چطور با انتقـاد کنار بیاییم؟

گزارشگر:سه شنبه 9 عقرب 1396 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۶

نویسنده: دکتر Art Markman/

mandegar-3من به عنوان یک دانشگاهی، باید با انتقاد کنار بیایم. استادان راهنمای من، مقالاتم را با رنگ‌های مختلف تصحیح می‌کنند و تک‌تکِ نقاط ضعفِ آن را نشان می‌دهند. پس از انتشار آن‌ها، نوبت منتقدین می‌رسد تا نقاط ضعف و تک‌تکِ خطاها را آشکار کنند و برخی از آن‌ها حتا از این کار لذت هم می‌برند.
این‌که از زحمات‌تان انتقاد کنند، دردآور است. وقتی دیگران رفتارهای غلط شما را گوش‌زد می‌کنند و می‌خواهند که آن‌ها را اصلاح کنید، ممکن است ناراحت شوید. قبول کردن انتقادات در مورد ظاهر هم که دیگر جای خود دارد!
◄ اکنون برای کنار آمدن با این همه انتقاد باید چه کرد؟
آیا موضوع شما هستید؟ برخی از انتقادها متوجه شخص شماست. وقتی کسی از ظاهر یا رفتار شما انتقاد می‌کند، نمی‌شود آن را به دل نگرفت. اما در برخی موارد این افکار و سایر کارهای شماست که مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
شاید سخت باشد، اما شما باید تفکر و کارهای‌تان را از خودتان مجزا بدانید. وقتی کسی از نتیجۀ تلاشِ شما انتقاد می‌کند، باید از این امر استقبال کنید. هرچقدر هم که به نوشته‌ها و فعالیت‌های‌تان علاقه‌مند باشید، باید بدانید که همیشه راهی برای پیشرفت و بهبود آن‌ها وجود دارد. اگر کسی وقت بگذارد و به شما پیشنهادی بدهد، با گوش دادن به آن می‌توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید.
باید گفت که روبه‌رو شدن با انتقاد ممکن است دردناک باشد. من پیشنهاد می‌کنم مدتی از گوش کردن و مطالعۀ انتقادها دست بردارید و هروقت احساسات منفیِ درونی خود را از بین بردید، برای بررسی آن‌ها برگردید. شما وقتی آمادۀ رویارویی سازنده با انتقاد هستید که با مطالعۀ گفته‌های منتقدینِ کارهای‌تان احساس نکنید آن‌ها احمق هستند و باور کنید که شاید منظوری داشته باشند. پس از این، می‌توانید بفهمید که کجای کارتان اشکال داشته و آن را اصلاح کنید.
◄ اگر انتقاد در مورد خودتان باشد، چطور؟
اغلب افرادی که انتقاد می‌کنند، هدفِ بدی ندارند. آن‌ها به شما و زنده‌گی شما اهمیت می‌دهند. خود آن‌ها هم از اشاره به نکاتِ نادرست به شما که نیاز به تغییر دارند، حداقل اندکی احساس ناراحتی می‌کنند.
توجه به این‌که انتقادات از سر دوست داشتن بیان می‌شوند، در مواردی که مربوط به موضوعات شخصی است، کمی مشکل است و به ما برمی‌خورد (و باید هم بربخورد)؛ مثل وزن، ظاهر یا انتخاب‌های سرنوشت‌ساز شما! قبول کردن انتقادهایی که در مورد تصویر ذهنی شما از خودتان باشد، سخت است. مثلاً وقتی وزن‌تان زیاد شود، خودتان از این موضوع آگاهید. از این جهت اگر کسی این موضوع را به شما بگوید، کمکی به شما نکرده است.
در این موارد، سعی کنید محبت را در پسِ کلمات ببینید. چند نفس عمیق بکشید و لبخند بزنید. آن‌ها برای‌تان ارزش قایل اند که حرفی می‌زنند.
◄ در مورد انتقادات دایمی چه باید کرد؟
بله، افرادی هستند که برای انتقاد کردن زنده‌گی می‌کنند (یا حداقل برای انتقاد کردن از شما زنده‌اند). در مواجهه با این افراد، توجه به این‌که آن‌ها برای‌تان ارزش قایل‌اند کافی نیست، زیرا انتقاد کردن آن‌ها پایان ندارد. در این شرایط باید با آن‌ها گفت‌وگویی بی‌رودربایستی داشته باشید.
به آن‌ها بگویید که از توجهی که به شما دارند، متشکرید، اما اظهارنظرهای مداومِ آن‌ها ناراحت‌کننده و آزاردهنده است. اگر این هجمه‌ها پایان نیافت، باید از رو به رو شدن با این فرد دست بردارید. از وقت‌گذراندن با افرادی که مدام شما را ناراحت می‌کنند و دست از انتقاد برنمی‌دارند، اجتناب کنید.
تحقیقات جدید نشان داده که زنان در محل کارشان بیشتر از مردان مورد انتقاد قرار می‌گیرند. اگر این اتفاق برای‌تان می‌افتد، به دفعاتی که از کار شما انتقاد می‌شود و دفعاتی که به خاطر آن مورد تشویق قرار می‌گیرید، توجه کنید. اگر حس می‌کنید همکاران‌تان به اندازۀ کافی به کارهای مثبت شما توجه نمی‌کنند و بیشتر به بیان مشکلات می‌پردازند، وقت آن رسیده که با رییس و همکارانِ خود در مورد محیط کاری صحبت کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.