هند: طالبان را یک‌بار تجربه کردیم!

- ۰۵ جدی ۱۳۹۱

در یک نقشه راه جدید حکومت افغانستان برای سال ۲۰۱۵ میلادی، حزب اسلامی حکمتیار و گروه طالبان به حیث احزاب سیاسی در نظر گرفته شده اند. در همین نقشه راه جدید همچنان گفته شده حکومت افغانستان در جهت آشتی با طالبان با پاکستان کار خواهد کرد.
به گزارش روزنامۀ تایمز آف اندیا، با آنکه حکومت هند از هر گونه تبصرۀ رسمی در این رابطه خود داری نموده، ولی در داخل حکومت هند نا آرامی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که ایالات متحده امریکا برای خارج شدن از افغانستان عجله دارد و می‌خواهد بخاطر روند صلح در افغانستان، با دادن کمک‌ها یک بار دیگر به پاکستان امتیاز بدهد.
منابع گفته اند، هند از این حالت نگرانی دارد و این کشور به ادامه حفظ خط سرخ در گفت‌وگوهای صلح که عبارت از قطع علاقه با شبکه القاعده و قبول قانون اساسی افغانستان است تاکید خواهد کرد.
یک مقام حکومت هند که از گفتن نامش خود داری نموده به روزنامه تایمز آف اندیا گفته است، هند موافق نیست تا طالبان یک حزب منظم سیاسی شود، زیرا آن‌ها یکبار دیگر حکومت و مردم افغانستان را با  ایدیالوژی افراطی‌شان غرق خواهند کرد.
او گفته است: «ما قبلاً به این راه رفتیم و دیدیم که هیچگاه به خوشی و سعادتمندی نه انجامید.»
در نقشه راه جدید گفته شده، مرحله اول این خواهد بود که حمایت پاکستان برای روند صلح به دست آورده شود. چنانچه صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح در ماه نومبر برای این مقصد به پاکستان سفر نمود.
مرحله دوم نقشه راه جدید که برای شش ماه اوایل سال ۲۰۱۳ در نظر گرفته شده از پاکستان خواسته خواهد شد تا زمینه گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و رهبران طالبان را فراهم بسازد. این در حالیست که ایالات متحده امریکا، پاکستان، افغانستان وعربستان سعودی روی شرایط صلح با هم کار می‌نمایند.
مقام‌های هندی به روزنامه گفته اند، نگرانی آن‌ها اینست که پاکستان در بدل این کار احتمالاً خواهد خواست تا حضور هند در افغانستان کم شود.
مرحلۀ سوم نقشه راه جدید که در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ آغاز می‌گردد، توجه روی مذاکرات صلح متمرکز خواهد بود و این امر باعث خواهد شد تا طالبان در حکومت آینده جای داشته باشند و در انتخابات شرکت نمایند.
در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی که مصادف است با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، انتظار می‌رود که شورای عالی صلح افغانستان موافقتنامه صلح را با طالبان امضا کند. هرگاه این کار موفقانه صورت بگیرد، به ایالات متحده امریکا اجازه خواهد داد تا اعلان پیروزی نماید و از افغانستان خارج شود. اگر چنین کار واقعاً اتفاق بیافتد، ایالات متحده امریکا از روابط رویارویی با اسلام آباد عقب خواهد رفت و به پاکستان مساعدت‌های بیشتر خواهد نمود. چنانچه هفته گذشته ایالات متحده امریکا تقریبا ۷۰۰ ملیون دالر کمک های نظامی به پاکستان تخصیص داد.
شجاع نواز یک متخصص در شورای اتلانتیک به روزنامه تایمز آف اندیا گفت: امید می‌رود که روابط میان واشنگتن و اسلام آباد بهبود بیابد، زیرا این به نفع همه است به شمول افغانستان.
یک مقام نظامی پاکستانی به رویترز گفته است، پاکستان این قدرت را دارد تا شرایطی را ایجاد نماید که در آن صلح عمومی در افغانستان  بتواند بوجود بیاید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.