خدا گر پرده بردارد ز روی کار آدم‌ها

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 10 عقرب 1396 - ۰۹ عقرب ۱۳۹۶

دو روز پیش، نوار تصویر منسوب به دگروال غلام رسول مایل، سر طبیبِ بیمارستان قوای هوایی در رسانه‌های اجتماعی نشر شد که نشان می‌داد، آقای مایل با یک بانو هم‌خوابه‌گی دارد.
mandegar-3گفته می‌شود، بانویی که با آقای مایل هم‌خوابه‌گی دارد، کسی است که می‌خواست کارمند بیماستان قوای هوایی شود، اما سر طبیبِ بیمارن در ازای شامل شدنش، از او درخواست هم‌خوابه‌گی می‌کند و آن بانو نیز بنا بر جبر روزگار، تن به چنین کاری می‌دهد که دگروال غلام رسول از آن صحنه تصویر می‌گیرد.
با آنکه تا کنون معلوم نیست این نوار تصویری از سوی چه کسی نشر شده و به چه هدفی، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این باور اند که دگروال مایل خواسته است تا با ثبت این صحنه، آن بانو را مجبور کند تا در آینده نیز به خواسته‌های نامشروع او لبیک بگوید.
اما هرچه باشد، این نوار تصویری نشان‌گرِ فساد گستردۀ اخلاقی و اداری در اداره‌های حکومتی به ویژه نهاد‌های امنیتی و دفاعی کشور است. اداره‌های که حتا از سوی جامعۀ جهانی و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، نیز همواره به باد انتقاد گرفته شده است. این نوارِ تصویری، یک بار دیگر شک و تردیدهای فراوانی را در اذهان مردم مبنی بر عدم ارادۀ حکومت در امر مبارزه با فساد، خویش‌خوری و تقرری‌های سلیقه‌یی در اداره‌های حکومتی به وجود آورد.
در دو روز گذشته این نوار تصویری شاید هزارها بار دست‌به‌دست شده است که در اکثریتِ قریب به اتفاق موراد، خشم شهروندان را برانگیخته است. شهروندان به این باور اند که یکی از علت‌های عمدۀ تشدید ناامنی‌ها و ختم نشدن جنگ در کشور، گماشته شدن مأموران آلوده به فساد در اداره‌های امنیتی است.
عبدالرحمان رحمانی، یکی از خلبانان کشور که آقای غلام رسول را از نزدیک می‌شناسد و مدتی را با او یکجا کار کرده است، در صفحۀ رسمی فیسبوکش چنین نوشته است: «دگروال غلام رسول، بزرگ‌ترین جفا را در حق افسران جوان روا می‌داشت. افسران لوای ۷۷۷ هوایی را همواره در امتحانات پیلوتی بدون دلیل به بهانهٔ چشم و گوش و دماغ در معاینات پزشکی ناکام می‌کرد. از بانوانی که برای امتحان فزیکی و پزشکی به او مراجعه می‌کردند، استفادۀ جنسی می‌کرد. دختر سریال عشق‌پیری را به نام ترینا در قوای هوایی مشهور کرد و او را از شروع روز رسمی تا ختم رسمیات بدون رضایتش در دفترش نگه می‌داشت.
آقای رحمانی افزود است: «فهرست جنایات رسولِ پهلوان بسیار اند. از رهبری قوای هوایی انتظار می‌رود تا جانب جنایت‌کار را نگیرند. از حکومت وحدت ملی انتظار می‌رود تا از چنین جنایتی چشم‌پوشی نکند. به حکومت وحدت ملی التماس می‌کنم که هرچه زودتر قانون تقاعد جدید را که از سوی شورای وزیران نیز تأیید شده است، عملی کند تا فضای نظام از گند دگروال و جنرال بازی پاک و تمیز شود».
هزمان با این، اضغر اشراق، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحۀ رسمی‌اش نگاشته است: «جنرالِ فاسد است که وطن فروخته می‌شود؛ از ناموس سرباز سواستفادۀ جنسی می‌شود و خون سرباز ما معامله. مدال هم در یک سیستم فاسد قومی به جنرال فاسد داده می‌شود! جنرالی که به هر رنگ در آمد و از خون سرباز و مال ملت، فقط برای خود چربی ذخیره کرد».
در سوی دیگر، عین‌الدین نبی‌زاده، کاربر دیگر شبکۀ اجتماعی می‌گوید: «حامد کرزی فساد اداری زایید و اشرف غنی هم برای این‌که از کرزی پس نماند، فساد اخلاقی زایید. «پدر» فساد اداری یعنی کرزی، برای سیستماتیک ساختن فساد، ادارۀ مبارزه با فساد اداری را ساخت، اما حالا «مادر» فساد اخلاقی، یعنی آقای غنی، باید برای سیستماتیک ساختن فساد اخلاقی، باید ادارۀ مبارزه با فساد اخلاقی مأموران بلندرتبه را ایجاد کند».
آقای نبی‌زاده به این باور است که تجاوز بر عفت یک زن از سوی یک مأمور بلندرتبه به خاطر دادن وظیفه به او، قصه از اوج فساد، خویش‌خوری، بی‌نانی و بیکاری در حکومت وحدت ملی دارد است.
در عین حال، مرتضی جلالی کاربر دیگر فیسبوک نگاشته است: «از وقتی که ویدیوی این آدم را دیدم، باور بفرمایید، پرسش‌های زیادی در ذهنم خلق شده اند، از جمله این‌که، این دگروال که ظاهراً آدم بلند پایۀ نظامی هم هست، با چه رویی به طرف مادر، خواهر، دختر و همسرش خواهد دید؟ چه پاسخی به همکارانش خواهد داد؟ چه دلایلی به خویشاوندانش خواهد آورد؟ به همسایه‌گانش و کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند، چه خواهد گفت؟»
آقای جلالی می‌افزاید: این بانو تحت چه شرایطی حاضر شده تنش را در اختیار این هیولا قرار دهد؟ اصلاً این ویدیو در کجا ضبظ شده است، خانۀ دگروال، خانۀ خود این بانو، دفتر کار دگروال یا جای دیگری؟
او می‌نویسد که این کار شرم‌آور به هر منظوری که انجام شده است، غیر قابل پذیرش و به دور از همه اخلاقیات انسانی و اجتماعی است.
با این حال، شهروندان انتظار دارند تا حکومت عملِ غیر اخلاقی این دگروال و رابطۀ جنسی او با بانویی که در مقابل استخدام در بیمارستان به او تن داده است را بررسی و دگر غلام رسول مایل را هرچه زودتر بازداشت و به پنچۀ قانون بسپارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.