امضاء می‌شود.
قوقندی ادامه داد: تصمیم بر این است تا قرارداد خرید ۳۴ هزار تن مواد نفتی، شامل ۱۰ هزار تن سوخت دیزل، ۱۰ هزار تن نفت و ۱۴ تن گاز مایع دیگر نیز در سفر وزیر تجارت افغانستان به ترکمنستان امضا شود.
وی افزود: نخستین محموله ۴ هزار تنی گاز مایع که پیش از این از ترکمنستان خریداری شده بود به کابل رسیده‌ است.
ترکمنستان یکی از تأمین‌کننده‌گان اصلی سوخت به ویژه فراورده‌های نفتی، پتروشیمی و گاز مایع مورد نیاز افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.