یک عضو شورای ولایتی کندز: بی ‌برنامه‌گی مسوولان امنیتی کندز سبب افزایش تلفات و بدامنی شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 8 عقرب 1396 - ۰۷ عقرب ۱۳۹۶

برخی از اعضای شورای ولایتی کندز در واکنش به کشته شدن ۱۴ تن از منسوبان پولیس در این ولایت می‌گویند که ناتوانی‌ برخی از مسوولان ارشد امنیتی در این لایت سبب شده تا ۷۰ درصد از ساحات آن تحت تهدیدهای‌های جدی امنیتی قرار گیرد.
mandegar-3غلان ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفت: یک گروه ۱۵ نفری پولیس در ساحۀ آدم‌خان ولسوالی خان آباد کندز مورد حملۀ گروه تروریستی طالبان قرار گرفته و ۱۴ تن آنان کشته ۱ تن‌شان فرار کرده است.
آقای ربانی افزود که ناتوانی و بی‌برنامه‌گی مسوولان و جنرالان ارشد امنیتی کندز دلیل اصلی افزایش تهدیده‌های امنیتی در این ولایت است که همه روزه از مردم و نیروهای امنیتی کشور قربانی می‌گیرد.
به گفتۀ او، بی‌برنامه‌گی و فقدان راهبرد امنیتی موثر در این ولایت سبب شده تا ۷۰ درصد خاک این ولایت تحت تهدید‌های جدی امنیتی قرار بگیرد و برخی از ساحات این ولایت کاملاَ تحت قلمرو طالبان برود.
این عضو شورای ولایتی کندز با انتقاد از مسوولان سکتور امنیتی این ولایت، تأکید کرد که بی‌توجهی دولت و فقدان کارشیوه‌های موثر برای تأمین امنیت این ولایت سبب افزایش بدامنی در این ولایت شده است.
گروه طالبان دیروز پیش از پیشین به یک پاسگاه پولیس در ساحات آدم‌خان ولسوالی خان آباد ولایت کندز حمله کرده ۱۴ تن از منسوبان پولیس را کشتند.
در همین حال، حیات‌الله امیری ولسوال خان‌آباد، نیز با تأیید این حملۀ طالبان بالای پاسگاه‌ پولیس در منطقۀ آدم‌خان این ولسوالی، اما گفته که در این پاسگاه ۱۴ سرباز مصروف اجرای وظیفه بودند که یکی از آن‌ها فرار نموده و سیزده تن دیگر کشته شده اند.
او گفت که حملۀ نیروهای شورشی از ساعت ۳ بامداد دیروز آغاز و تا ساعت ۵ بامداد ادامه داشت که ساعت ۵ ارتباط مخابرۀ این پاسگاه با مرکز قطع شده است. آقای امیری گفته که نیروهای پولیس متعلق به یک پاسگاه بودند، ولی به دو گروه تقسیم شده بودند.
گفته می‌شود که تروریستان در جریان این حمله یک تانک هاموی و مقداری اسلحه و مهمات پولیس را نیز با خود برده اند.
ولسوالی خان آباد در بیست و پنج کیلومتری جنوب شهر کندز قرار دارد. خان آباد یکی از ولسوالی‌های ناامن کندز بوده و بخش زیادی از خاک آن در اختیار گروه تروریستی طالبان است.
منابع محلی و نماینده‌گان مردم کندز در مجلس تایید کرده‌اند که افراد گروه طالبان سرباز پولیس را در روستای آدم خان در مسیر شاهراه کندز-ولسوالی خان آباد کشته‌اند.
عبدالودود پیمان، نماینده مردم کندز در مجلس نماینده‌گان نیز گفته که در این پاسگاه ۱۴ سرباز پولیس حضور داشتند و ۴ ساعت با نیروهای شورشی درگیر شدند ولی با ادامه درگیری مهمات این نیروها تمام و به در خواست کمک آنها نیز فرماندهی پولیس کندز و سایر نهادهای امنیتی به موقع جواب ندادند. به گفته آقای پیمان، بعد از اتمام مهمات این نیروها، شورشیان پاسگاه‌ آنها را تصرف و تمام ۱۴ سرباز را کشته‌اند.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، اما می‌گوید که در این درگیری ۵ سرباز پولیس کشته و ۲ سرباز دیگر مجروح شده‌اند. او افزود که در این درگیری دو سرباز پولیس نیز ناپدید شده که جستجو برای پیدا کردن آنها ادامه دارد.
به گفته آقای دانش نیروهای کمکی به این پاسگاه پولیس رسیده و اکنون آنجا تحت قلمرو نیروهای امنیتی قرار دارد.
آقای دانش هم‌چنان، گفته که در ولایت زابل در جنوب افغانستان نیز ۶ پولیس در حملۀ افراد گروه طالبان کشته و ۳ سرباز دیگر زخمی شده‌اند. اما او مدعی شد که تلفات سنگین به نیروهای شورشی وارد شده‌است.
کندز از ولایت‌های ناامن در شمال افغانستان به‌شمار می‌رود که در سال‌های پسین دو مرتبه به دست گروه طالبان سقوط کرد. از سویی هم، رییس پیمان امنیت جمعی روسیه اخیراَ گفته که بیش از ۷ هزار تروریست در شمال افغانستان گرد آمده‌اند تا در بهار سال آینده برنامه‌های بدامنی را راه‌اندازی کنند. بیشتر گروه‌های تروریستی تمرکز خود را بالای کندز دارند، چون یکی از ولایت‌های استراتژیک در شمال محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.